English version
Bas Senden

Bas Senden

Kort om

Jeg er postdoktor ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) ved OsloMet - storbyuniversitetet. Mine forskningsinteresser ligger primært innenfor feltet pedagogisk vurdering og evaluering.

I løpet av doktorgraden min, som jeg fullførte ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, fokuserte jeg på undervisningskvalitet i grunnskolen og videregående opplæring. Mer spesifikt undersøkte jeg i hvilken grad instrumenter og verktøy som brukes til å vurdere undervisningskvalitet, er nøyaktige, relevante og pålitelige.

For tiden jobber jeg med å utvikle og validere undersøkelsesinstrumenter til en Panelstudie om lærerutdanning (TEPS), som skal brukes til å vurdere implementeringen av lærerutdanningen i Norge.

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Jentsch, Armin; Senden, Bas (2025). Hybrid frameworks to capture teaching quality in secondary classrooms: the case of the TEDS-Instruct observation system. School Effectiveness and School Improvement. Vol. 36.
https://doi.org/10.1080/09243453.2025.2527727

Nilsen, Trude; Senden, Bas ; Ye, Wangqiong; Jentsch, Armin; Teig, Nani; König, Johannes (2025). Mathematics teaching quality in classrooms of different compositions in Norway. ZDM: Mathematics Education.
https://doi.org/10.1007/s11858-025-01722-y

Jentsch, Armin; Senden, Bas ; Teig, Nani; Nilsen, Trude; König, Johannes; Kaiser, Gabriele (2025). Using Generalizability Theory to examine the effects of presentation order on classroom observation scores. Frontiers in Education. Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1547204

Senden, Bas ; Jentsch, Armin; Teig, Nani; Nilsen, Trude; Fauskanger, Janne; Frågåt, Thomas; Maugesten, Marianne; Mork, Sonja Merethe; Mosvold, Reidar; Nortvedt, Guri A.; Olufsen, Magne; Sjøberg, Mari; Staberg, Ragnhild Lyngved; Selling, Alexander Jonas Viktor; Stovner, Roar Bakken ; Ødegaard, Marianne (2025). Context matters: adapting and validating the TEDS-instruct observation instrument assessing teaching quality for its use in Norwegian primary education. Frontiers in Education. Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1483092

Senden, Bas ; Teig, Nani; Nilsen, Trude (2023). Studying the comparability of student perceptions of teaching quality across 38 countries. International Journal of Educational Research Open. Vol. 5.
https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100309

Senden, Bas ; Nilsen, Trude; Teig, Nani (2023). The validity of student ratings of teaching quality: Factorial structure, comparability, and the relation to achievement. Studies in Educational Evaluation. Vol. 78.
https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2023.101274

Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Nilsen, Trude; Senden, Bas (2021). Gir utforskende arbeidsmåter i naturfag bedre læringsutbytte?. Nilsen, Trude; Kaarstein, Hege (Red.). Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. s. 46-72. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-03

Senden, Bas ; Nilsen, Trude; Blömeke, Sigrid (2021). Instructional Quality: A Review of Conceptualizations, Measurement Approaches, and Research Findings. Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael (Red.). Ways of Analyzing Teaching Quality.Potentials and Pitfalls. s. 140-172. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215045054-2021-05



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Senden, Bas (2024). Accumulating validity evidence for the assessment of teaching quality in Norway: An argument-based approach towards validating proposed uses of two teaching quality assessments. Universitetet i Oslo.
https://hdl.handle.net/10852/114639



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Senden, Bas ; Nilsen, Trude; Teig, Nani (2025). Instructional quality: validity, comparability, and the relationship to student achievement. Prerequisites Education Result (FUR) Research Group. Department of Education and Special Education, University of Gothenburg.

Senden, Bas ; Jentsch, Armin; Teig, Nani; Nilsen, Trude (2023). Different classrooms, different teaching? Exploring the interplay between classroom composition and teaching quality. Quality in Nordic Teaching (QUINT) Conference. QUINT.

Senden, Bas ; Teig, Nani; Nilsen, Trude (2022). Studying student perceptions across 38 countries using the alignment method: Comparability and the role of teachers’ gender. Frontier Research in Educational Measurement (FREMO) Research Group. Centre for Educational Measurement (CEMO), University of Oslo.

Senden, Bas (2022). On finding the quality in teaching. Large-scale Educational Assessment (LEA) Research Group. Departent of Teacher Education and School Research (ILS), University of Oslo.

Senden, Bas ; Teig, Nani; Nilsen, Trude (2022). Studying student perceptions of teaching quality across 38 countries: Comparability and the impact of teachers’ gender. European Conference on Educational Research (ECER). European Educational Research Association (EERA).

Senden, Bas ; Nilsen, Trude; Teig, Nani (2021). The validity of students' ratings of instructional quality: Factorial structure, comparability, and the relationship to student achievement. International Research Conference (IRC). IEA.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.