Fields of study
Academic disciplines
Subject areas
Vocational pedagogic Vocational education Vocational education
Research groups
Publications and research
Scientific publications
Spetalen, Halvor
(2022).
Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv
Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4770
Lyckander, Rønnaug H.
;
Spetalen, Halvor
(2022).
Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket?.
23 p.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9206
Eben, Bjørn
;
Spetalen, Halvor
(2021).
Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020.
18 p.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/up.v15.3086
Eben, Bjørn
;
Spetalen, Halvor
(2020).
Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3393
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate
;
Spetalen, Halvor
(2020).
Arbeid med skriving i yrkesfaglærerutdanningen.
33 p.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/adno.8026
Spetalen, Halvor ; Eben, Bjørn (2018). FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?. FoU i praksis. Vol. 12.
Spetalen, Halvor
(2017).
Teori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter og
realiteter.
18 p.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 2.
https://doi.org/10.7577
Spetalen, Halvor
(2017).
Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 7.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.177188
Spetalen, Halvor (2016). Forskningsbasert undervisning i yrkesfaglærerutdanningen – retorikk eller realitet?. Goth, Ursula-Georgine Småland (Ed.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. p. 122-142. Gyldendal Akademisk.
Spetalen, Halvor
;
Sannerud, Ronny
(2013).
Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi.
17 p.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 3.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.13v3i1a7