English version
Roger André Federici

Roger André Federici

Fagfelt

Motivasjon   Skoleledelse   Kvantitativ metode   Mestring   Strukturelle likningsmodeller   Pedagogisk psykologi   Selvoppfatning   Lærere

Vitenskapelige publikasjoner

Alne, Ragnar Hjellset; Federici, Roger André ; Salvanes, Kari Vea (2025). Does a greater presence of school nurses improve the learning environment for students?. Education Economics.
https://doi.org/10.1080/09645292.2025.2574620

Federici, Roger André ; Skaalvik, Einar Melgren (2022). Lærer–elev-relasjonen (2. utgave). Uthus, Marit (Red.). Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. s. 185-199. Gyldendal Akademisk.

Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S.; Federici, Roger Andre (2022). Do lectures matter? Exploring students’ situational interest in two learning arenas in teacher education. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115131

Høgheim, Sigve; Federici, Roger Andre (2020). Interest in teacher education: exploring the relation between student teacher interest and ambitions in teacher education. European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1860006

Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Federici, Roger Andre (2020). Finding the Balance Between Collaboration and Autonomy Among School Nurses in Interactions With Schools. Journal of School Nursing. Vol. 38.
https://doi.org/10.1177/1059840520918924

Federici, Roger Andre ; Flatø, Martin; Bru, Lars Edvin; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn; Rønsen, Ester (2019). Can school nurses improve the school environment in Norwegian primary schools? A protocol for a randomized controlled trial. International Journal of Educational Research. Vol. 96.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.05.008

Moen, Frode; Federici, Roger Andre (2017). Can Athlete-Centered Coaching Stimulate Need Satisfaction and Prevent Athlete Burnout?. International Journal of Sport Management. Vol. 18.
https://hdl.handle.net/11250/2469681

Skaalvik, Einar Melgren; Federici, Roger Andre ; Wigfield, Allan; Tangen, Truls Nilsen (2017). Students' Perceptions of Mathematics Classroom Goal Structures: Implications for Perceived Task Values and Study Behavior. Social Psychology of Education. Vol. 20.
https://doi.org/10.1007/s11218-017-9382-1

Federici, Roger Andre ; Skaalvik, Einar Melgren (2017). Lærer–elev-relasjonen. Uthus, Marit (Red.). Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. s. 186-203. Gyldendal Akademisk.

Federici, Roger Andre ; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian (2016). Students’ perceptions of teacher support, numeracy, and assessment for learning: Relations with motivational responses and mastery experiences. International Education Studies (IES). Vol. 9.
https://doi.org/10.5539/ies.v9n10p1





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Smedsrud, Jørgen Hammer; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre (2021). Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser. ISBN: 9788275706469. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
https://hdl.handle.net/11250/2737400

Federici, Roger Andre ; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Bergene, Ann Cecilie; Alne, Ragnar (2021). Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en oppfølgingsstudie. ISBN: 9788232705399. 102 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre ; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie; Pedersen, Cathrine; Denisova, Ekaterina; Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020. ISBN: 9788232704699. 186 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre ; Pedersen, Cathrine; Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019. ISBN: 9788232704477. 133 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Federici, Roger Andre ; Vika, Karl Solbue (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under korona-utbruddet 2020. ISBN: 9788232704675. 121 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Federici, Roger Andre ; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Bru, Lars Edvin; Bøckmann, Ester; Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine (2020). Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering. ISBN: 9788232704835. 228 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre (2019). Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019. ISBN: 9788275706049. 119 s. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
https://hdl.handle.net/11250/2635777

Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin; Federici, Roger Andre (2019). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019. ISBN: 9788232704019. 125 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Gjerustad, Cay; Smedsrud, Jørgen Hammer; Federici, Roger Andre (2019). Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram. ISBN: 9788232704385. 95 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre (2018). Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 Delrapport 2. ISBN: 9788275705530. 161 s. NTNU Samfunnsforskning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Krogh, Christen ; Federici, Roger André ; Bjarnø, Vibeke (2025). Uansvarlig om lærerutdanningen.

Fekjær, Silje ; Federici, Roger André ; Jamtvedt, Gro (2023). Sykepleie- og lærerutdanning: Et valg for både hjertet og hjernen.
https://khrono.no/sykepleie-og-laererutdanning-et-

Bjarnø, Vibeke ; Aarsæther, Finn ; Federici, Roger André ; Krogh, Christen (2023). Lærerutdanning som førstevalg: Tre råd til Tonje Brenna og Ola Borten Moe.

Federici, Roger André (2023). Et lag rundt eleven: Erfaringer fra eksperiment med økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole. PPT - Tett på. NTNU Samfunnsforskning.

Bergsagel, Ingvald; Federici, Roger Andre (2022). Ny rapport viser helsesykepleieres betydning i skolen.
https://sykepleien.no/2022/01/ny-rapport-viser-hel

Federici, Roger Andre ; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn (2022). Et lag rundt eleven.Flerfaglig samarbeid i skolen – helsesykepleiers involvering og arbeid med læringsmiljø. Webinar. NIFU.

Federici, Roger Andre ; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Lomsdalen, Christian (2021). LL-363: Hvilken effekt gir det å øke helsesykepleierressursen i skolen?.

Federici, Roger Andre ; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn (2021). Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen - et randomisert eksperiment. Bedre Skole. Vol. 33.

Federici, Roger Andre (2020). Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under koronautbruddet 2020. NordED-seminar. Universitetet i Oslo.

Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn; Federici, Roger Andre (2020). Collaboration within systems- issues School leaders, Teachers and school nurses perceive as important for effective collaborationto enhance well-being in schools. ICSEI 2020. ICSEI .





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.