Kort om
Fagområde: Naturfag
Fagfelt
Naturfagdidaktikk Realfagdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Flipped classroom i naturfag (FiNa)
    
            
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring. 
- 
            
    Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
    
            
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Jensen, Inger Kristine
; 
    Aksland, Charlotte
; 
    Tørnby, Hilde
                 (2025).
                 The Bumblebee Project: Systems Thinking About the Environment.
                
                
            Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
                         Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom.                 s. 104-126.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-05
        
                
    Marti, Kristin Torjesen
; 
    Aksland, Charlotte
; 
    Jensen, Inger Kristine
; 
    Jegstad, Kirsti Marie
                 (2025).
                 Socio-Scientific Reasoning in Sustainability Education Based on News Items.
                
                
            Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
                         Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom.                 s. 127-150.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-06
        
Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Teaching science concepts by using multiple representations in primary science education. Elm, Annika; Morberg, Åsa (Red.). ATEE annual conference 2018 - A Future for All. Teaching for a sustainable society Proceedings. s. 41-52. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.
Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Begrepslæring i naturfag på småskoletrinnet. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Red.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. s. 269-289. Universitetsforlaget.
