English version
Harald Eriksen

Harald Eriksen

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Eriksen, Harald ; Elstad, Eyvind (2025). Exploring Professional Commitment and Passion Among Norwegian High School Teachers. Professions and Professionalism. Vol. 15.
https://doi.org/10.7577/pp.5929

Elstad, Eyvind; Eriksen, Harald (2024). High School Teachers’ Adoption of Generative AI: Antecedents of Instructional AI Utility in the Early Stages of School-Specific Chatbot Implementation. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5736

Eriksen, Harald ; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rønneberg, Vibeke; Blikstad-Balas, Marte (2024). Associations Between Teachers’ Attitudes Toward the Final Exam in the Norwegian Language Arts Subject and Washback: A Survey Among Norwegian Secondary Teachers. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 10.
https://doi.org/10.23865/njlr.v10.5309

Eriksen, Harald ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Kategorisering og koding i intervju- og observasjonsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 287-304. Universitetsforlaget.

Eriksen, Harald ; Lejonberg, Eli; Tschannen-Moran, Megan; Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind (2020). Learners Providing Feedback on Teaching: Pre-service Teachers’ Perceptions of a Teacher Assessment Arrangement. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833236

Eriksen, Harald ; Elstad, Eyvind (2019). Norsklæreres erfaringer med karakterfritt semester: rom for forbedringsinnsats hos eleven og større fokus på læringsfremmende tilbakemelding fra læreren? :. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 13.
https://doi.org/10.23865/up.v13.1968

Eriksen, Harald (2018). Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier. Norsklæreren. Vol. 42.

Eriksen, Harald (2017). Elevers oppfatning av lærers tilbakemeldingspraksis: om sammenheng mellom graden av VfL-praksis og elevenes opplevde nytte av lærers skriftlige tilbakemeldinger i skriftlig norsk. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 3.
https://doi.org/10.23865/njlr.v3.683

Eriksen, Harald (2017). Vurdering for læring i norskfaget: Om lærerens skriftlige tilbakemeldinger på skriftlige tekster. Acta Didactica Norge. Vol. 11.
https://doi.org/10.5617/adno.4078

Lejonberg, Eli; Eriksen, Harald ; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas (2016). Undervisningsvurdering som utgangspunkt for lærerstudenters profesjonelle vekst: Kan elevers vurdering av lærerstudenter være nyttig?. Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (Red.). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. s. 133-157. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Eriksen, Harald ; Kvåle, Karen Marie Garthus; Schulze, Anne-Marie (2020). Intertekst. Norsk Vg1, studieforberedende. ISBN: 9788211031082. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Elstad, Eyvind; Eriksen, Harald (2025). Eleven må finne sin egen skrivestemme – med og uten bruk av kunstig intelligens. Elstad, Eyvind; Korbøl, Karsten (Red.). Kunstig intelligens i skolen. s. 79-99. Fagbokforlaget.

Elstad, Eyvind; Eriksen, Harald (2025). Lærerens ulike roller – for mange, for motstridende. Bedre Skole.

Elstad, Eyvind; Eriksen, Harald (2024). Harnessing AI in Secondary Education to Enhance Writing Competence. arXiv.
https://doi.org/10.48550/arXiv.2412.12117

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Eriksen, Harald ; Rønneberg, Vibeke; Blikstad-Balas, Marte (2023). Washback from written exams in the Norwegian L1 subject. Writing Research Across Boarders (WRAB 2023). WRAB.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Blikstad-Balas, Marte; Rønneberg, Vibeke; Eriksen, Harald (2023). Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen. Norsklæreren.

Eriksen, Harald ; Korbøl, Karsten; Roaldset, Hege (2023). Student motivation in history: associations between formative assessment, historical consciousness and ‘doing history’. AEA, EUROPE 2023. Association for Educational Assessment – Europe.

Lind, Andreas Reichelt; Eriksen, Harald (2020). Tverrfaglige tema og vurdering i samfunnsfag. Fagnettverk knyttet til arbeid med nye læreplaner. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp).

Eriksen, Harald ; Lejonberg, Eli; Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind (2017). When Pupils Evaluate Student Teachers: Does Anonymous Evaluation by Pupils Provide Useful Information?. AERA annual meeting. AERA.

Eriksen, Harald (2017). Elevers oppfatning av lærers tilbakemeldingspraksis: om forhold som kan forklare elevenes opplevde nytte av lærers skriftlige tilbakemeldinger i skriftlig norsk. Nordic School Subject-Conference (NOFA6). Sydansk Universtitet.

Eriksen, Harald (2016). Vurdering for læring i skriveopplæringen: norsklæreres tilbakemeldinger til egne elever. SMDI. Karlstads Universitet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.