English version
Merete C. Rekdahl

Merete C. Rekdahl

Kort om

Jeg jobber ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for yrkesfaglærerutdanning. Min forskerinteresse er to delt, skoleledelse og yrkesfag. Nå forsker jeg på skoleledelse av samarbeidet mellom skole og arbeidsliv. Jeg har en yrkesfaglig bakgrunn med svennebrev i to ulike fag, frisør og typograf og master i skoleledelse. Jeg har jobbet som yrkesfaglærer og skoleleder i mange år, samt jobbet med pedagogisk utviklingsarbeid blant annet i organisasjonen Ungt Entreprenørskap. Jeg har også vært med på å skrive lærebok.

Vitenskapelige publikasjoner

Rekdahl, Merete C. ; Paulsen, Jan Merok (2024). Distribuert ledelse for å styrke kvalitetsarbeid i yrkesfagutdanningen. Paulsen, Jan Merok; Forfang, Hilde (Red.). Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen. s. 299-325. Fagbokforlaget.

Rekdahl, Merete C. ; Paulsen, Jan Merok (2023). Organisatoriske særtrekk i samordningen mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen: Empirisk belysning gjennom en norsk casestudie. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. Vol. 13.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2313154

Rekdahl, Merete C. ; Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken (2022). Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4889

Breen, Anne ; Rekdahl, Merete C. (2019). Bedriftenes perspektiver og behov når elevene er i yrkesfaglig praksis. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 9.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.19911



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Rekdahl, Merete Chatrin ; Christiansen, Per-Otto Oppi; Fugleberg, Sigrun Giil; Ryen, Ann Iren Kolås (2012). Ta styringa!: Prosjektstyring, strategi og marked. ISBN: 9788249215980. 281 s. Gan Ashehoug,.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Dahlback, Jorunn ; Rekdahl, Merete C. (2025). Opplæringskontorenes framtidige rolle i fag og yrkesopplæringen. Møte Opplæringskontorenes landsforening. Opplæringskontorenes landsforening.

Rekdahl, Merete C. (2025). Opplæringskontorenes framtidige rolle i fag- og yrkesopplæringen. Møte Opplæringskontorenes landsforening. Opplæringskontorenes landsforening.

Dahlback, Jorunn ; Rekdahl, Merete C. (2024). Opplæringskontorenes framtidige rolle i fag- og yrkesopplæringen. NORDYRK 2024. NORDYRK.

Rekdahl, Merete C. (2024). Analyse og presentasjon av Rogalands HFY modell (Helhelhetlig fag- og yrkesopplæring). nasjonalt nettverk Dekomp-y . Rogaland fylkeskommune.

Rekdahl, Merete C. ; Paulsen, Jan Merok (2023). Organisatoriske særtrekk i samordningen mellom skole og arbeidsliv i yrkesopplæringen: Empirisk belysning gjennom en norsk casestudie. NordYrk Conference 2023. Western Norway University of Applied Sciences (HVL).

Rekdahl, Merete C. (2021). Politikkutforming i yrkesfag. NordYrk Conference . Linköping University.

Rekdahl, Merete C. (2021). Skoleledelse i yrkesfag. NordYrk Conference . Linköping University.

Rekdahl, Merete C. ; Breen, Anne (2018). Instruktørrollen – en ressurs for bedriften og eleven. Konferanse. NordYrk.

Rekdahl, Merete Chatrin ; Sträng, Dan Roger (2017). School Leaders´ Philosophy and Teachers´ Scope for Action in Nordic Context. Educational Governance and Leadership in Transition - Leading and organizing the education for citizenship of the world through technocratic homogenisation or communicative diversity? . Høgskolen i Oslo og Akershus.

Rekdahl, Merete Chatrin ; Dyrnes, Eva Martinsen (2017). Utviklingsprosjekt med digitale verktøy og medier. Et Puls prosjekt. Seminardag, Puls. HIØ.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.