English version
Steinar Brattenborg

Steinar Brattenborg

Vitenskapelige publikasjoner

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Fon, Karl Petter (2024). Kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av retningslinjer for karaktersetting. Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 153-179. Cappelen Damm Akademisk.

Brattenborg, Steinar ; Vinje, Erlend Ellefsen ; Kvikstad, Ingvild ; Vagle, Markus; Wang, Christoffer (2024). Innhold i kroppsøving - hvilke aktiviteter vil elevene ha?. Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 47-76. Cappelen Damm Akademisk.

Fon, Karl Petter; Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Christensen, Joakim Ekornrød (2024). "Hvis man er god, så er det lettere å gjøre andre gode, og da blir man sett på som en bedre kroppsøvingselev". Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 180-201. Cappelen Damm Akademisk.

Brattenborg, Steinar ; Aaring, Vegard Fånes ; Kvikstad, Ingvild ; Vinje, Erlend Ellefsen (2021). Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at undervisningspraksisen vil kunne påvirkes av fagfornyelsen?. Vinje, Erlend Ellefsen (Red.). Didaktiske utfordringer i kroppsøving. s. 61-85. Cappelen Damm Akademisk.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Skrede, Joar (2021). Bør karakterer avskaffes i kroppsøving?. Vinje, Erlend Ellefsen (Red.). Didaktiske utfordringer i kroppsøving. s. 166-190. Cappelen Damm Akademisk.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Aasland, Markus Johansen; Aasland, Oda Eline (2019). Hvor unike er de norske bestemmelsene for inkludering av elevenes forutsetninger og innsats ved vurdering i kroppsøving?. Vinje, Erlend Ellefsen; Skrede, Joar (Red.). Fremtidens kroppsøvingslærer. s. 96-113. Cappelen Damm Akademisk.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar (2016). Vurdering i kroppsøvingsfaget - gamle og nye utfordringer. Vinje, Erlend Ellefsen (Red.). Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. s. 32-50. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Brattenborg, Steinar ; Engebretsen, Berit (2021). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk, 4. utgave. ISBN: 9788202697976. 218 s. Cappelen Damm Akademisk.

Engebretsen, Berit; Brattenborg, Steinar (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk, 3. utgave. ISBN: 9788202419318. 221 s. Cappelen Damm Akademisk.

Engebretsen, Berit; Brattenborg, Steinar (2007). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk, 2.utgave. ISBN: 9788276347470. 208 s. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

Brattenborg, Steinar ; Engebretsen, Berit (2001). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. ISBN: 9788276343366. 217 s. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Vinje, Erlend Ellefsen ; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes ; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar ; Sandell, Martin Blaauw ; Kvikstad, Ingvild ; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein Magnus ; Kruken, Andrea Hovstein ; Lund, Johan Ludvik; Aasland, Oda Eline; Aasland, Markus Johansen (2024). Et forståelig kroppsøvingsfag? Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn. Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022. ISBN: 9788272068249. 67 s. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge.
https://www.usn.no/getfile.php/13757556-1676988014

Røynesdal, Øystein; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes ; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar ; Sandell, Martin Blaauw ; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein M. ; Kruken, Andrea Hovstein ; Kvikstad, Ingvild ; Vinje, Erlend Ellefsen (2024). Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven? Elevers og læreres oppfatninger av viktige ferdigheter, kunnskapsområder og egenskaper ved vurdering i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole etter innføringen av LK20: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2023. ISBN: 9788272068881. 70 s. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge.

Brattenborg, Steinar (2005). Undervisningskompendium i badminton - kompendium for årsenhet kroppsøving. 22 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Brattenborg, Steinar (2005). Undervisningskompendium i turn - Kompendium for årsenhet i kroppsøving. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Brattenborg, Steinar (2005). Undervisningskompendium i basketball - kompendium for årsenhet i kroppsøving. 20 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Brattenborg, Steinar (2005). Undervisningskompendium i anatomi og fysiologi - Kompendium for årsenhet i kroppsøving. 75 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Brattenborg, Steinar (2005). Undervisningskompendium i treningslære - Kompendium for årsenhet i kroppsøving. 42 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Røynesdal, Øystein; Algrøy, Erling Andre; Sandell, Martin Blaauw ; Fon, Karl Petter Nygaard (2025). Nødvendig og verdsatt dialog om vurdering i kroppsøving.
https://www.utdanningsnytt.no/erlend-ellefsen-vinj

Røynesdal, Øystein; Brattenborg, Steinar ; Vinje, Erlend Ellefsen ; Fon, Karl Petter; Algrøy, Erling Andre; Sandell, Martin Blaauw (2025). Vanskelig med rettferdig vurdering i kroppsøving.
https://www.utdanningsnytt.no/karakterer-kroppsovi

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar (2025). Vurdering i kroppsøving etter fagfornyelsen. Seminar for kroppsøvingslærere på vgs i Vestfold. Vestfold Fylkeskommune.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Fon, Karl Petter Nygaard; Brattenborg, Steinar ; Sandell, Martin Blaauw ; Røynesdal, Øystein; Algrøy, Erling Andre (2025). Skal innsats kun vurderes i kroppsøving?.
https://www.utdanningsnytt.no/erlend-ellefsen-vinj

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Røynesdal, Øystein; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw (2024). Forståelsen av elevenes forutsetninger i kroppsøving – fortsatt ubegripelig.
https://www.utdanningsnytt.no/erlend-ellefsen-vinj

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Røynesdal, Øystein; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw (2024). Vurdering i kroppsøving – to problemområder som overses.
https://www.utdanningsnytt.no/erlend-ellefsen-vinj

Røynesdal, Øystein; Vinje, Erlend Ellefsen ; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar ; Vagle, Markus (2024). Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven nå?.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar (2024). Vurdering i kroppsøving - hva vet vi og hvor skal vi?. Seminar for kroppsøvingslærere i Vestland fylkeskommune. Idrettsklynge Vest.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Kvikstad, Ingvild ; Berg-Johnsen, Espen (2023). Et forståelig kroppsøvingsfag?.
https://www.utdanningsnytt.no/erlend-ellefsen-vinj

Vinje, Erlend Ellefsen ; Haugen, Fredrik Lie; Brattenborg, Steinar ; Aaring, Vegard Fånes ; Jensen, Rein Magnus ; Vagle, Markus (2022). La oss utvikle kroppsøvingsfaget sammen.
https://www.utdanningsnytt.no/kroppsoving-laererut





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.