English version
Halvor Spetalen

Halvor Spetalen

Kort om

Halvor Spetalen er Cand. Polit. fra Universitetet i Oslo, dosent ved institutt for yrkesfaglærerutdanning. Medlem av Faglig råd for lærerutdanning, medlem av forskningsgruppen Samarbeid skole-arbeidsliv-universitet ved OsloMet, koordinator for Senter for kunnskap om yrkesfag og fagansvarlig for restaurant- og matfag i Store Norske Leksikon. 

Spetalen har undervist og forsket ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet siden 2001. Forskningsinteressen er knyttet til hvordan yrkesopplæringen kan inkludere og kvalifisere kommende yrkesutøvere. Dette omfatter både forskning i, på og med yrkesfaglærerutdanningen, den skolebaserte yrkesopplæringen og opplæring i bedrift. Undervisningen har særlig vært orientert rundt temaene entreprenørskap, yrkesdidaktikk, læreplanutvikling og FoU-metodikk med vekt på utvikling av relevant yrkesfaglærerkompetanse. 

Fagfelt

Yrkespedagogikk   Yrkesfaglærerutdanning   Yrkesopplæring

Vitenskapelige publikasjoner

Spetalen, Halvor ; Mobråten, Kaia ; Bødtker-Lund, Daniel (2025). Yrkesfaglærerstudenter utvikler yrkesopplæring - en antologi basert på 8 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet -storbyuniversitetet, 2025. 27 s. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet.

Mobråten, Kaia ; Spetalen, Halvor (2024). Utvikling av bærekraftig yrkesutøvelse i restaurant- og matfag?. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10514

Lyckander, Rønnaug H.; Spetalen, Halvor (2022). Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket?. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9206

Spetalen, Halvor (2022). Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4770

Eben, Bjørn; Spetalen, Halvor (2021). Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/up.v15.3086

Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Spetalen, Halvor (2020). Arbeid med skriving i yrkesfaglærerutdanningen. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/adno.8026

Eben, Bjørn; Spetalen, Halvor (2020). Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3393

Spetalen, Halvor ; Eben, Bjørn (2018). FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?. FoU i praksis. Vol. 12.

Spetalen, Halvor (2017). Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 7.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.177188

Spetalen, Halvor (2017). Teori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter og realiteter. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 2.
https://journals.hioa.no/index.php/yrke/article/vi





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Spetalen, Halvor (2025). Å lære et fag – og språket for faget: Hvordan yrkesfaglærere møter språklige utfordringer i yrkesopplæringen. 17 s. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet.

Spetalen, Halvor ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Syverstad, Marie ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Magnussen, Kaija-Lisa; Bergskaug, Marianne (2025). Organisering av faget Yrkesfaglig fordypning – mer av det samme?. 18 s. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet.

Spetalen, Halvor (2025). Kunnskapsstatus og veien videre for forskning i, og for, fag- og yrkesopplæring -En KI-oppsummering. 9 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Spetalen, Halvor (2024). Råd for undervisning og forskning ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning - Basert på KI-analyser av 86 artikler. 11 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eben, Bjørn; Mobråten, Kaia ; Spetalen, Halvor (2024). Yrkesfaglærerstudenter i restaurant- og matfag presenterer nyttig kunnskap - en antologi basert på 21 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2024. 218 s. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet.

Skrøvset, Siw; Aarre, Ane Krogsæter; Bjerkestrand, Mimi; Bjørklund, Bjørn Håvard; Engelsen, Knut Steinar; Eriksson, Maria; Fjørtoft, Henning; Kjæret, Jonas Parcival; Larsen, Marius; Lund, Andreas; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Spetalen, Halvor ; Tholin, Kristin Rydjord (2024). Utvidet praksisbegrep i lærerutdanningene. 32 s. Kunnskapsdepartementet.
https://files.nettsteder.regjeringen.no/wpuploads0

Spetalen, Halvor (2023). Yrkesdeltakelse og arbeidsoppgaver - Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2022. 7 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Spetalen, Halvor (2023). Mangfold i yrkesopplæringen slik det oppleves av yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. 8 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eben, Bjørn; Mobråten, Kaia ; Spetalen, Halvor (2023). Yrkesfaglærerstudenter presenterer oppdatert forskning - en antologi basert på 12 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2023. 128 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eben, Bjørn; Mobråten, Kaia ; Spetalen, Halvor (2022). Yrkesfaglærerstudenter presenterer aktuell forskning - en antologi basert på 14 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2022. 170 s. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Spetalen, Halvor ; Goldmann, Ingrid; Kristoffersen, Kim Andre; Leraand, Arve; Lossius, Roger; Olsen, Evelyn; Pedersen, Karoline Kalliainen; Stovner, Marit; Utstrand, Bergljot (2025). Periodisk evaluering av treårig bachelor yrkesfaglærer (BYRK) Styrker, utfordringer og veier videre.

Spetalen, Halvor (2025). Kjennetegn: Variasjon. Hvordan forstå faget yrkesfaglig fordypning. Konferanse for videregående opplæring Studie- og yrkesforberedt – ruster LK20 elevene våre godt nok for fremtiden?. Utdanningsforbundet.

Spetalen, Halvor ; Danielsen, Hege Anita ; Strøm, Elisabeth (2025). Samler yrkesfaglærerutdanninger for å styrke tilbudet.
https://kjokkenskriveren.no/2025/03/20/samler-yrke

Spetalen, Halvor ; Mathisen, Georg (2025). Kjøttfag som karrieremulighet?.

Spetalen, Halvor (2025). Forskning og bruk av forskning i fag- og yrkesopplæringen. Yrke. Vol. 67.
https://viewer.ipaper.io/Utdanningsnytt/yrke12025/

Spetalen, Halvor ; Mobråten, Kaia (2025). Preparing for Sustainable Practice in Vocational Education -Insights from Norwegian restaurant and food studies. JVET-conference 2025. JVET.

Møllerhagen, Torill Hammeren ; Spetalen, Halvor ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Bergskaug, Marianne ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Syverstad, Marie (2025). Organisering av YFF - Yrkesfaglig fordypning for fremtidens arbeidsliv. NordYrk 2025. VIA University College.

Spetalen, Halvor (2025). Organisering og vurdering av YFF i restaurant- og matfag. Fagdag for restaurant- og matfag. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet.
https://drive.google.com/file/d/1Vo8x-WBSJUlkBNSNL

Spetalen, Halvor (2025). Sluttvurderinger i yrkesopplæringen. Temadag for Utdanningsetaten i Oslo kommune.

Wild, Malgorzata; Spetalen, Halvor (2024). Intervju: Takrenneparadokset – frå taus kunnskap til eksplisitt ordlæring i yrkesfag.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.