About
Research interests: Educational Leadership, School Development, Teaching and Learning, Academic Writing
Research groups
Publications and research
Scientific publications
Bjørkvold, Tuva ; Krange, Ingeborg Hognestad ; Helstad, Kristin (2025). Samspill mellom uformell og formell utdanningsledelse i innovasjonsprosesser: tilfellet entreprenørielle masteroppgaver. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Ed.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. Universitetsforlaget.
Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. ISBN: 978-82-15-07132-9. 252 p. Universitetsforlaget.
Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Ed.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Cappelen Damm Akademisk.
Andersen, Fred Carlo ; Helstad, Kristin (2024). Utvikling av læringsmiljø og relasjonskompetanse - betydning av ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Ed.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. p. 107-120. Fagbokforlaget.
Helstad, Kristin (2024). Forskernes erfaringer og refleksjoner. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Ed.). Ledelsesverksteder - arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. p. 201-214. Universitetsforlaget.
Helstad, Kristin (2024). Ledelsesverksted som arena for utforskning og forhandling om utviklingsarbeid. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Ed.). Ledelsesverksteder - arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. p. 75-96. Universitetsforlaget.
Abrahamsen, Hedvig Neerland;
Helstad, Kristin
(2024).
Teacher leadership: leading professional learning among peers.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2323652
Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2023). Samarbeid i skolens profesjonsfellesskap. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Ed.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. p. 169-184. Fagbokforlaget.
Nilsen, Gaute Rydland;
Helstad, Kristin
(2023).
Partnerskap på like premisser? Styringsforventninger og institusjonelle praksiser sett fra lærerutdanningens perspektiv.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/njcie.5586
Helstad, Kristin ; Per Arne, Øiestad (2022). Læreren som regissør: Ledelse og læring i klasserommet. ISBN: 978-82-02-75588-1. 220 p. Cappelen Damm Akademisk.