Overraskende funn om kostholdet til gravide med svangerskapsdiabetes

Gravid kvinne ved et frokostbord med brødmat, omelett, pålegg og muffins

Forskere ved OsloMet har spurt 237 gravide kvinner som har svangerskapsdiabetes om kostholdet deres før de fikk diagnosen. Over halvparten av disse kvinnene hadde et annet morsmål enn norsk.

Resultatene viste at mange av kvinnene hadde et kosthold som ikke var i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger.

De største utfordringene for disse kvinnene var å spise nok frukt, grønnsaker og fisk, og mindre bearbeidet og rødt kjøtt. Det var også mange som ofte spiste ferdigretter til middag, som mat fra poser og frossenpizza.

– Det var overraskende. Vi trodde at gravide kvinner var motiverte for å spise sunt, men så velger en del kvinner å ikke gjøre det likevel, sier Garnweidner-Holme, som står bak den nye studien.

Hun understeker at funnene tyder på at det er viktig at gravide får informasjon om at et usunt kosthold og overvekt kan øke risikoen for svangerskapsdiabetes. Dette kan igjen få konsekvenser for både fødselen og barnets helse.

Ifølge Medisinsk fødselsregister hadde rundt fem prosent av gravide i Norge svangerskapsdiabetes i 2018.

Portrettbilde av Lisa Garnweidner-Holme.

Lisa Garnweidner-Holme forsker på kosthold i svangerskapet. Foto: Sonja Balci

Innvandrerkvinnene spiste sunnere

– Jeg ble også overrasket over at det var en høyere andel av innvandrerkvinnene som hadde et sunnere kosthold, sier Garnweidner-Holme.

Kostholdsdataene i studien ble delt inn etter hvor sunt kostholdet var.

Blant de norskfødte kvinnene var det bare 33 prosent som havnet i den sunneste kategorien sammenlignet med 67 prosent av kvinner født utenfor Norge.

Funnene i studien viser at kvinner født i Norge spiste mer bearbeidet kjøtt og ferdigmat enn kvinner født i utenfor Norge.

Forskerne fant også at kvinnene fra afrikanske land spiste mer fisk enn kvinnene født i Norge og Asia. De norskfødte kvinnene og kvinnene fra Vest-Europa og USA hadde derimot mer fullkornsprodukter i sitt kosthold enn kvinner født i Asia.

– Det var også interessant at vi ikke fant noen sammenheng mellom kosthold og hva slags utdanning kvinnene hadde.

Anbefaler å spise mer fisk og grønnsaker

Tidligere forskning har vist at migrasjon til et vestlig land kan føre til et mer usunt kosthold, og at innvandrerkvinner fra ikke-vestlige land oftere har overvekt og diabetes enn etnisk norske kvinner.

– Migrasjon til et vestlig land kan ofte føre til at usunne, bearbeidede matvarer blir mer tilgjengelig, men vår studie viser at innvandrerkvinner ser ut til å sette pris på å lage mat fra bunnen av, sier Garnweidner-Holme.

– Det som bekymrer oss mest er at så mange gravide kvinner ikke ser ut til å spise nok fullkorn og grønnsaker.

Hun ser at forskjellige matvarer blir mer og mer tilgjengelig blant annet i innvandrerbutikker, og at det dermed blir lettere å beholde sin tradisjonelle matkultur.

Forskerens råd er å bytte ut noe kjøtt med bønner og fisk, og spise mer grønnsaker.

– Vi har sett at innvandrerkvinnene bruker mer bønner i kostholdet sitt. Det er en viktig kilde til proteiner og kostfiber.

Om prosjektet Gravid+

Denne artikkelen er en av de første fra Gravid+-prosjektet.

Forskerne har utviklet og testet en app for kvinner med svangerskapsdiabetes og som skal gjøre det enklere for disse kvinnene å få råd om kosthold, fysisk aktivitet og blodsukkerregulering.

Videre skal forskerne undersøke om appen har hatt en effekt på kvinnenes kosthold.

Referanse

Garnweidner‐Holme L, Torheim LE, Henriksen L, Borgen I, Holmelid S, Lukasse M. Adherence to the Norwegian dietary recommendations in a multi‐ethnic pregnant population prior to being diagnosed with gestational diabetes mellitus (onlinelibrary.wiley.com). Food Sci Nutr. 2019;00:1–10.

Siluetten av ein person som går mellom mørke tre og skya himmel i bakgrunnen.
Sjølvmordsforsøk blir etterfølgt av skam

Forskar May Vatne har intervjua ti personar som overlevde sjølvmordsforsøk.

Notater om matlaging i perm og en penn som ligger oppå et av arkene.
Unge kvinner får i seg for lite jod

Hver tredje unge kvinne har kritisk lave jodnivåer.

Illustrasjonsbilde av eit eldre par som ser ut mot naturen.
Dette bør du vita om demens

Professor Birgitta Langhammer gir råd om kva som kan hindra utvikling av demens.

Ansikt av et nyfødt barn delvis dekket av dyne
Hvilken fødsel foretrekker norske kvinner?

OsloMet-forsker Lena Henriksen har flere råd til gravide som har fødselsangst og ønsker seg keisersnitt.

Stekt laks på en tallerken med nudler og salat og en gaffel.
Nesten bare godt voksne spiser fisk

Dagens produkter passer ikke inn i de unges spisevaner, viser studie.

Skjærebrett med tomater som noen kutter med kniv samt agurkskiver
Vi spiser ikke mindre kjøtt for miljøets skyld

Svært få av oss er villige til å legge om livsstilen for miljøets skyld.

Forskningsartikkel av:
Fakultet for helsevitenskap (HV)
Publisert: 26.11.2019
Sist oppdatert: 06.08.2020