English version
Roger André Federici

Roger André Federici

Fagfelt

Motivasjon   Skoleledelse   Kvantitativ metode   Mestring   Strukturelle likningsmodeller   Pedagogisk psykologi   Selvoppfatning   Lærere

Vitenskapelige publikasjoner

Federici, Roger André ; Skaalvik, Einar Melgren (2022). Lærer–elev-relasjonen (2. utgave). Uthus, Marit (Red.). Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. s. 185-199. Gyldendal Akademisk.

Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S.; Federici, Roger Andre (2022). Do lectures matter? Exploring students’ situational interest in two learning arenas in teacher education. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115131

Høgheim, Sigve; Federici, Roger Andre (2020). Interest in teacher education: exploring the relation between student teacher interest and ambitions in teacher education. European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1860006

Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Federici, Roger Andre (2020). Finding the Balance Between Collaboration and Autonomy Among School Nurses in Interactions With Schools. Journal of School Nursing. Vol. 38.
https://doi.org/10.1177/1059840520918924

Federici, Roger Andre ; Flatø, Martin; Bru, Lars Edvin; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn; Rønsen, Ester (2019). Can school nurses improve the school environment in Norwegian primary schools? A protocol for a randomized controlled trial. International Journal of Educational Research. Vol. 96.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.05.008

Federici, Roger Andre ; Skaalvik, Einar Melgren (2017). Lærer–elev-relasjonen. Uthus, Marit (Red.). Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv.. s. 186-203. Gyldendal Akademisk.

Moen, Frode; Federici, Roger Andre (2017). Can Athlete-Centered Coaching Stimulate Need Satisfaction and Prevent Athlete Burnout?. International Journal of Sport Management. Vol. 18.
https://hdl.handle.net/11250/2469681

Skaalvik, Einar Melgren; Federici, Roger Andre ; Wigfield, Allan; Tangen, Truls Nilsen (2017). Students' Perceptions of Mathematics Classroom Goal Structures: Implications for Perceived Task Values and Study Behavior. Social Psychology of Education. Vol. 20.
https://doi.org/10.1007/s11218-017-9382-1

Federici, Roger Andre ; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian (2016). Students’ perceptions of teacher support, numeracy, and assessment for learning: Relations with motivational responses and mastery experiences. International Education Studies (IES). Vol. 9.
https://doi.org/10.5539/ies.v9n10p1

Moen, Frode; Federici, Roger Andre ; Abrahamsen, Frank Eirik (2015). Examining possible relationships between self-determination and burnout among junior athletes in sport. The International Journal of Coaching Science. Vol. 9.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Smedsrud, Jørgen Hammer; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre (2021). Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser. ISBN: 9788275706469. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
https://hdl.handle.net/11250/2737400

Federici, Roger Andre ; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Bergene, Ann Cecilie; Alne, Ragnar (2021). Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en oppfølgingsstudie. ISBN: 9788232705399. 102 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre ; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie; Pedersen, Cathrine; Denisova, Ekaterina; Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020. ISBN: 9788232704699. 186 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Federici, Roger Andre ; Vika, Karl Solbue (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under korona-utbruddet 2020. ISBN: 9788232704675. 121 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre ; Pedersen, Cathrine; Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019. ISBN: 9788232704477. 133 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Federici, Roger Andre ; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Bru, Lars Edvin; Bøckmann, Ester; Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine (2020). Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering. ISBN: 9788232704835. 228 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre (2019). Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019. ISBN: 9788275706049. 119 s. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
https://hdl.handle.net/11250/2635777

Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin; Federici, Roger Andre (2019). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019. ISBN: 9788232704019. 125 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Gjerustad, Cay; Smedsrud, Jørgen Hammer; Federici, Roger Andre (2019). Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram. ISBN: 9788232704385. 95 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre (2018). Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 Delrapport 2. ISBN: 9788275705530. 161 s. NTNU Samfunnsforskning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Krogh, Christen ; Federici, Roger André ; Bjarnø, Vibeke (2025). Uansvarlig om lærerutdanningen.

Fekjær, Silje ; Federici, Roger André ; Jamtvedt, Gro (2023). Sykepleie- og lærerutdanning: Et valg for både hjertet og hjernen.
https://khrono.no/sykepleie-og-laererutdanning-et-

Bjarnø, Vibeke ; Aarsæther, Finn ; Federici, Roger André ; Krogh, Christen (2023). Lærerutdanning som førstevalg: Tre råd til Tonje Brenna og Ola Borten Moe.

Federici, Roger André (2023). Et lag rundt eleven: Erfaringer fra eksperiment med økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole. PPT - Tett på. NTNU Samfunnsforskning.

Bergsagel, Ingvald; Federici, Roger Andre (2022). Ny rapport viser helsesykepleieres betydning i skolen.
https://sykepleien.no/2022/01/ny-rapport-viser-hel

Federici, Roger Andre ; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn (2022). Et lag rundt eleven.Flerfaglig samarbeid i skolen – helsesykepleiers involvering og arbeid med læringsmiljø. Webinar. NIFU.

Federici, Roger Andre ; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Lomsdalen, Christian (2021). LL-363: Hvilken effekt gir det å øke helsesykepleierressursen i skolen?.

Federici, Roger Andre ; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn (2021). Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen - et randomisert eksperiment. Bedre Skole. Vol. 33.

Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn; Federici, Roger Andre (2020). Collaboration within systems- issues School leaders, Teachers and school nurses perceive as important for effective collaborationto enhance well-being in schools. ICSEI 2020. ICSEI .

Federici, Roger Andre (2020). Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under koronautbruddet 2020. NordED-seminar. Universitetet i Oslo.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.