Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen
    
            
Fra og med 2009 har et utvalg universiteter og høgskoler tilbudt nasjonale skolelederutdanninger på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet – rektorutdanningen fra 2009 og modulbaserte utdanninger fra 2018.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Andersen, Fred Carlo ; Seland, Idunn (2024). Skoleleder som tilrettelegger for undervisning i læreplanens tverrfaglige tema. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 93-106. Fagbokforlaget.
Andersen, Fred Carlo (2024). Skolledarskap för inkludering och likvärdighet i en kontext av språklig och kulturell mångfald. Rönnström, Niclas; Johansson, Olof (Red.). s. 133-156. Natur och kultur.
                
    Andersen, Fred Carlo
; Vedøy, Gunn; Dehlin, Erlend
                 (2024).
                 Leadership in uncertainty: Improvisation and positioning in municipal adult education.
                
                
            
                
                
                                     Journal of Adult and Continuing Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1177/14779714241247006
        
Andersen, Fred Carlo ; Helstad, Kristin (2024). Utvikling av læringsmiljø og relasjonskompetanse - betydning av ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 107-120. Fagbokforlaget.
Andersen, Fred Carlo (2023). Transformative Leadership for Inclusion and Special Needs Education for Immigrant Students. Hanssen, Natallia Bahdanovich; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sundqvist, Christel (Red.). Inclusion and special needs education for immigrant students in the Nordic countries. s. 87-102. Routledge.
Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Dehlin, Erlend (2022). Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Aas, Marit; Paulsen, Jan Merok (Red.). Ledelse i fremtidens skole 2. utgave. s. 73-91. Fagbokforlaget.
Andersen, Fred Carlo (2021). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i to ulike skolekontekster - Bosnia-Hercegovina og Norge. Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. s. 95-118. Fagbokforlaget.
                Aas, Marit; 
    Andersen, Fred Carlo
; 
    Vennebo, Kirsten Foshaug
                 (2020).
                 How school leaders can gain role clarity and grow their leadership identity.
                
                
            
                
                
                                     Research in Educational Administration and Leadership.
            
                    
                 Vol. 5.
                        
    https://doi.org/10.30828/real/2020.2.7
        
Andersen, Fred Carlo (2018). School Leadership in a European multicultural context. A dream from Disneyland?. Palaiologou, Nektaria; Zembylas, Michalinos (Red.). Human Rights and Citizenship Education. An Intercultural Perspective. s. 258-279. Cambridge Scholars Publishing.
                
    Andersen, Fred Carlo
                 (2016).
                 Rektorutdanningens potensial i en flerkulturell kontekst :.
                
                
            
                
                
                                     Acta Didactica Norge.
            
                    
                 Vol. 10.
                        
    https://doi.org/10.5617/adno.3934