Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag Samfunnsvitenskap Sosiologi
Emner
Diskriminering Stereotypier, fordommer og konflikter mellom grupper Skoleforskning Religions- og livssynsundervisning Makt og sosial struktur Ungdomsforskning Flerkulturell lærerutdanning Inkludering og ekskludering av minoriteter Minoritet - majoritet Inkluderende utdanning Mangfoldskompetanse Kjønn i utdanning Iscenesettelse av kjønn
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Johannessen, Elise Margrethe Vike; Røthing, Åse
(2022).
Meningsmangfold og ubehag i klasserommet.
Norsk pedagogisk tidsskrift
.
Vol. 106.
https://hdl.handle.net/11250/3011264
Johannessen, Elise Margrethe Vike
(2021).
Contesting religious boundaries at school: A case from Norway.
13 s.
Critical Research on Religion (CRR)
.
https://doi.org/10.1177/20503032211044431
Johannessen, Elise Margrethe Vike (2021). Blurred Lines: The Ambiguity of Disparaging Humour and Slurs in Norwegian High School Boys’ Friendship Groups. Young - Nordic Journal of Youth Research .