Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Filosofiske fag Musikkpedagogikk Musikkvitenskap
Emner
Estetisk erfaring Musikalsk erfaring Musikalsk klasseledelse Musikkpedagogisk ontologisk vending Dialogisk praksis
Land
Tyskland Danmark Sverige Uganda USA
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rinholm, Hanne; Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger
(2023).
Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education.
24 s.
Dialogic Pedagogy: An International Online Journal.
Vol. 11.
https://doi.org/10.5195/dpj.2023.458
Rinholm, Hanne; Fredriksen, Bendik; Onsrud, Silje Valde
(2023).
Critical Reflection in Music Teacher Education: Contradictions and Dilemmas in Theory, Policy, and Practice.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT).
Vol. 22.
https://doi.org/10.22176/act22.3.41
Fredriksen, Bendik; Onsrud, Silje Valde; Rinholm, Hanne; Lewis, Judy
(2023).
Who takes part in participation? Challenges to empowering student voice in music teacher education.
Music Education Research.
Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/14613808.2023.2210159
Onsrud, Silje Valde; Fredriksen, Bendik; Rinholm, Hanne; Lindgren, Monica
(2022).
The multiplicity of preservice music teachers’ positioning in a participatory action research project.
Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X221089838
Rinholm, Hanne
(2022).
Musikalske mirakler: Transcendens i estetiske og religiøse erfaringer.
Holm, Henrik; Varkøy, Øivind (Red.).
Music and Religion: Texts on Music in Religion and Religion in Music. s. 51-71.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.177...
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (2021). Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning. Karlsen, Sidsel; Nielsen, Siw Graabræk (Red.). Verden inn i musikkutdanningene: Utfordringer, ansvar og muligheter. Norges musikkhøgskole.
Rinholm, Hanne (2020). Musikalsk klasseledelse. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. s. 155-172. Gyldendal Akademisk.
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (2020). Music Education for the Common Good? Between Hubris and Resignation—A Call for Temperance. Yob, Iris M.; Jorgensen, Estelle R. (Red.). Humane Music Education for the Common Good. s. 40-53. Indiana University Press.
Varkøy, Øivind; Rinholm, Hanne
(2020).
Focusing on Slowness and Resistance: A Contribution to Sustainable Development in Music Education.
Philosophy of Music Education Review.
Vol. 28.
https://doi.org/10.2979/philmusieducrevi.28.2.04
Rinholm, Hanne
(2020).
Musikalsk-estetisk erfaring som tilsynekomsthendelse.
Varkøy, Øivind; Holm, Henrik (Red.).
Musikkfilosofiske tekster. Tanker om musikk – og språk, tolkning, erfaring, tid, klang, stillhet m.m. . s. 41-60.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.115.ch3