English version
Mildrid Bjerke

Mildrid Bjerke

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik ; Bjerke, Mildrid (2024). Kritisk danning i lærerutdanningen. ISBN: 9788202840709. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231

Bjerke, Mildrid (2024). Pre-Interest: Aesthetic Disinterest Reworked. Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.). Kritisk danning i lærerutdanningen. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231

Bjerke, Mildrid (2023). The Busy Have No Time for Tears: Affect as Political Tool in Literary Studies. Emmett, Hilary; Lloyd, Christopher (Red.). The Affects of Pedagogy in Literary Studies. Routledge.

Bjerke, Mildrid (2021). Renegotiating Aesthetic Disinterest for the Literature Classroom. Nordic Journal of Art & Research (A & R).

Bjerke, Mildrid (2015). The Literature Study Guide: Mastering the Art of English?. Gildea, Niall; Goodwyn, Helena; Kitching, Megan; Tyson, Helen (Red.). English Studies: The State of the Discipline, Past, Present, and Future. s. 25-40. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1057/9781137478054_3



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bjerke, Mildrid (2015). Interested Disinterest: The Development of the Literature Study Guide. 199 s. University of York.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjerke, Mildrid Helen Ahlberg (2025). “But I am the Strongest Girl in the World”: Pippi Longstocking, Childism, and the Carnivalesque. ARCLEN Fall Seminar 2025. ARCLEN.

Bjerke, Mildrid Helen Ahlberg (2025). Astrid Lindgrens Pippi Långstrump (1945) som karnevalesk kritikk av maktforhold mellom voksne og barn. Lek i begynneropplæringen 2025. USN/OsloMet.

Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik ; , (2024). Innledning. Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.). Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 7-23. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231.ch1

Bjerke, Mildrid (2024). Affective Responses to Racism in The Secret Garden. Reading for In-Depth English Learning (RidEL). Nord Universitet; Bishop's University.

Knudsen, Jan Sverre ; Bjerke, Mildrid ; Lundh, Lise; Tronstad, Ragnhild (2021). Art in Education – Treasures Within and Treasures Between Us. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/information.4450

Bjerke, Mildrid (2019). A Case for Renegotiating 'Disinterest' in English Literary Studies. The Uses of Aesthetics. Karlstad University.

Bjerke, Mildrid (2019). Renegotiating Aesthetic Disinterest for the Literature Classroom. Art in Education – Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities. OsloMet.

Bjerke, Mildrid (2013). The Literature Study Guide: Mastering the Art of English?. The Art of English. Department of English, Queen Mary University.

Bjerke, Mildrid (2012). Cultural Value and Instrumentality: The Literature Study Guide as Descendant of Matthew Arnold’s Bible Reading for Schools. Victorian Value: Ethics, Economics, Aesthetics: British Association for Victorian Studies Conference 2012’. British Association for Victorian Studies.

Bjerke, Mildrid (2012). The Politics of Aesthetic Education: Matthew Arnold’s A Bible Reading for Schools and the Literature Study Guide. York English Graduate Student Conference. University of York.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.