For å lykkes med inkluderende praksiser i en mangfoldig elevgruppe trenger lærere kompetanse på tilrettelegging, tilpasning og elevmedvirkning. Lær hvordan du gjennom videreutdanning i spesialpedagogikk kan bidra til likeverdige praksiser, for alle elever på tvers av individuelle forskjeller.
-
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
Søknadsprosessen er todelt. Det må søkes til Utdanningsdirektoratet (udir.no) med søknadsfrist 1. mars. Deretter skal prioriterte søkere søke opptak ved OsloMet. Søkere som er prioritert for studieplass ved OsloMet av Udir vil motta e-post med informasjon om opptak og søknadsfrist, vanligvis tidlig i mai måned.
Studieplassene er forbeholdt søkere som er prioritert av Utdanningsdirektoratet gjennom strategien Kompetanse for kvalitet.
Ofte stilte spørsmål om Kompetanse for kvalitet
Opptakskrav
Opptakskravet er fullført allmennlærer-, faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen av elever.
Søkere med utenlandsk lærerutdanning må ha fått denne godkjent av NOKUT. Se nokut.no for mer informasjon om godkjenning av utenlandsk lærerutdanning.
Søkere med utenlandsk bakgrunn må dokumentere norsk- og engelskkompetanse i henhold til kravene for generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Spørsmål?
Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no
-
Hva lærer du?
Videreutdanningen i spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn, kombinerer forskningsbasert kunnskap og praktisk erfaring. På studiet lærer studentene å ta utgangspunkt i elevenes forutsetninger og skolens handlingsrom for tilrettelegging og tilpasning, for å legge til rette for den enkelte elevs utvikling.
Undervisningen tar utgangspunkt i forskning rundt aktuelle spesialpedagogiske temaer for eksempel elevmedvirkning, barn og unges oppvekstvilkår, utfordrende atferd, lese- og skrivevansker og motivasjon for læring. På studiet blir studentene utfordret til å tenke kritisk og kreativt for å møte en mangfoldig elevgruppe. Elevmedvirkning er et gjennomgående tema i all undervisning.
Etter å ha fullført Spesialpedagogikk 1, kan du søke deg videre inn på det nettbaserte studiet i Spesialpedagogikk 2 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet) og master i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk.
Studieside for Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn (Kompetanse for kvalitet)
Andre studietilbud i spesialpedagogikk ved OsloMet
Lærere som trenger økt kompetanse på tilrettelegging, tilpasning og elevmedvirkning for å jobbe med inkluderende praksis i skolen, kan fordype seg i spesialpedagogikk ved OsloMet.
-
Samlinger og undervisning
Videreutdanningen spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn er et samlingsbasert studium med tre samlinger a tre dager hvert semester. En av samlingene hvert semester, er digital og de øvrige to er på Campus Kjeller i Lillestrøm kommune. Mellom samlingene er det obligatoriske aktiviteter. Du finner oversikt over samlinger og timeplan på studentportalen (student.oslomet.no).
Aktivitetene er varierte og har en praktisk tilnærming:
- Forelesninger.
- Refleksjon, erfaringsdeling og arbeid i læringsgrupper på.
- Praktiske øvelser og arbeid med kasusoppgaver.
- Veiledning individuelt og i grupper.
- Studentfremlegg.
- Selvstudium og arbeidskrav.
-
Studiets oppbygging
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
2. semester
-
Master i spesialpedagogikk?
Er du lærer og ønsker å spesialisere deg og jobbe med endringsarbeid, veiledning og rådgivning, og pedagogisk systemarbeid i skolen? På masteren får du også kompetanse i kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarriere og i masteroppgaven har du mulighet til å fordype deg i et selvvalgt område.
Du finner mer informasjon om tilbudet på nettsiden til Master i skolerettet utdanningsvitenskap og på studentsiden Fagfordypning i spesialpedagogikk. -
Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet er en satsing på videreutdanning for lærere og skoleledere som skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes læring. Videreutdanningstilbudene skal bidra til at flest mulig lærere har kompetanse i tråd med kompetansekravene til undervisning, som beskrevet i opplæringsloven § 10-2.
"Vi ønsker å styrke elevenes læring for at elevene skal være godt rustet for livslang læring, for fremtidig arbeidsliv og til aktiv deltakelse i samfunnet. Faglig og pedagogisk sterke lærere og kompetente og dyktige ledere er en nøkkel for å oppnå det". Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025 (regjeringen.no).
Du finner informasjon om søknadsprosesser og frister på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).
Finansiering av studiene
Skoleeier kan motta midler til stipend- eller vikarordning for ansatte som deltar på videreutdanningstilbud igangsatt av Utdanningsdirektoratet. Les mer om finansiering og hvordan midlene kan brukes på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).
-
Kostnader