Kort om
Halvor Spetalen er Cand. Polit. fra Universitetet i Oslo, dosent ved institutt for yrkesfaglærerutdanning. Medlem av Faglig råd for lærerutdanning, medlem av forskningsgruppen Samarbeid skole-arbeidsliv-universitet ved OsloMet, koordinator for Senter for kunnskap om yrkesfag og fagansvarlig for restaurant- og matfag i Store Norske Leksikon.
Spetalen har undervist og forsket ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet siden 2001. Forskningsinteressen er knyttet til hvordan yrkesopplæringen kan inkludere og kvalifisere kommende yrkesutøvere. Dette omfatter både forskning i, på og med yrkesfaglærerutdanningen, den skolebaserte yrkesopplæringen og opplæring i bedrift. Undervisningen har særlig vært orientert rundt temaene entreprenørskap, yrkesdidaktikk, læreplanutvikling og FoU-metodikk med vekt på utvikling av relevant yrkesfaglærerkompetanse.
Fagområder
Emner
Yrkespedagogikk Yrkesfaglærerutdanning Yrkesopplæring
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Spetalen, Halvor ; Mobråten, Kaia ; Bødtker-Lund, Daniel (2025). Yrkesfaglærerstudenter utvikler yrkesopplæring - en antologi basert på 8 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet -storbyuniversitetet, 2025. 27 s. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet.
Mobråten, Kaia
;
Spetalen, Halvor
(2024).
Utvikling av bærekraftig yrkesutøvelse i restaurant- og matfag?.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10514
Eben, Bjørn;
Spetalen, Halvor
(2021).
Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/up.v15.3086
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate;
Spetalen, Halvor
(2020).
Arbeid med skriving i yrkesfaglærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/adno.8026
Eben, Bjørn;
Spetalen, Halvor
(2020).
Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3393
Spetalen, Halvor ; Eben, Bjørn (2018). FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?. FoU i praksis. Vol. 12.
Spetalen, Halvor
(2017).
Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 7.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.177188
Spetalen, Halvor (2016). Forskningsbasert undervisning i yrkesfaglærerutdanningen – retorikk eller realitet?. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 122-142. Gyldendal Akademisk.
Spetalen, Halvor
;
Sannerud, Ronny
(2013).
Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 3.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.13v3i1a7
Spetalen, Halvor (2010). Å strukturere en fagtekst. Arntzen, Erik; Tolsby, June (Red.). Studenten som forsker i utdanning og yrke: vitenskapelig tenkning og metodebruk. s. 275-283. OsloMet - storbyuniversitetet.