English version
Ingvild Kristin Alfheim

Ingvild Kristin Alfheim

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Alfheim, Ingvild Kristin ; Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2023). De yngste som lesere. Litteraturen og leken. ISBN: 9788215065724. 111 s. Universitetsforlaget.

Alfheim, Ingvild Kristin ; Grimsgaard, Kaja Bjølgerud ; Romøren, Anna Sara H. (2022). Bøker i bevegelse. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Red.). Barnehagens friluftsliv. s. 147-164. Cappelen Damm Akademisk.

Alfheim, Ingvild Kristin (2020). Føden og døden. Om hvordan en bildebok med spisende skjeletter kan utfordre anatomisk kunnskapsformidling for barn. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 149-172. Fagbokforlaget.

Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Når det er ordentlig skoledag, så blir det ikke det samme. Skolen som bildebokmotiv. Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Red.). Språklæring det siste året i barnehagen. s. 175-198. Universitetsforlaget.

Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Når personalet blir byttet ut, må alle skjønne hvor viktig boka er. Profesjon, kunnskap og kvalitet i utviklingsarbeid. Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Red.). Språklæring det siste året i barnehagen. Universitetsforlaget.

Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Den hadde vi i barnehagen, vi. Om lesemiljø og lesestunder i barnehagen, skolefritidsordning og på skolen. Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Red.). Språklæring det siste året i barnehagen. s. 75-96. Universitetsforlaget.

Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Språklæring det siste året i barnehagen. ISBN: 9788215028606. 217 s. Universitetsforlaget.

Alfheim, Ingvild Kristin ; Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2017). Parodi og det imaginære Afrika i en lesning av Rumpemelk fra Afrika. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 15.
https://doi.org/10.7577/nbf.1776

Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (2017). Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 35.
https://doi.org/10.5324/barn.v35i1.3416

Alfheim, Ingvild Kristin ; Fodstad, Cecilie (2014). Skal vi leke en bok? Språktilegnelse gjennom bildebøker. ISBN: 9788215023120. 156 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Ilje-Lien, Johanne ; Alfheim, Ingvild Kristin (2025). Signs of Hope? Investigating Location as an Educational Tool for Change. NERA Conference 2025. The Nordic Educational Research Association (NERA).

Ilje-Lien, Johanne ; Alfheim, Ingvild Kristin (2025). Tegn til håp. Den 11. nasjonale forskerkonferansen i Norsk som Andrespråk. INN - Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk.

Alfheim, Ingvild Kristin (2024). De yngste som lesere i biblioteket. LESEKULTUR MED DE MINSTE – DELEKONFERANSE I TROMSØ . – 24. MAI 2024. Tromsø fylkesbibliotek kommune.

Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (2024). Perspectives on the sustainable body in literature for toddlers. EECERA 2024. European Early Childhood Education Research Association.

Alfheim, Ingvild Kristin ; Fodstad, Cecilie; Alfheim, Ingvild; Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2024). Bildeboklaboratorium: Strategier for inkluderende lesepraksiser. NAFOs Jubileumskonferanse 20 år med flerkulturell og flerspråklig opplæring. NAFO Norsk senter for flerspråklig opplæring.

Alfheim, Ingvild Kristin ; Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2024). Den mangfoldige bildeboka og inkluderende lesepraksiser. NAFOs Jubileumskonferanse 20 år med flerkulturell og flerspråklig opplæring. NAFO Norsk senter for flerspråklig opplæring.

Alfheim, Ingvild Kristin (2023). De yngste barna som lesere – Litteraturen og leken. Nordiske impuler 2023: Lekens dramatiske fortellinger. Barnehageforum.

Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (2023). Å leke seg inn i og ut av bøkenes verden. Barnehagefolk. Vol. 1.

Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (2022). Shh! Planene er å lese med de yngste barnehagebarna. Verktøykassa. Pedagogisk forum. Vol. 24.

Alfheim, Ingvild Kristin (2022). Deltaker til paneldebatt: Tabuer i barnelitteraturen. Kritikerlaget . Barnebokkritikk,og barnebokinstituttet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.