Kort om
Mine forskningsinteresser er knyttet til de språklige delene av norskfaget. Jeg er spesielt interessert i grammatikk og grammatikkdidaktikk, men er også interessert i språklig endring og variasjon og har forsket på norsk språkhistorie, da med spesiell vekt på syntaktiske endringer, og norske dialekter.
Jeg er tilknyttet Senter for norsk fagspråk i bruk skal utvide kunnskapsgrunnlaget om, og ivareta bruken av, norsk som fagspråk i forskning, utdanning og forvaltning. Der er jeg nestleder for arbeidsområdet Språkteknologi. Les mer om senteret her: https://www.hf.uio.no/senter-for-norsk-fagsprak-i-bruk/
Jeg var leder frem til 2023 for det nordiske nettverket Gradimo som tar for seg grammatikkundervisning i morsmålsfaget. Du kan lese mer om nettverket her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/gradimo
Fagfelt
Grammatikk Dialektologi Syntaks Historisk syntaks Språkhistorie Grammatikkdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)
GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Andreassen, Cecilie
;
Laake, Signe
; Durrant, Phil
(2025).
Syntaktisk kompleksitet og variasjon i forfeltet i deskriptive og narrative elevtekstar på 5. trinn.
Nordic Journal of Literacy Research.
Vol. 11.
https://doi.org/10.23865/njlr.v11.6910
Walldén, Robert;
Eiesland, Eli Anne
;
Laake, Signe
(2025).
Supporting adult L2 learners’ contextualized grammar knowledge and presentation skills when working with tasks related to work placements.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
Vol. 25.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2025.25.1.830
Laake, Signe ; Eiesland, Eli Anne ; Vindenes, Urd (2024). «I Norge har vi valgt å fornorske disse ordene»: språkhistorie og språkendring i lærebøker for ungdomstrinnet. Stykket, Evy Beate; Budal, Ingvil Brugger; Thorvaldsen, Bernt Ø; Vindenes, Urd (Red.). Språkhistoriske muligheter i skole og utdanning. s. 58-78. Cappelen Damm Akademisk.
Vindenes, Urd;
Eiesland, Eli Anne
;
Laake, Signe
(2024).
Lexical change is the only constant: Language change in Norwegian lower secondary school textbooks.
Pedagogical Linguistics.
https://doi.org/10.1075/pl.24003.vin
Eiesland, Eli Anne
;
Laake, Signe
(2023).
Fra ordklassestafett til språkforskere: Norsklæreres refleksjoner om grammatikkundervisning.
ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk.
https://doi.org/10.58215/ella.1
Hagemann, Kristin;
Laake, Signe
(2021).
Deconstructing stylistic fronting in Old Norwegian and Old Spanish.
Wolfe, Sam; Nilsen, Christine Meklenborg (Red.).
Continuity and Variation in Germanic and Romance. s. 329-349.
Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/oso/9780198841166.001.0001
Laake, Signe ; Øvrelid, Lilja (2021). Forskjeller mellom talemål og skriftspråk: Hva kan trebanker fortelle oss?. Hagen, Kristin; Kristoffersen, Gjert; Vangsnes, Øystein Alexander; Åfarli, Tor Anders (Red.). s. 65-86. Novus Forlag.
Johannessen, Janne Bondi;
Laake, Signe
(2017).
Norwegian in the American Midwest: A Common Dialect?.
Journal of Language Contact (JLC).
Vol. 10.
https://doi.org/10.1163/19552629-01001002
Johannessen, Janne Bondi;
Laake, Signe
(2015).
On two myths of the Norwegian language in America: Is it old-fashioned? Is it approaching the written Bokmål standard?.
Johannessen, Janne Bondi; Salmons, Joseph C. (Red.).
Germanic heritage languages in North America: Acquisition, attrition and change. s. 299-322.
John Benjamins Publishing Company.
https://doi.org/10.1075/silv.18.14joh
Johannessen, Janne Bondi;
Laake, Signe
(2012).
Østnorsk som norsk fellesdialekt i Midtvesten.
NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift.
Vol. 30.
https://hdl.handle.net/10852/41614