English version
Hanna Holmeide

Hanna Holmeide

Kort om

Utdannet sosiolog med utdanning fra University of Warwick (BA with honours) og Universitetet i Oslo (master). Jeg er interessert i utdanningssosiologi, politisk sosiologi, sosial ulikhet, klasse og mobilitet, og kvantitative metoder. Doktorgradsprosjektet mitt ser på grunnskolelæreres syn og bruk av forskning i en utdanningspolitisk kontekst som stadig er i endring. Prosjektet er også del av RE-POSE: et stort tverrfaglig og internasjonalt forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet. Masteroppgaven så på forskjeller i frafall fra lærerprofesjonen mellom forskjellige demografiske grupper.

I tillegg er jeg med på et forskningsprosjekt som ser på arbeid med bacheloroppgaver og masteroppgaver i lærerutdanningene i Norge, hvor Marte Lorentzen er prosjektleder. Og med Thea B. Strømme arrangerer vi Kvantitativ metodeforum.

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Caspersen, Joakim; Holmeide, Hanna (2023). «La læreren være lærer!» Lærerarbeid, forskning og kunnskap fra 2008 til 2022. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-10



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lorentzen, Marte ; Afdal, Hilde Wågsås ; Risan, Maiken ; Holmeide, Hanna (2022). Bachelor- og masteroppgaven i lærerutdanningene. En kartlegging. 155 s. Utdanningsdirektoratet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Holmeide, Hanna (2024). Teachers’ Changing Perceptions of Professional Knowledge: Empirical Findings from Norway. AERA Annual Meeting 2024. American Educational Research Association (AERA).

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession across contexts: A systematic scoping review. NERA. NERA and OsloMet.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession: A systematic review. EARLI 2023. Aristotle University of Thessaloniki & Uni of Macedonia.

Holmeide, Hanna ; Caspersen, Joakim (2023). Knowledge matters - Changes in novice and experienced teachers' valuation of knowledge. NORDPRO 2023. NORDPRO og Institutionen för socialt arbete, Göteborgs unive.

Holmeide, Hanna (2023). Norwegian school teachers’ views on research and competencies over time. NERA. NERA and OsloMet.

Holmeide, Hanna (2023). Experience is Everything? - Differences in Changing Attitudes Towards Knowledge Between Teachers with Different Experience Spans. ECER 2023. ECER and The University of Glasgow.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.