English version
Jo Helle-Valle

Jo Helle-Valle

Fagfelt

Globalisering   Kvantitative forskningsmetoder   Etnisitet   Nasjonalisme   Kvalitative metoder   Nye medier   Kjønn og kjønnsforskning   Utviklingsstudier   Medier i det sørlige Afrika   Kjønn og IKT   Bildeteori   Ontologi   Afrikansk politikk   Kjønn og seksualitet   Etnografisk feltarbeid   Afrikansk økonomi

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Domestication theory. Reflections from the Kalahari. Hartmann, Maren (Red.). The Routledge Handbook of Media and Technology Domestication. s. 162-177. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003265931

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. ISBN: 9781789206616. 250 s. Berghahn Books.
https://www.berghahnbooks.com/title/Helle-ValleMed

Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2020). Botswana’s digital revolution: What’s in it?. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. s. 60-90. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Introduction: A Social Science Perspective on Media practices in Africa – Social Mechanisms, Dynamics and Processes. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. s. 1-32. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo (2020). From No Media to All Media: Domesticating New Media in a Kalahari Village. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo (2019). Advocating causal analyses of media and social change by way of social mechanisms. Journal of African Media Studies. Vol. 11.
https://doi.org/10.1386/jams.11.2.143_1

Jacobsen, Eivind; Storm-Mathisen, Ardis ; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (2018). Markedsføring - samfunnsvitenskapelige perspektiver. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 11-22. Universitetsforlaget.

Storm-Mathisen, Ardis ; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (2018). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. ISBN: 9788215025919. 217 s. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/mar

Helle-Valle, Jo ; Borchgrevink, Axel (2018). Household histories and methodological triangulation. Forum for Development Studies. Vol. 45.
https://doi.org/10.1080/08039410.2016.1260049

Helle-Valle, Jo ; Mjaaland, Mari (2018). Reklame i nettaviser – et leserperspektiv. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 170-184. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Case Analyses & Evaluation (Deliverable 2 of 4). ISBN: 9788270634651. 74 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Handbook of Methods. (Deliverable 3 of 4). ISBN: 9788270634668. 83 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Final Report & Summary. (Deliverable 4 of 4). ISBN: 9788270634675. 45 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society - Preparing for the Internet of Things. Case Criteria & Selection. (Deliverable 1 of 4). ISBN: 9788270634644. 57 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Rasmussen, Terje; Storm-Mathisen, Ardis ; Frugård, Marcela; Helle-Valle, Jo Helge (2013). Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK: En studie av Forbrukerinspektørene (FBI) og Puls sett i lys av NRKs allmennkringkastingsforpliktelser. ISBN: 9788270634460. 135 s. Statens institutt for forbruksforskning.
http://www.sifo.no/files/file78929_fagrapport_3-20

Slettemeås, Dag ; Helle-Valle, Jo Helge (2012). Smarttelefon og bruk av mobilbaserte tjenester blant norske forbrukere. 46 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bucher, Taina; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2009). Ungdom, Politikk og Internett. En akademisk refleksjon over norsk ungdoms samfunnsdeltakelse og politiske engasjement online. 66 s. Statens institutt for forbruksforskning.
http://sifo.no/files/file75201_oppdragsrapport_2-2

Slettemeås, Dag ; Helle-Valle, Jo Helge ; Borch, Anita (2007). Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life. Final Report. 78 s. Statens institutt for forbruksforskning.

Helle-Valle, Jo Helge (2007). Time and media consumption in Norwegian families. ISBN: 9788270634132. 57 s. Statens institutt for forbruksforskning.
http://www.sifo.no/files/file69293_fagrapport_2007

Slettemeås, Dag ; Helle-Valle, Jo Helge (2003). Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde?. 102 s. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Engen, Bård Ketil ; Helle-Valle, Jo ; Giæver, Tonje Hilde ; Karstensen, Steinar ; Steier, Rolf Erik Jorgenson ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Planlagt og gjennomført fakultetsseminar om digitalisering på fakultet for lærerutdanning on internasjonale studier (DIGILUI). Oversikt og forskning på digitalisering ved fakultet. Forskningsgruppene: Digitale Læringsarenaer, Bærekraft og Teknologi i Arbeid og Læring, Utvikling,Makt og ulikhet og Små barn, store byer: b.h.kvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter..

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Domestication Theory: Reflections from the Kalahari. Revisiting domestication (of media and technology). Book launch and symposium. Berlin University of the Arts.

Helle-Valle, Jo (2019). New media and development in Africa. Kongokveld. JOIN good forces.

Helle-Valle, Jo (2019). Ny virkelighet, nye medier, ny antropologi?. Fagdag. Universitetet i Tromsø.

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2018). How can new media contribute to development? A case. Researching Media in Africa. Network seminar.. OsloMet.

Storm-Mathisen, Ardis ; Slettemeås, Dag ; Helle-Valle, Jo (2018). Beredskap, sårbarhet og digitaliseringens paradokser - oppsummering av funn fra Homeriskprosjektet. Homerisk sluttseminar. Forsbruksinstituttet SIFO og Norsk Teknisk Museum.

Helle-Valle, Jo (2018). Media culture in Africa? A practice-ethnographic approach. Researching Media in Africa at Oslo Metropolitan University. OsloMet.

Helle-Valle, Jo (2018). Internet in the Kalahari. NORAD-seminar .

Helle-Valle, Jo (2017). Botswana youth debating gender relationships on Facebook. ASA annual conference. African Studies Association.

Helle-Valle, Jo (2017). New media pratices in a Changing Africa, FriPro, NFR. Utviklingsstudier 30 år, HiOA - åpent seminar. HiOA.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.