Satsingen på økt kompetanse i barnehager og skoler og de lokale støttetjenestene skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på barna som har behov for det. Kompetanseløftet skal tilpasses lokale forhold og kompetansebehov i den enkelte barnehage, på den enkelte skole, og hos kommunale, fylkeskommunale og private eiere. Det skal ses i sammenheng med og bygge videre på de kompetanse- og videreutdanningsordningene som finnes for barnehager og skoler.
Målgruppen er ansatte i barnehager og skoler og pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommunene (PP-tjenesten), men også andre tjenester som jobber i laget rundt barna og elevene.
Kompetanseløftet omfatter:
- lokal etterutdanning/arbeidsplassbaserte kompetansehevingstiltak
- nettverksbygging og kompetanseheving i universitetet og høyskoler og eventuelt andre miljøer
- videreutdanning
- vurdere ekstern støtte til kommuner som har særskilte utfordringer med å bygge kompetanse på dette feltet, jf. oppfølgingsordningen.
- utvikling av nettressurser og veiledere til støtte for det lokale arbeidet ved behov.
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, regional ordning for barnehage og desentralisert ordning for skole skal ses i sammenheng og bidra til kompetanseutvikling i barnehage- og skoler. Kontakt oss for en dialog om dine utviklingsarbeid/tiltak.
Aktuelle videreutdanninger
-
Spesialpedagogikk i barnehagen – Videreutdanning for barnehagelærere
-
Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet)
-
Spesialpedagogikk 2 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet)
-
Spesialpedagogikk 1
-
Spesialpedagogikk 2
-
Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag (Yrkesfaglærerløftet)
-
Skolerettet utdanningsvitenskap – med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse