English version
Kari Anne Jørgensen-Vittersø

Kari Anne Jørgensen-Vittersø

Vitenskapelige publikasjoner

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Blenkinsop, Sean; Heggen, Marianne Presthus; Neegaard, Henrik (2022). Friluftsliv and Wild Pedagogies: Building Pedagogies for Early Choldhood Education in a Time of Environmental Uncertainty. Canadian Journal of Environmental Education (CJEE). Vol. 25.
https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/1713

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne (2022). Friluftsliv og den frie leken. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Red.). Barnehagens friluftsliv. s. 52-68. Cappelen Damm Akademisk.

Foyn-Bruun, Emilie Elisabeth; Jørgensen-Vittersø, Kari Anne (2021). Naturfaglig danning i barns møter med planter og forhistoriske dyr i Botanisk hage. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 171-182. Universitetsforlaget.

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Kaarby, Karen Marie Eid (2021). På spor etter drabantbyens steder for barns lek og bevegelse. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 219-245. Universitetsforlaget.

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Vik, Unni (2021). Barn i by. ISBN: 9788215040936. 320 s. Universitetsforlaget.

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne (2021). From Fresh Air and Sunbathing to Wildlife and Snow Caves;"Friluftsliv" in Norwegian Primary Schools 1939-1980. Roos, Merethe; Berge, Kjell Lars; Edgren, Henrik; Hiidenmaa, Pirjo; Matthiesen, Christina (Red.). Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. s. 245-259. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004449558_020

Øvreås, Steinar; Andersen, Eivind; Moser, Thomas; Borch-Jenssen, Janne; Jørgensen, Kari-Anne (2020). Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen – evaluering av et intervensjonsdesign basert på en høy grad av personaldeltagelse. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 14.
https://doi.org/10.23865/up.v14.2090

Murtnes, Åsve; Jørgensen, Kari-Anne ; Birkeland, Inger (2019). Steder i naturen: sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet. Tidsskriftet UTMARK.
https://hdl.handle.net/11250/2650632

Beery, Thomas; Jørgensen, Kari Anne (2018). Children in nature: sensory engagement and the experience of biodiversity. Environmental Education Research. Vol. 24.
https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1250149

Jørgensen, Kari Anne (2017). Storied Landscapes: Children´s Experiences and the 'Sense' of Place. Waller, Tim; Ãrlemalm-Hagsèr, Eva; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Lee-Hammond, Libby; Lekies, Kristi; Wyver, Shirley (Red.). The SAGE Handbook of Outdoor Play and Learning. s. 609-629. Sage Publications.
https://doi.org/10.4135/9781526402028.n39





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Jørgensen, Kari-Anne ; Maagerø, Eva (2009). Barnekultur og barnekulturelle uttrykk i Norden. ISBN: 9788270995257. 214 s. Novus Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jørgensen, Kari Anne (2014). What is going on out there? What does it mean for children's experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature - landscapes and its places. ISBN: 9789173468091. 180 s. Göteborgs universitet. Acta Universitatis Gothoburgensis.

Moser, Thomas; Jørgensen, Kari Anne ; Folvik, Sven Egil; Lilletvedt, Karl H.; Thorseth, Narve; Braute, Jorunn Nyhus; Jacobsen, Einar Bergraf (1999). L97 og kroppsøvingsfaget: Fra blå praktbok til grå hverdag ? Del rapport 2: Lærernes og rektorenes vurderinger før iverksetting av L97 i et generlt perspektiv og et kroppsøvingsperspektiv. 77 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.
http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/199

Moser, Thomas; Jacobsen, Einar Bergraff; Jørgensen, Kari Anne ; Folvik, Sven Egil; Lilletvedt, Karl H.; Braute, Jorunn Nyhus (1999). L97 og kroppsøvingsfaget: Fra blå praktbok til grå hverdag ? Delrapport 1: En teoretisk referanseramme for evaluering av L97. 39 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.
http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/199



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Andersen, Eivind; Øvreås, Steinar; Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Borch-Jenssen, Janne; Moser, Thomas (2024). Retraction Note: Children's physical activity level and sedentary behaviour in Norwegian early childhood education and care: effects of a staff-led cluster-randomised controlled trial. BMC Public Health. Vol. 24.
https://doi.org/10.1186/s12889-024-18629-0

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Sustainable development in early childhood teacher education: is it included or left out in the curricula?. NERA conference 2023 SES-5 NW05: 5. The Nordic Educational Research Association.

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Kaarby, Karen Marie Eid (2021). On the track of places for play and movement activities in suburbs. EECERA online festival 2021. European Early childhood Education research Association .

Vik, Unni ; Jørgensen-Vittersø, Kari Anne (2021). Innleiing. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 17-24. Universitetsforlaget.

Kaarby, Karen Marie Eid; Strøm, Tove; Standal, Rakel; Aastad, Anne Christine; Jørgensen-Vittersø, Kari Anne (2021). Kompetanseutvikling for bærekraft gjennom tilrettelegging for fysisk aktivitet i barnehagen og barnehagenes nærområder. Norsk barnehageforskningskonferanse 2021. Universitetet i Stavanger .

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Kaarby, Karen Marie Eid (2021). Økt fysisk aktivitet i barnehagen gjennom lek langs bekken, i trærne og mellom buskene i drabantbyens grønne lunger. Forskning i friluft . Norsk friluftsliv.

Jørgensen-Vittersø, Kari Anne ; Kaarby, Karen Marie Eid (2020). FoU samarbeid; Hva skjer i barnehagene? Hva skjer med oss?. Fagdag for personalet. Barnehagelærerutdanningen OsloMet.

Kaarby, Karen Marie Eid ; Jørgensen-Vittersø, Kari Anne (2020). Drabantbyens grønne lunger, steder med et mangfold av bevegelsesmuligheter og supplement til barnehagens uteområde. Norsk barnehagekonferanse 2020: Å skape bærekraftige barnehager- perspektiver, muligheter og utfordringer. Høgskolen på Vestlandet, Barnkunne .

Vik, Unni ; Fønnebø, Bente ; Langholm, Guri; Skaug, Hilde Nancy; Neegaard, Henrik ; Sandbakken, Mari ; Osnes, Heid ; Byhring, Anne Kristine ; Hagen, Anikke ; Jørgensen, Kari-Anne ; Synnes, Kari; Botnen, Synnøve Smebye ; Solheim, Elias ; Tuset, Elly Herikstad (2019). Plastdekke i barns lekemiljøer - til beste for hvem?.

Jørgensen, Kari-Anne (2019). Forskning - barn og natur. Foskningsdagene 2019 USN. USN, Fylkesmannen i Vestfold avd miljøavd..





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.