Trengte formalkompetanse for å styrke sin rådgivning
For Stefan Carr handlet valget om å ta videreutdanning om noe mer enn bare faglig påfyll. Han ønsket også en mer helhetlig og kvalifisert tilnærming til utfordringene han møter i arbeidet.
Til daglig jobber han som faglærer og rådgiver ved Kompetansebyggeren, en videregående skole for voksne i Vestfold fylkeskommune. Her har han et bredt ansvar som inkluderer karriereveiledning, sosialpedagogisk rådgivning og tilrettelegging for elever med behov for ekstra støtte.
– Jeg ønsket formalkompetanse innen feltet for å sikre at jeg gir den beste veiledningen til dem som trenger det, forklarer han.
En bredere faglig plattform – nøkkelen til god veiledning
Gjennom studiet har Stefan fått både teoretisk innsikt og praktiske verktøy som har styrket hans evne til å møte elevenes behov.
– Det har vært verdifullt å få kunnskap om teorier innen karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning. Jeg merker en stor forskjell i hvordan jeg utøver min rolle som rådgiver, sier han.
Han understreker at en av de største gevinstene er den bevisstheten han har utviklet rundt sin egen praksis, samt de verktøyene han nå aktivt benytter for å hjelpe elever som er usikre på veien videre.