Kort om
Sviatlana er ph.d.-kandidat tilknyttet BLU. I sitt ph.d.-prosjekt undersøker hun barnehagens transspråklige praksiser med flerspråklige barn.
Tidligere har Sviatlana arbeidet som pedagogisk leder, lærer ved Folkeuniversitetet Øst og høyskolelektor ved OsloMet. Ved OsloMet underviste hun i barnehagelærerutdanningen, i emnet Barns utvikling, lek og læring.
Hennes hovedfokusområder er: flerspråklighet, transspråking, barnehagen som flerspråklig arena, språk, barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø.
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Hva kjennetegner barnehagens transspråklige praksiser i arbeidet med flerspråklige barn i alder 3–5 år?
Ph.d.-prosjekt rettet mot å forstå hvordan barnehager skaper muligheter for barn til å bruke sitt morsmål.
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Tarłowski, Andrzej; Kilanowska, Jolanta ; Radzikowska, J.; Hansen, Pernille Bonnevie; Kharkevich, Sviatlana ; Kleppe, Rasmus; Krysztofiak, Magdalena; Sandbakken, Mari ; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Language, culture and direct experience with nature in the development of category-based induction within living things. IASCL 2024. International Association for the Study of Child Language.
Radzikowska, Julia; Tarłowski, Andrzej; Kilanowska, Jolanta ; Hansen, Pernille Bonnevie; Kharkevich, Sviatlana ; Kleppe, Rasmus; Krysztofiak, Magdalena; Sandbakken, Mari ; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Od naczelnych do ludzi - środowiskowe i językowe związki z rozwojem rozumowania indukcyjnego w dziedzinie wiedzy biologicznej wśród dzieci w wieku przedszkolnym. 32 Kolokwia Psychologiczne PAN. Institute of Psychology Polish Academy of Sciences.