Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Kvinne- og kjønnsstudier Pedagogiske fag Teologi og religionsvitenskap
Emner
Kjønn og teologi Diskriminering Religionssosiologi Kjønn og kjønnsforskning Skoleforskning Inkludering og ekskludering av minoriteter Minoritet - majoritet Seksualitet og kjønnsmangfold Mangfoldsstudier
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
-
Fritida til barn og unge i eit likestillingsperspektiv
Prosjektet skal kartleggje forsking frå dei siste ti år (2008–2018) som på ulike måtar behandlar fritida til barn og unge i kombinasjon med kjønn og kjønnsstereotypar.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Johannessen, Elise Margrethe Vike
;
Røthing, Åse
(2022).
Meningsmangfold og ubehag i klasserommet.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 106.
https://doi.org/10.18261/npt.106.1.2
Myrebøe, Tonje
;
Røthing, Åse
(2021).
Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper.
Lippe, von der, Marie (Red.).
Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. s. 62-83.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-03
Røthing, Åse (2021). Seksualitet og kjønn i skolen - muligheter og utfordringer i LK20. Postholm, May Britt; Haug, Peder; Krumsvik, Rune Johan; Munthe, Elaine (Red.). Elev i skolen 5-10 : Mangfold og mestring. s. 224-244. Cappelen Damm Akademisk.
Røthing, Åse (2021). Perspektiver på kjønn i skolen. Heldal, Janicke; Wittek, Anne Line (Red.). Pedagogikk - en grunnbok. s. 299-316. Cappelen Damm Akademisk.
Røthing, Åse
; Engebretsen, Elisabeth Lund
(2019).
Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner.
UNIPED.
Vol. 42.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2019-03-02
Røthing, Åse
(2019).
"Ubehagets pedagogikk" - en inngang til kritisk refleksjon og inkluderende undervisning?.
FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice.
Vol. 6.
https://doi.org/10.7577/fleks.3309
Røthing, Åse
(2017).
Sexual orientation in Norwegian science textbooks: Heteronormativity and selective inclusion in textbooks and teaching.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 67.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.005
Røthing, Åse (2017). Mangfoldskompetanse. Perspektiver på undervisning i yrkesfag. ISBN: 9788202555030. 166 s. Cappelen Damm Akademisk.
Røthing, Åse (2017). Mangfoldskompetanse. Perspektiver på undervisning i yrkesfag. ISBN: 9788202555030. Cappelen Damm Akademisk.
Lorentzen, Gro
;
Røthing, Åse
(2017).
Demokrati og kritisk tenkning i lærebøker.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-02-02