English version
Monika Ewa Stapor

Monika Ewa Stapor

Kort om

Monika Stapor er universitetslektor med lærer- og barnehagelærer bakgrunn. Hennes arbeidsoppgaver har blant annet vært innen undervisning, prosjektledelse og informasjonsformidling.
Hun har jobbet som lærer med minoritetsspråklige barn, ungdommer og voksne i Norge, Polen, og Ukraina. Stapor har jobbet bl.a. som kursleder på Folkeuniversitetet-Øst, assisterende styrer i Polsk Lørdagsskole i Oslo, pedagogisk leder i Oslo kommune, forskningsassistent i NOVA, og kursleder på det Jagiellonske Universitetet i Krakow, Polen.

Stapor underviser i emne Barns utvikling, lek og læring (BLH1100), og er forskningsassistent i prosjektet ''Veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen''.
I tillegg samarbeider hun med Regional Ordning for kompetanseutvikling i barnehage.

Utdanning
Flerkulturell pedagogikk, Universitetet i Oslo, Videreutdanning.
Barnehagepedagogikk og småbarnspedagogikk, OsloMet, Videreutdanning.
Organisasjon og ledelse, OsloMet, Videreutdanning.
Flerkulturell og Internasjonal Utdanning, OsloMet, Master.
Norsk språk og kultur, Universitetet i Oslo, Erasmus program.
Undervisning polsk som fremmedspråk og andrespråk, det Jagiellonske Universitetet, Master. (Hovedfokus - undervisning av tospråklige barn, og voksne, migrasjon, flerkulturell opplæring, mangfold, integrering).
Lærerutdanningen: polsk litteratur og grammatikk, det Jagiellonske Universitetet, Master (Spesialisering: undervisning i barneskole, ungdomsskole, videregående skole)

Vitenskapelige publikasjoner

Stapor, Monika Ewa ; Hansen, Joakim Evensen; Garmann, Nina Gram (2025). Home language use in Norwegian early childhood education and care – Polish mothers’ perspectives. Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD).
https://doi.org/10.1080/01434632.2025.2481199



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Engebrigtsen, Ada; Stapor, Monika Ewa ; Andenæs, Kristian (2017). Small places large questions. Polish workers on short-term contracts and in low-paying jobs in Sør-Trøndelag, Norway: A study of the unmet need for legal aid. ISBN: 9788278946077. 58 s. NOVA.
http://www.hioa.no/content/download/136083/3881579



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Stapor, Monika Ewa (2025). Szansa na nowy początek: „Wprowadzenie do norweskiego systemu edukacji – przedszkola i szkoły” – kurs dla ukraińskich nauczycieli w Norwegii (A New Beginning: "Introduction to the Norwegian Education System – Kindergartens and Schools" – A Course for Ukrainian Teachers in Norway). Ukraińskie wtorki (Ukrainian Tuesdays). The Polish Academy of Sciences.

Stapor, Monika Ewa (2025). Supporting Home Languages Use: Pedagogical Leaders’ Perspectives and Practices in Norwegian Early Childhood Education and Care. 15th International Symposium on Bilingualism. Kursaal Donostia.

Stapor, Monika Ewa (2025). Bringing Home Languages to Light: Perspectives from Polish Families and Professionals in Norwegian Kindergartens – presentation of a PhD Project. Språksterk and SAMBA Seminar. Språksterk and SAMBA.

Stapor, Monika Ewa (2024). Teaching Language as a Heritage Language to Young Children: The Case of Polish. Heritage Language Teacher Workshop. University of California, National Heritage Language Resource Center, UCLA.

Stapor, Monika Ewa (2024). The language practices, beliefs, and management of Polish families in Norway with children aged 3-6. Early Language Learning & Multilingual Education International Conference.. ELLME’24 and University of Granada.

Stapor, Monika Ewa (2024). Nurturing Multilingual Minds: Family Language Policies and Practices among Polish Families in Norway with Preschool-aged Children. Language policies and practices of diverse immigrant families in Iceland and their implications for education, Project Group Meeting. University of Iceland, School of Education.

Stapor, Monika Ewa (2024). Exploring Multilingual Upbringing: Language Choices and Practices in Polish Families with Preschoolers in Norway. PhD forum: New Research on Early Language Learning. University of Girona.

Stapor, Monika Ewa (2024). Family Language Policies and Practices among Polish Families in Norway with Preschool-aged Children. Multilingual and Multicultural Learning: Policies and Practices (MMLPP3). MultiLingNet and Yerevan State University.

Stapor, Monika Ewa (2023). 2. Home Language in Early Childhood Education Centres in Norway. Polish Parents and Pedagogical Leaders’ Perspectives on the Utilization and Support of Home Language. Ph.D. Workshop: A special session for PhD candidates. University of Tallinn, AILA Research Network .

Stapor, Monika Ewa ; Hansen, Joakim Evensen; Garmann, Nina Gram (2023). Home Language Support for 3–6-year-olds in Norwegian ECEC. Polish Mothers’ Perspectives. Research on Social and Affective Factors in Home Language Maintenance and Development (HOLM). University of Tallinn & AILA Research Network .





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.