English version
Toril Hægeland

Toril Hægeland

Kort om

Mine forskningsinteresser er knyttet til arbeid med muntlig fortelling, teater og lek, primært i begynneropplæringa, men også på andre trinn. Med duoen Brodin og Hægeland har jeg siden 2008 laget, spilt og produsert forestillinger for barn. Disse forestillingene kombinerer fortelling og teater og har som varemerke at de har innslag av interaktive elementer og filosofisk samtale. Noen titler - «stor og LITEN», «Frosk er frosk – sammen og alene» (tematiserer fremmedfrykt); «Sorgens kapittel» (om døden og å miste, følelser knyttet til sorg og tap); «Ringer i vann» (om tilhørighet og utenforskap); «Hvor er jeg nå?» (om to skogsdyr, sanser, vennskap og natur). Jeg forsøker å bringe erfaringer fra kunstnerisk utviklingsarbeide inn i undervisning og skoleutviklingsprosjekter.

Fagfelt

Muntlig Fortelling   Samtalefortelling

Vitenskapelige publikasjoner

Bubikova-Moan, Jarmila ; Hægeland, Toril (2025). Stimulating children's agency and positioning as subjects through aesthetic experiences in early years classrooms. Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/14639491251313821



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haugen, Heidi Antell (2016). Mylder 4 Grunnbok. ISBN: 9788202506537. 202 s. Cappelen Damm AS.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haugen, Heidi Antell (2016). Mylder 4. Arbeidsbok. ISBN: 9788202506551. 190 s. Cappele Damm.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haugen, Heidi Antell (2016). Mylder 4. Arbeidsbok. ISBN: 9788202506568. 190 s. Cappelen Damm AS.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haugen, Heidi Antell (2016). Mylder 4 Grunnbok. ISBN: 9788202489328. 201 s. Cappelen Damm AS.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haugen, Heidi Antell (2016). Mylder 4. Lærerens bok. ISBN: 9788202506575. 196 s. Cappelen Damm AS.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haugen, Heidi Antell; Reiten, Kristina (2015). Mylder 3 Grunnbok. ISBN: 9788202448578. 166 s. Cappelen Damm AS.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haugen, Heidi Antell; Reiten, Kristina (2015). Mylder 3 Lærerens bok. ISBN: 9788202475949. 196 s. Cappelen Damm AS.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Steinset, Anne Synnøve; Haguen, Heidi Antell; Reiten, Kristina (2015). Mylder 3 arbeidsbok. ISBN: 9788202440220. 124 s. Cappelen Damm AS.

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Haugen, Heidi Antell; Reiten, Kristina (2014). Mylder 2: arbeidsbok. ISBN: 9788202404550. 128 s. Cappelen Damm AS.
https://www.cappelendammundervisning.no/vare/mylde

Hægeland, Toril ; Sandberg, Magnus H.; Haugen, Heidi Antell; Reiten, Kristina (2014). Mylder 2: Lærerens bok. ISBN: 9788202375720. 336 s. Cappelen Damm AS.
https://www.cappelendammundervisning.no/vare/mylde





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hægeland, Toril ; Bubikova-Moan, Jarmila (2024). Barns aktørskap og posisjonering som subjekter i estetiske læringsprosesser i begynneropplæringa. NEÄL konferanse (Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning). NEÄL - Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning.

Hægeland, Toril ; Storm, Sigurd ; Bigset, Aje Victoria (2024). Arven etter Asbjørnsen og Moe. Fortellerkafé for voksne.

Hægeland, Toril ; Posselt, Troels (2024). Leselyst og språkstimulerende aktiviteter i AKS 2024-2025. Kurs for AKS-ansatte. 6 kursrekker, 3 kursdager à 3 timer per gang,. UDE.

Hægeland, Toril (2024). Fortell, fortell! Kurs i muntlig fortelling og formidling av eventyr for barnehagebarn. Kurs for Deichman-ansatte. Deichman bibliotek.

Hægeland, Toril ; Brodin, Katinka; Opsahl, Carl Petter (2024). Bror og jeg - en fortellerforestilling.

Hægeland, Toril ; Bubikova-Moan, Jarmila (2023). Stimulating multilingual children’s language development and agency through interactive theatre, storytelling and picture book readings. NERA Conference 2023. The Nordic Educational Research Association (NERA).

Hægeland, Toril ; Bubikova-Moan, Jarmila (2023). Aesthetic interventions: Stimulating multilingual children’s language development and agency through interactive theatre, storytelling and picture book readings. NERA Conference 2023. NERA - Nordic Educational Research Association.

Hægeland, Toril ; Brodin, Katinka; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2023). "En som Gaupe" - interaktivt teater i skogen.

Hægeland, Toril ; Storeli, Solfrid (2023). Skriving og utforsking i lek og med utgangspunkt rammelek og arbeid med bildebok. Lek og læring-prosjektet i Vang, Hamar kommune. Hamar kommune, prosjektet Lek og læring i begynneropplæringa.

Hægeland, Toril ; Storeli, Solfrid (2023). Drama som læringsform. Dramaforløpet "Romskipet Vår nye verden" som utgangspunkt for lek og utforsking. Lek og læring-prosjektet i Vang, Hamar kommune. Hamar kommune, prosjektet Lek og læring i begynneropplæringa.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.