English version
Aino Ukkonen

Aino Ukkonen

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

    MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Vitenskapelige publikasjoner

Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. Journal of Technology and Teacher Education (JTATE). Vol. 32.
https://doi.org/10.70725/844708cswcsk

Ukkonen, Aino ; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2024). Teachers’ understanding of assessing computational thinking. Computer Science Education.
https://doi.org/10.1080/08993408.2024.2365566

Ukkonen, Aino (2023). Formative assessment of computational thinking in mathematics – A case study. Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin; Kónya, Eszter (Red.). Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). s. 2828-2835. European Society for Research in Mathematics Education.

Flugel, Stefan Markus; Halse, Askill Harkjerr; Hartveit, Knut Johannes; Ukkonen, Aino (2022). Value of travel time by road type. European Transport Research Review. Vol. 14.
https://doi.org/10.1186/s12544-022-00554-1

Ukkonen, Aino ; Sahimaa, Olli (2021). Weight-based pay-as-you-throw pricing model: Encouraging sorting in households through waste fees. Waste Management. Vol. 135.
https://doi.org/10.1016/j.wasman.2021.09.011

Thune-Larsen, Harald; Ukkonen, Aino ; Hammes, Johanna Jussila; Jensen, Thomas Christian (2021). Transport infrastructure investment – climate and environmental effects in cost benefit analysis in the Nordic countries. ISBN: 9789289370189. 147 s. Nordisk ministerråd.
https://doi.org/10.6027/temanord2021-521



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Flügel, Stefan; Ukkonen, Aino ; Ingebrigtsen, Rikke; Gundersen, Frants; Hulleberg, Nina (2022). Videreutvikling av reisehensikts- og døgnfordelingsmodeller for togreiser. ISBN: 9788248019206. 45 s. Transportøkonomisk institutt .

Flügel, Stefan Markus; Ukkonen, Aino ; Hulleberg, Nina; Østli, Vegard (2020). Verktøy for framskriving og scenarioanalyse av togreiser. ISBN: 9788248023272. 57 s. Transportøkonomisk institutt .

Hulleberg, Nina; Ukkonen, Aino (2020). Klimakur 2030 - Transportmodellberegninger. ISBN: 9788248022961. 38 s. Transportøkonomisk institutt .

Steinsland, Christian; Johansen, Kjell Werner; Ukkonen, Aino ; Hulleberg, Nina (2020). Framtidige bompengeinntekter i Bergen, Oslo, Nord-Jæren og Trondheim – noen alternative beregninger – Rapport til Regjeringens bompengeutvalg. ISBN: 9788248023029. 59 s. Transportøkonomisk institutt .

Flügel, Stefan; Halse, Askill H.; Hartveit, Knut J. L.; Hulleberg, Nina; Steinsland, Christian; Ukkonen, Aino (2020). Verdsetting av kjørekomfort for ulike veityper. ISBN: 9788248021094. 43 s. Transportøkonomisk institutt .



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. SITE Interactive Online 2024 Conference. Association for the Advancement of Computing in Education.

Ukkonen, Aino (2024). Vurdering av algoritmisk tenkning. Faglig interessegruppe for programmering i naturfaget - seminar. Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning.

Ukkonen, Aino (2024). Teachers Assessing Computational Thinking. Digitalisering i utdanning (DIGU) - avsluttningsseminar. OsloMet.

Ukkonen, Aino (2024). Vurdering av algoritmisk tenkning. Konferanse for programmeringsnettverket for realfag i skulen. Programmeringsnettverket for realfag i skulen.

Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Andreasen, Kristina Johnsdatter ; Ukkonen, Aino ; Frågåt, Thomas (2023). Plugged and unplugged practices in the assessment processes of CT in science classrooms. NERA 2023. The Nordic Educational Research Association (NERA).

Ukkonen, Aino (2023). Assessing Computational Thinking - Norwegian and Finnish teachers’ perspectives. Uppsala Computing Education Research Group, UpCERG seminar. Uppsala Computing Education Research Group, Uppsala University.

Ukkonen, Aino (2023). Formative Assessment of Computational Thinking - a Case Study (Research-in-Progress paper). AERA 2023 Annual Meeting. American Educational Research Association.

Ukkonen, Aino (2023). Formative Assessment of Computational Thinking in Norwegian classrooms. NERA 2023 Conference. Nordic Educational Research Association.

Ukkonen, Aino (2023). Formative assessment of computational thinking in mathematics – a case study. 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). European Society for Research in Mathematics Education.

Ukkonen, Aino (2023). Computational Thinking: Possibilities and Challenges for Teachers in the Nordic Countries. Center for Science and Technology in Education (CSTE) speaker series, University of Maryland. CSTE/David Weintrop.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.