English version
En far gir medisin på en skje til barnet sitt.

Optimalisering av helsekompetanse hos foreldre med innvandrerbakgrunn (OPAL)

OPAL-prosjektet skal bidra til å utvikle kunnskap om innvandrerforeldres helsekompetanse, samt å designe og evaluere tiltak for å fremme deres helsekompetanse.

Dette skal skje gjennom et samarbeid mellom forskere ved OsloMet, ansatte i bydel Bjerke som arbeider med barn, unge og familier, og ikke minst med foreldre med innvandrerbakgrunn som bor i bydelen.

Prosjektet består av fire trinn der vi skal

  1. identifisere og prioritere behov for forskning innen temaet foreldrehelsekompetanse sett fra ståstedet til de som arbeider og bor i bydel Bjerke
  2. kartlegge foreldrehelsekompetanse blant innvandrere som bor i bydelen, inkludert styrker, utfordringer og behov
  3. utvikle tiltak for å fremme helsekompetanse hos innvandrerforeldre
  4. prøve ut og evaluere tiltak

Brukermedvirkning med involvering av både foreldre og ansatte er sentralt i alle trinn av forskningsprosjektet.

Prosjektet er en del av brobyggersatsingen ved Fakultet for helsevitenskap og er et UNIKOM-samarbeid mellom Bydel Bjerke og OsloMet.

  • Mer om prosjektet

    Helsekompetanse defineres som ferdigheter, kunnskap og motivasjon til å forstå, vurdere og ta i bruk helseinformasjon for å ta informerte valg knyttet til helseatferd, sykdomsforebygging, egenmestring av sykdom og bruk av helse- og omsorgstjenester.

    Forskning viser at lav helsekompetanse hos foreldre kan ha negative følger for barnets helse. En studie fra Helsedirektoratet i 2021 fant at flere befolkningsgrupper med innvandrerbakgrunn hadde særskilte utfordringer knyttet til helsekompetanse, og de var i større grad representert i gruppen kategorisert med lav helsekompetanse. Dette kan skyldes faktorer som språkbarrierer, kulturelle forskjeller i forståelse og håndtering av helseplager, samt manglende forståelse av det norske helsesystemet og helsefremmende tjenester.

    For å redusere forskjeller i helsekompetanse og støtte foreldre med innvandrerbakgrunn i å ta gode, kunnskapsbaserte helsevalg for barna sine, trenger vi kunnskap både om ressurser, utfordringer og behov. I OPAL-prosjektet vil vi rette søkelys på hvordan primærhelsetjenesten og andre aktører bedre kan forstå helsekompetanseutfordringer og behov hos innvandrerforeldre.

    Gjennom økt kunnskap og forståelse vil helseinformasjon kunne formidles på en måte som møter befolkningens reelle behov. I prosessen frem mot slik kunnskap står brukermedvirkning sentralt, både for å forstå utfordringer og for å kunne lykkes med å utvikle og iverksette treffsikre tiltak. I OPAL-prosjektet vil vi ta i bruk elementer fra to metoder for behovsidentifisering der brukere står sentralt: "James Lind Alliance Priority Setting Partnership" og "Optimizing Health Literacy and Access (OPHELIA) process".

    Resultatene fra prosjektet vil bidra til å utvikle kunnskapsgrunnlaget om helsekompetanse hos foreldre med innvandrerbakgrunn. Videre vil vi gjennom prosjektet kunne identifisere områder for fremtidig forskningsprosjekter, samt vise hvordan to behovsidentifiserende forskningsprosesser kan komplementere hverandre. Prosjektet vil i tillegg bidra til å utvikle og teste ut tiltak som kan oppskaleres til andre kommuner med lignende befolkningsgrupper og utfordringer.

  • Prosjektdeltakere

      Laster inn ...

    Kontakt

    Førsteamanuensis Kirsti Riiser er hovedveileder.

      Laster inn ...

      Forskningsnyheter

      Illustrasjonsbilde av pressekonferanse om koronasituasjonen.
      Mange synes det er vanskelig å forstå helseinformasjon

      En av tre mangler sentrale kunnskaper og ferdigheter om helse, ifølge ny undersøkelse.

      En far gir barnet sitt medisin med skje.
      Forskere kan nå søke om tilgang til data om folkets helsekompetanse

      Flere deler av befolkningen har lav evne til å finne, forstå, kritisk vurdere og benytte seg av helseinformasjon, i følge en undersøkelse om befolkningens helsekompetanse. Hva betyr det for deg som forsker på eller jobber med helse?

      Bein på rekke og rad
      Anbefaler å styrke innsatsen for barn og unge på Romsås

      Gapet mellom fattig og rik øker, og områder i Grorud bydel i Oslo sliter med fraflytting, trangboddhet, dropout, rotløshet og utrygghet.

      Illustrasjonsbilde av et eldre par som ser ut mot naturen.
      Dette bør du vite om demens

      Professor Birgitta Langhammer gir råd om hva som kan hindre utviklingen av demens.