English version
Åse Røthing

Åse Røthing

Fagfelt

Kjønn og teologi   Diskriminering   Religionssosiologi   Kjønn og kjønnsforskning   Skoleforskning   Inkludering og ekskludering av minoriteter   Minoritet - majoritet   Seksualitet og kjønnsmangfold   Mangfoldsstudier

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Johannessen, Elise Margrethe Vike; Røthing, Åse (2022). Meningsmangfold og ubehag i klasserommet. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 106.
https://doi.org/10.18261/npt.106.1.2

Røthing, Åse (2021). Seksualitet og kjønn i skolen - muligheter og utfordringer i LK20. Postholm, May Britt; Haug, Peder; Krumsvik, Rune Johan; Munthe, Elaine (Red.). Elev i skolen 5-10 : Mangfold og mestring. s. 224-244. Cappelen Damm Akademisk.

Røthing, Åse (2021). Perspektiver på kjønn i skolen. Heldal, Janicke; Wittek, Anne Line (Red.). Pedagogikk - en grunnbok. s. 299-316. Cappelen Damm Akademisk.

Myrebøe, Tonje ; Røthing, Åse (2021). Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper. der, Marie Lippe, von (Red.). Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. s. 62-83. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-03

Røthing, Åse (2019). "Ubehagets pedagogikk" - en inngang til kritisk refleksjon og inkluderende undervisning?. FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice. Vol. 6.
https://doi.org/10.7577/fleks.3309

Røthing, Åse ; Engebretsen, Elisabeth Lund (2019). Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner. UNIPED. Vol. 42.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2019-03-02

Lorentzen, Gro ; Røthing, Åse (2017). Demokrati og kritisk tenkning i lærebøker. Norsk pedagogisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-02-02

Røthing, Åse (2017). Mangfoldskompetanse. Perspektiver på undervisning i yrkesfag. ISBN: 9788202555030. Cappelen Damm Akademisk.

Røthing, Åse (2017). Mangfoldskompetanse. Perspektiver på undervisning i yrkesfag. ISBN: 9788202555030. 166 s. Cappelen Damm Akademisk.

Thomas, Paul; Røthing, Åse (2017). Exploring feminism in a multicultural classroom: using Bend it Like Beckham as a tool in a high school class. Intercultural Education. Vol. 28.
https://doi.org/10.1080/14675986.2017.1333757





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Røthing, Åse ; Johannessen, Elise Margrethe Vike; Myrebøe, Tonje (2024). Meningsmangfold i klasserommet. Perspektiver, begreper og ressurser for lærere. ISBN: 9788202822545. 122 s. Cappelen Damm Akademisk.

Røthing, Åse (2020). Mangfoldskompetanse og kritisk tenkning. Perspektiver på undervisning. ISBN: 9788202592103. 172 s. Cappelen Damm Akademisk.

Røthing, Åse ; Svendsen, Stine H. Bang (2011). Sex och samlevnad. Perspektiv på undervisning. ISBN: 9789144060408. 292 s. Studentlitteratur AB.

Røthing, Åse (2000). NÅ. Kjønn, heteroseksualitet, etiske dilemmaer. ISBN: 9788274770386. 124 s. Unipub forlag.

Røthing, Åse (1998). Sex, kjønn & kristentro. ISBN: 9788254307717. 275 s. Verbum Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Røthing, Åse (2016). Etniske og religiøse minoriteter i yrkesfag. Lærer- og elevperspektiver. 18 s. Utdanningsdirektoratet.

Røthing, Åse ; Lorentzen, Gro (2016). Demokratisk og antidiskriminerende kompetanse gjennom arbeid med skolemiljø og lærebøker. En kartlegging av DEMBRA-prosjektets bidrag sett i forhold til skolens arbeid med skolemiljø og lærebøkenes framstillinger. 174 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Orupabo, Julia; Røthing, Åse (2014). Etniske og religiøse minoriteter i læremidler: lærer- og elevperspektiver. ISBN: 9788277634449. 92 s. Institutt for samfunnsforskning.
https://hdl.handle.net/11250/2387339

Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Orupabo, Julia; Røthing, Åse (2014). Beskrivelser av etniske og religiøse minoriteter i læremidler. ISBN: 9788277634418. 146 s. Institutt for samfunnsforskning.
https://hdl.handle.net/11250/2374743

Røthing, Åse (2012). Kjønns(u)balanse på TF. Rekrutteringsprosesser og faglige prioriteringer ved Det teologiske fakultet med vekt på perioden 1991-2012. 112 s. Det teologiske fakultet.

Røthing, Åse ; Svendsen, Stine Helena (2008). Undervisning om seksualitet ved ungdomsskolene i Trondheim kommune. 72 s. Trondheim kommune.

Røthing, Åse ; Svendsen, Stine Helena (2008). Undervisning om seksualitet ved ungdomsskolene i Trondheim kommune. 71 s. Trondheim kommune.

Røthing, Åse (2002). Par på tvers av tro og kjønn. Idealer, strategier og forhandlinger. 373 s. Unipub forlag.

Røthing, Åse (2000). To kirker, en familie. Ekteskap på tvers av ulike konfesjoner. 25 s. Norges kristne råd.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lindroth, Malin ; Røthing, Åse (2025). Lindroth og Røthing om videreutdanning i seksualitet(sundervisning) for profesjoner og profesjonsutdannere.

Lindroth, Malin ; Røthing, Åse (2025). Lindroth og Røthing om videreutdanning om seksualitet.

Røthing, Åse (2023). Dagsnytt 18 Kjønn blant norske trenere på toppnivå.

Røthing, Åse (2023). Er det mannfolkarbeid å være trener på toppnivå?.

Røthing, Åse (2022). Kritisk mangfoldskompetanse i utdanningsfeltet. Fagdag. Universitetet i Agder.

Røthing, Åse (2022). Seksualitet, kjønn og mangfold. Fagdag. OsloMet.

Røthing, Åse (2022). Kvinner som trenere i norsk håndball. Internt seminar. Norges håndballforbund.

Røthing, Åse (2022). Perspektiver på kjønns- og seksualitetsmangfold i skolen. Fagdag for Olweusprogrammet. Norce research.

Røthing, Åse (2022). Kritisk mangfoldskompetanse i utdanningsfeltet - for lærere i videregående. Fagdag. Ringsaker videregående skole.

Røthing, Åse (2022). Kritisk mangfoldskompetanse i utdanningsfeltet - for skoleledere. Faglig samarbeid ved Ringsaker videregående. Ringsaker videregående skole.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.