English version
Åse Kristine Tveit

Åse Kristine Tveit

Kort om

Født 1963. Utdannet bibliotekar fra Statens bibliotekhøgskole 1987. Cand.philol fra Institutt for litteraturvitenskap, Universitetet i Bergen, 1992. PhD fra Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag, OsloMet, 2016 Ansatt ved HIOA, seinere OsloMet fra november 1996. Jeg har arbeidet sju år som bibliotekar, hovedsaklig i norske folkebibliotek, og har også arbeidet som litteraturkritiker og vært prosjektleder for litteraturfestivalen Kapittel. Mine fagfelt ved OsloMet er litteraturformidling, kvalitativ metode, barnelitteratur og barnebibliotek.

Vitenskapelige publikasjoner

Tveit, Åse Kristine ; Olsen, Heidi Kristin (2025). Lesere, ikke-lesere og litteraturformidlingens muligheter på yrkesfag. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.

Skjerdingstad, Kjell Ivar ; Tveit, Åse Kristine (2023). Litteraturen i NRK Fjernsynet 1960-64: Formidlingens former og funksjoner. Passage. Vol. 38.

Tveit, Åse Kristine ; Johnston, Jamie (2023). Talking about picturebooks in libraries’ language cafes. Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006231173681

Olsen, Heidi Kristin ; Tveit, Åse Kristine (2023). Intensiv lesing på videregående skole. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 255-274. ABM-media AS.

Tveit, Åse Kristine ; Frisvold, Øivind (2023). Skolebibliotek eller barnebibliotek: En historie om å falle mellom to lover og to profesjoner. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 13-38. ABM-media AS.

Bøyum, Idunn ; Tveit, Åse Kristine (2023). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. ISBN: 9788293298236. 343 s. ABM-media AS.

Kaasa, Janicke S.; Tveit, Åse Kristine (2022). Teenagers in the library: participatory mediation practices. Information research. Vol. 27.
https://doi.org/10.47989/colis2217

Tveit, Åse Kristine (2022). Barnekulturpolitikk i Norge: Stortingsmelding nr. 18 Oppleve, skape dele: Om kultur for, med og av barn og unge. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift (NKT). Vol. 25.
https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.3

Tveit, Åse Kristine ; Naper, Cecilie (2022). "Fornuft og følelser": Høytlesning og diskusjon på innsida og utsida av murene. Forslid, Anders; Ohlsson, Anders; Kerstin, Rydbeck; Skjerdingstad, Kjell Ivar; Steenberg, Mette; Tangerås, Thor Magnus (Red.). s. 311-338. ABM-media AS.

Tveit, Åse Kristine (2021). Challenging picturebooks in the school library An untapped resource?. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. s. 183-202. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003013952





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Tveit, Åse Kristine (2011). Adresse Ny-Ålesund: Fortellinger om folk på tundraen. ISBN: 9788251927314. 152 s. Tapir Akademisk Forlag.

Tveit, Åse Kristine (2006). Velge og vrake : samlingsutvikling i folkebibliotek. ISBN: 9788270223206. 187 s. Biblioteksentralen.

Tveit, Åse Kristine (2004). Innganger. Om lesing og litteraturformidling. ISBN: 9788245001099. 141 s. Fagbokforlaget.

Tveit, Åse Kristine (2004). Jostein Gaarder. ISBN: 9788270223053. 16 s. Biblioteksentralen.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Tveit, Åse Kristine (2016). Rom for barn: Norske barnebibliotek i perioden 1914-35 og på 2000-tallet. ISBN: 9788283640083. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tveit, Åse Kristine (2006). Rom for lek og læring : bibliotektilbudet til barn og ungdom. ISBN: 9788281050334. 66 s. ABM-utvikling. Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Tveit, Åse Kristine ; Olsen, Heidi Kristin (2024). Lesing blant 17-åringer: En undersøkelse blant yrkesfagelever på første trinn. Bibliotekmøtet. Norsk bibliotekforening.

Tveit, Åse Kristine ; Olsen, Heidi Kristin; Bøyum, Idunn (2024). Tre ABI-ere på UB. Personalseminar, UB-ansatte. OsloMet, UB.

Skjerdingstad, Kjell Ivar ; Tveit, Åse Kristine (2024). Mer enn tran. I regjeringens leselyststrategi er det bare lesing, ingen lyst. Vol. Tirsdag 18. juni 2024.

Tveit, Åse Kristine ; Bøyum, Idunn (2024). Skulebibliotekar og lærar: Fire nivå for samarbeid. Bedre Skole. Vol. 36.

Tveit, Åse Kristine (2024). 100 år med Svalbard i barnelitteraturen. Årsmøte i Polarklubben. Polarklubben.

Tveit, Åse Kristine (2024). Å skape rom og motivasjon for lesing: Litteraturformidlingens muligheter i videregående skole. Bibliotekseminar for skolebibliotekansatte i Telemark og Vestfold fylkeskommuner . Nettverk for skolebibliotekansatte i Telemark og Vestfold.

Tveit, Åse Kristine (2024). En amerikansk drøm i Drammen. Bob : Bok og bibliotek.
https://bokogbibliotek.buyandread.com/next/reader.

Tveit, Åse Kristine (2024). Students on vocational training: readers and non-readers. Researching the reader experience in the digital age. Københavns universitet.

Tveit, Åse Kristine ; Bøyum, Idunn ; Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Vi trenger et krafttak for lesing.
https://www.utdanningsnytt.no/idunn-boyum-ingeborg

Bøyum, Idunn ; Tveit, Åse Kristine ; Hagen, Ingrid Svennevig (2023). Etterlengtet norsk forskning på skolebibliotek [Podcast].
https://open.spotify.com/episode/5bLHOWyjZz2vyUDL3





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.