Norwegian version
Kristin Helstad

Kristin Helstad

About

Research interests: Educational Leadership, School Development, Teaching and Learning, Academic Writing

Research groups

Scientific publications

Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Hovland, Gry ; Herseth, Janne ; Kristiansen, Irene Hurthi ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin ; Førland, Geir Morten (2025). «Vi må øve oss på å samarbeide på denne måten»: Å skape et felles grenseobjekt i partnerskap. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.10

Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Jensen, Ruth; Helstad, Kristin (2025). Langvarige partnerskap som mulighetsrom for utviklingsarbeid i ledelsesverksteder. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.7

Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Ed.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. p. 112-131. Cappelen Damm Akademisk.

Tvete, Ingrid; Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Handlingsrom for utdanningsledelse:strategisk manøvrering. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Ed.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. p. 100-115. Universitetsforlaget.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Profesjonelt ansvarlig utdanningsledelse:legitime kompromisser i spenningen mellom ulike styringslogikker. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Ed.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. p. 82-95. Universitetsforlaget.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Utdanningsledelse i høyere utdanning. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Ed.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. p. 25-39. Universitetsforlaget.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. ISBN: 9788215071329. 252 p. Universitetsforlaget.

Bjørkvold, Tuva ; Krange, Ingeborg Hognestad; Helstad, Kristin (2025). Samspill mellom uformell og formell utdanningsledelse i innovasjonsprosesser: tilfellet entreprenørielle masteroppgaver. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Ed.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. Universitetsforlaget.

Andersen, Fred Carlo ; Helstad, Kristin (2024). Utvikling av læringsmiljø og relasjonskompetanse - betydning av ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Ed.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. p. 107-120. Fagbokforlaget.

Helstad, Kristin (2024). Ledelsesverksted som arena for utforskning og forhandling om utviklingsarbeid. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Ed.). Ledelsesverksteder - arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. p. 75-96. Universitetsforlaget.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Helstad, Kristin ; Eriksen, Andreas ; Joleik, Norhild ; Reine, Kathrine (2025). Å tenke som en rektor: En studie av skoleledelse og profesjonsetikk. 79 p. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/va

Helstad, Kristin (2013). Kunnskapsutvikling blant lærere i videregående skole. En studie av et skoleutviklingsprosjekt om skriving i og på tvers av fag. 182 p. Universitetet i Oslo.
https://hdl.handle.net/10852/36829

Flyum, Karl Henrik; Helstad, Kristin ; Løveid, Live; Bratlie, Ellen (2009). Skriving i alle fag II – underveisrapport fra et samarbeidsprosjekt mellom Nadderud videregående skole og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. ISBN: 9788290904918. 126 p. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.
http://www.uv.uio.no/ils/forskning/publikasjoner/a

Helstad, Kristin ; Roe, Astrid (1995). Evaluering av alternativ eksamen i ungdomsskolen. Utdanningsdirektoratet.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Helstad, Kristin ; Paaske, Nanna ; Risan, Maiken ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2025). Temanummer: Partnerskap i lærerutdanningene. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.1

Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin (2025). Leadership as a Key Factor in Partnership between Schools and Teacher Education: Leadership Roles in Boundary Crossing Activities. ECER 2025 Belgrade. EERA European Educational Research Assosiation .
https://doi.org/https://eera-ecer.de/conferences/e

Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Universitetet i Oslo.

Helstad, Kristin ; Solbrekke, Tone Dyrdal; Gregers, Tone Fredsvik; Mørken, Knut Martin; Sølna, Hanne (2025). Arbeid i lederteam for å utvikle utdanning:erfaringer fra utdanningsledelse i praksis. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Ed.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. p. 225-237. Universitetsforlaget.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Introduksjon til boken. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Ed.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. p. 13-24. Universitetsforlaget.

Paaske, Nanna ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin (2025). Leadership as a key factor in partnerships between schools and teacher education: Leadership roles in boundary crossing activities. ECER 2025 - Charting the way forward: Education, research, potentials and perspectives. ECER.

Paaske, Nanna ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin (2025). Supervision as a driving force between teacher education and schools. NERA 2025: Pedagogy of Hope: Gratitude, diversity, and sustainability in Education. NERA .

Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Bjørkvold, Tuva (2024). Innovasjon i lærerutdanningen — mer enn didaktiske grep.
https://doi.org/https://www.khrono.no/innovasjon-i

Helstad, Kristin ; Paaske, Nanna (2024). Veiledning som drivkraft i partnerskap mellom lærerutdanning og skole. Nasjonal veiledningskonferanse. Høgskolen i Østfold.

Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Helstad, Kristin (2024). Introduksjon. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Ed.). Ledelsesverksteder - arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. p. 15-24. Universitetsforlaget.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.