English version
Nils Breilid

Nils Breilid

Fagfelt

Emosjonelle vansker   Evaluering   Kompetanseoppbygging   Samspill   Sosial kompetanse   Sosiale vansker   Språk og kommunikasjonsutvikling   Rådgivning   Døvblindfødte   Inkluderende opplæring   Pedagogisk psykologisk tjeneste

Vitenskapelige publikasjoner

Fasting, Rolf Bjarne ; Breilid, Nils (2023). Cross-professional collaboration to improve inclusive education. Scandinavian Journal of Educational Research. Vol. (ahead-of-print).
https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175248

Fasting, Rolf Bjarne ; Breilid, Nils (2023). Likeverdig opplæring. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 99-122. Fagbokforlaget.

Breilid, Nils ; Fasting, Rolf Bjarne (2023). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden - en dynamisk modell for likeverdig opplæring. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 123-144. Fagbokforlaget.

Schmid, Evi ; Breilid, Nils (2022). For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene. Søkelys på arbeidslivet. Vol. 39.
https://doi.org/10.18261/spa.39.2.2

Breilid, Nils ; Lassen, Liv Margarete (2021). Samtaler som tidlig innsats. Olsen, Mirjam Harkestad; Fasting, Rolf Bjarne (Red.). Tidlig innsats. s. 140-164. Cappelen Damm Akademisk.

Fasting, Rolf Bjarne ; Breilid, Nils (2020). PP-tjenesten som inkluderingsagent: retorikk eller handling?. Psykologi i kommunen (PIK).

Lassen, Liv Margarete; Breilid, Nils (2019). Selvinnsikt hos rådgiver og bruker i spesialpedagogisk rådgivning. Haugan, Jan Arvid; Kvello, Øyvind (Red.). Selvinnsikt og profesjonalitet. Fagbokforlaget.

Breilid, Nils ; Dyrnes, Eva Martinsen (2017). Bestyrkende faktorer som fremmer en positiv overgang fra skole til varig arbeidslivstilknytning for elever i lærekandidat-ordningen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 2.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2179

Breilid, Nils ; Lassen, Liv Margarete (2014). Å nå og forstå. Betydning av dialoger for å fremme elevers involvering og utvikling. Norsk tidsskrift for logopedi. Vol. 60.

Breilid, Nils (2013). Hidden potentials within compulsory pupil-teacher dialogues. American Journal of Pastoral Counseling. Vol. 47.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Breilid, Nils ; Karlsen, Jannicke (2016). Sosialpedagogisk rådgivning Kompetansehevingsprosjekt 2015-2016. 10 s. Høgskolen i Østfold.

Breilid, Nils (2007). Ungdom og læringserfaringer. En survey – studie av ungdoms læringserfaringer på ulike arenaer. 408 s. Unipub forlag.

Simonsen, Eva; Breilid, Nils ; Jochumsen, Uffe; Kristoffersen, Ann-Elise (2002). Barn og unge med cochleaimplantat. Utvikling og livskvalitet. Rapport fra nordisk konferanse i Oslo 21.-23. november 2001. Skådalen Publikation series No. 14. ISBN: 9788291655154. 149 s. Skådalen Publication Series.

Breilid, Nils (1999). Om utvikling og implementering av en lokal modell for individuelle opplæringsplaner i videregående skole. Fordypningsoppgave til embedsstudiet (4. avdeling). 70 s. Universitetet i Oslo.

Breilid, Nils (1998). En gjennomlysning av 3. og 4. avdeling, spesialpedagogikk, med fokus mot studentenes vurdering av studiet, og gjennomstrømning på 3- avdeling. 49 s. Institutt for spesialpedagogikk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Guttormsen, Linn Stokke ; Hjetland, Hanne Næss ; Breilid, Nils (2023). Voksenrolle i inkluderende praksis i barnehage og skole . Fagdag. Sortland kommune .

Breilid, Nils ; Fasting, Rolf Bjarne (2020). PP-tjenesten som inkluderingsagent. Jubileumsseminar, spesialpedagogikk 50 år. Spenninger og utfordringer i spesialpedagogikk. Høgskolen i Østfold .

Breilid, Nils ; Fasting, Rolf; Sundar, Paul Robert (2020). The Role of the Educational Counsellor as Collaborative Partner for Inclusion in Kindergartens and Schools. ECER 2020. EERA.

Breilid, Nils ; Fasting, Rolf Bjarne ; Knudsmoen, Hege ; Sundar, Paul Robert (2019). Organizational Change for Inclusive Education: ideological rhetoric or pedagogical action?. ECER 2019. EERA.

Knudsmoen, Hege ; Sundar, Paul Robert; Breilid, Nils ; Fasting, Rolf Bjarne (2019). The emphasis on Inclusive Education in EPS-Counselors´ Collaboration With Schools in Organizational Development. ECER 2019. EERA.

Breilid, Nils (2019). Kommunikasjon og samhandling (key-note). Samling NAV Lillestrøm. NAV Lillestrøm.

Fasting, Rolf Bjarne ; Sundar, Paul Robert; Breilid, Nils (2019). Designing Interactive Learning Environments through ITC-support. Lifelong Learning Summit . International Counsil for Open and Distance Education .

Fasting, Rolf Bjarne ; Breilid, Nils (2019). Innspill til Opplæringslovutvalget. Innspill til lovtekstutvalget. KD, lovtekstutvalget.
https://www.opplaringslovutvalget.no/files/2019/06

Breilid, Nils ; Knudsmoen, Hege (2018). Pedagogisk analyse. Spesialistutdanning for PP- tjenesten. Utdanningsforbundet.

Sundar, Paul Robert; Breilid, Nils ; Knudsmoen, Hege ; Fasting, Rolf Bjarne (2018). Organizational Changes in Kindergartens and Schools - the Role of the Educational Psychological Counselor as Change Agent. ECER konferanse 2018. ECER.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.