English version
Mette Elisabeth Nergård

Mette Elisabeth Nergård

Fagfelt

Grammatikkundervisning   Kontrastiv grammatikk

Vitenskapelige publikasjoner

Nergård, Mette Elisabeth (2020). "Det religiøse som eit ope og innbydande rom". Skarstein, Dag; Vederhus, Inger (Red.). Jon Fosse i skulen. s. 119-135. Det Norske Samlaget.

Nergård, Mette Elisabeth ; Lundberg, Pål (2019). "Jeg lærte at jeg kan mer enn det jeg tror". En studie av flerspråklighet som ressurs i grunnskoleundervisning. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 181-196. Universitetsforlaget.

Lind, Anne ; Nergård, Mette Elisabeth ; Svenkerud, Anne Bergljot (2019). Lærerstudenters arbeid med skjønnlitteratur i praksisskolene. En studie av fem praksisgruppers adaptasjon av en klassiker. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 114-130. Universitetsforlaget.

Aarsæther, Finn ; Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth (2017). Språklig mangfold og læring Didaktikk for flerspråklig klasserom. ISBN: 9788205505759. 240 s. Gyldendal Akademisk.

Nergård, Mette Elisabeth ; Penne, Sylvi (2016). Fagene oppløses i framtidens skole :. Kirke og kultur. Vol. 121.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-3002-2016-02-02

Nergård, Mette Elisabeth ; Nicolaisen, Tove (2015). Om å utforske den skjulte literacy i flerspråklige klasserom - mangfold som ressurs i undervisning. Lindboe, Inger Marie; Randen, Gunhild Tveit; Skrefsrud, Thor-Andre; Østberg, Sissel (Red.). Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene. s. 43-63. Oplandske Bokforlag.

Nergård, Mette Elisabeth (2013). Ei jente fra Damaskus, en maurisk prins og en skolegutt fra Norge. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 201-236. Gyldendal Akademisk.

Nergård, Mette Elisabeth (2013). Inn i språkarbeid med store spørsmål i bagasjen. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 101-118. Gyldendal Akademisk.

Nergård, Mette Elisabeth (2013). Arbeid med grammatikk i det flerspråklige klasserommet. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 71-101. Gyldendal Akademisk.

Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth ; Aarsæther, Finn (2013). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. ISBN: 9788205425200. 235 s. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Nergård, Mette Elisabeth (2020). "Barndom under nordlyset. En oppvekstskildring fra etterkrigstidens Finnmark". ISBN: 9788230020326. 175 s. Kolofon.

Nergård, Mette Elisabeth (2011). Katolikk i dag. En lutheraners vei til Den katolske kirke,essays. ISBN: 9788292804032. 160 s. Enter forlag.

Lindstrøm, Merethe; Nergård, Mette Elisabeth (2008). Det må ha vært ensomt der. Utvalgte noveller. ISBN: 9788203194184. 300 s. Aschehoug & Co.

Nergård, Mette Elisabeth (1999). Poetikk og retorikk - en innføring i diktananalyse. ISBN: 9788279350057. 150 s. Abstrakt forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Nergård, Mette Elisabeth (2022). "Å lete etter Gud hos Houellebecq". Kirke og kultur. Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/kok.127.4.5

Nergård, Mette Elisabeth (2022). "Det gode mennesket hos Dostojevskij - sett med dagens blikk". Kirke og kultur. Vol. 1.

Nergård, Mette Elisabeth (2021). Litterære fyrtårn med ironiske tidsbilder. Hermann Broch trer fram fra glemsel og møter selveste Annie Ernaux. Essay. Kirke og kultur. Vol. 1.

Nergård, Mette Elisabeth ; Bjarnø, Vibeke (2020). "OsloMet med varig nynorskoffensiv".

Nergård, Mette Elisabeth (2020). Nei, her lærer vi norsk! Om forbud mot morsmål i Oslo-skolene sett i lys av fornorskingstiden. Dagsavisen.

Nergård, Mette Elisabeth (2019). La meg drømme, gi meg drøm! (Essay). Morgenbladet.
https://morgenbladet.no/ideer/2019/08/la-meg-dromm

Nergård, Mette Elisabeth (2019). "Jeg visste ikke at femteklasser kunne bli så fenget av Peer Gynt". https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2019/mars/nar-klassiske-verk-appellerer-til-larerstudenter/.

Lundberg, Pål ; Nergård, Mette Elisabeth (2019). "I learned that I know more than I think". Teacher Well-Being and Diversity (TWBD): Managing Language and Social Diversity in Classrooms. OsloMet- storbyuniversitetet. .

Lundberg, Pål ; Nergård, Mette Elisabeth (2019). «Jeg lærte at jeg kan mer enn det jeg tror» - en studie av arbeidskrav om flerspråklighet brukt som ressurs. Erfaringsseminar kompetanse for kvalitet. Høgskulen på Vestlandet / Utdanningsdirektoratet.

Lundberg, Pål ; Nergård, Mette Elisabeth (2018). Jeg lærte at jeg kan mer enn det jeg trodde - om flerspråklighet brukt som ressurs i undervisning. Det nordiske klasserum: Nordspråkkonference om nordisk didaktik.. Nordspråk / Nordiske sprogpiloter.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.