Drømmer du om å undervise i tysk, fransk eller spansk?

Studenter går på campus og snakker sammen i sommervær

Studiet tilbyr intensiv språkopplæring i utlandet og er opprettet i tett samarbeid med høgskoler og universitet i Frankrike, Spania og Tyskland. Studiet er en kombinasjon av samlinger i Oslo og samlinger i utlandet. I tillegg kommer nettbaserte aktiviteter og undervisning. Det er anledning til å søke om å få stipend og frikjøp fra undervisning for deltakelse. Vedtak om innvilgelse fattes av den enkelte kommune.

Trond Helge Larsen er en studentene ved OsloMet som videreutdanner seg til å bli tysklærer. Han skryter av det pedagogiske opplegget.

– Vi har digitale forelesninger en gang i uka som er veldig nyttige. I tillegg har vi nettopp gjennomført det første studieoppholdet i Freiburg. Det var lærerikt og besto av forelesninger om blant annet språklæring og didaktikk.

Dagene i Freiburg var varierte. Deltakerne fikk blant annet kokkekurs med tysk chef, besøk av tyske elever som lærerne pratet tysk med og musikk ble brukt for å lære tysk intonasjon.

– Lærerne på studiet har vært greie og fleksible. Det er lett å be om utsettelse på oppgaver for eksempel, så de gjør det de kan for at vi kan kombinere dette med en lærerjobb, forteller han.

Ingen lærer tysk bak et skrivebord

Solveig Hågå er en av de andre studentene som nylig har vært på en ukes språkkurs i Tyskland.

– For meg var det å få mulighet til et opphold i Freiburg en av de viktigste grunnene til at jeg valgte denne videreutdanningen. Jeg lærer rett og slett ikke tysk bak et skrivebord, det må praktiseres.

– Selv opplegget er veldig eksklusivt, for vi er ikke så mange studenter og dermed får vi tett oppfølging. Jeg føler meg rett og slett privilegert som fant dette tilbudet, sier Solveig Hågå.

Ble tatt godt imot

Stephanie Vogel er opprinnelig tysk og har tysk som morsmål. Hun var derfor usikker på om dette videreutdanningstilbudet var relevant for henne, men det fant hun raskt ut at det var.

– Jeg blir nødt til å lære meg hvordan jeg kan lære bort tysk, og det er ikke noe jeg kan fra før. Nå gjelder det å bruke denne kunnskapen i klasserommet.

Hun roser samarbeidet mellom OsloMet og Pädagogische Hochschule Freiburg.

– I Freiburg var de godt forberedt og tok oss så godt imot. Alt var rett og slett på stell, forteller Stephanie Vogel.

Studieopphold med fulle dager og variert undervisning

Sunniva Lovise Harboe og Laura Sofia Luna-Maira videreutdanner seg begge til spansklærere og kom nylig hjem fra studieopphold i Valencia.

– Oppholdet i Valencia består av fulle dager med variert undervisning. Vi var innom en rekke ulike temaer og fikk undervisning av en rekke forskjellige lærere fra Universidad de Valencia, sier Sunniva Lovise Harboe.

Hun forteller at hun ble raskt bedre i spansk under oppholdet i Valencia.

– Jeg merker at jeg ble veldig mye bedre i spansk på kort tid når jeg praktiserer det intensivt som når jeg var i Valencia. Det er noe helt annet enn å kun lære spansk i Norge, så det er verdifullt.

Studiet skal gi studentene solid kunnskap om hvordan barn og unge tilegner seg språk og hvordan faget kan tilpasses aldersgruppen.

– Fordi spansk er morsmålet mitt så er mye grammatikk for eksempel intuitivt for meg, men som lærer må jeg kunne gjøre det eksplisitt for elevene. Det får jeg øvd på i denne videreutdanningen, forklarer Laura Sofia Luna-Maira.

Praktisk arbeid med språk i klasserommet

Noe av målsettingen med videreutdanningen er å øke lærerens egen språkkompetanse. Studiet skal gi oppdatert kunnskap og nyttige ferdigheter til det praktiske arbeidet med språk i klasserommet.

– Jeg har blitt veldig inspirert til å jobbe som spansklærer. Å få lære fremmedspråkdidaktikk, møte andre spansklærere og dele ideer gjør at jeg får lyst til å prøve ut nye ting i undervisningen, forteller Sunniva.

Videreutdanningstilbudet tilbys også i fransk, i tillegg til i tysk og spansk. Underviser du allerede i et av disse språkene i dag? Eller ønsker du å videreutdanne deg til å bli fremmedspråklærer?

Les også Nytt videreutdanningstilbud for lærere i fransk, spansk og tysk

Mer informasjon om studiene

Tysk 1, 5.-10. trinn
Fransk 1, 5.-10. trinn
Spansk 2, 5.-10. trinn

Fagansvarlig

Studieliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!