English version
Inger Kristine Jensen

Inger Kristine Jensen

Kort om

Fagområde: Naturfag

Fagfelt

Naturfagdidaktikk   Realfagdidaktikk

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Jensen, Inger Kristine ; Aksland, Charlotte ; Tørnby, Hilde (2025). The Bumblebee Project: Systems Thinking About the Environment. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 104-126. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-05

Marti, Kristin Torjesen ; Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Socio-Scientific Reasoning in Sustainability Education Based on News Items. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 127-150. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-06

Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Teaching science concepts by using multiple representations in primary science education. Elm, Annika; Morberg, Åsa (Red.). ATEE annual conference 2018 - A Future for All. Teaching for a sustainable society Proceedings. s. 41-52. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Begrepslæring i naturfag på småskoletrinnet. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Red.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. s. 269-289. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok. ISBN: 9788205447219. 56 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Grunnbok. ISBN: 9788205447196. 148 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Lærerens bok. ISBN: 9788205447714. 96 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Grunnbok. (Nynorsk). ISBN: 9788205464124. 88 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok. ISBN: 9788205447318. 64 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok. (Nynorsk). ISBN: 9788205447226. 56 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Lærerens bok. ISBN: 9788205464131. 160 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1, Naturfag og samfunnsfag, Grunnbok. ISBN: 9788205464117. 88 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Grunnbok (Nynorsk). ISBN: 9788205447202. 148 s. Gyldendal Undervisning.

Jensen, Inger Kristine ; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit; Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok (Nynorsk). ISBN: 9788205447325. 64 s. Gyldendal Undervisning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Marti, Kristin Torjesen ; Jensen, Inger Kristine ; Aksland, Charlotte ; Jegstad, Kirsti Marie (2023). Critical thinking in teaching lessons, based on news items linked to sustainability. NERA Conference 2023.

Jensen, Inger Kristine ; Jegstad, Kirsti Marie ; Aksland, Charlotte ; Marti, Kristin Torjesen (2023). "Vi kan jo ikke ha fotballer av metall" - kritisk tenkning i bærekraftsproblemstillinger på barnetrinnet. Hell-seminaret. Nasjonalt netterverk for naturfagutdanning/Naturfagsenteret.

Jegstad, Kirsti Marie ; Jensen, Inger Kristine ; Aksland, Charlotte (2022). Problemstillinger om bærekraft som inngang til kritisk tenkning. Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Red.). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. s. 50-51. OsloMet Skriftserie.

Jensen, Inger Kristine ; Sandvik, Margareth ; Aksland, Charlotte (2021). Hva kan undring være, og hvordan kan lærerstudentene registrere og respondere på barnas undring og bruke det i naturfaglig utforsking?. Norsk barnehageforskningskonferanse. Universitetet i Stavanger - Filiorum.

Tørnby, Hilde ; Jensen, Inger Kristine ; Aksland, Charlotte (2021). Cross-curricular work about bumblebees to foster critical thinking and enacting eco-citizenship. NOFA8-The 8th Nordic Conference on Subject Education. Høyskolen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.

Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Erfaring og tverrfaglighet i naturfag.

Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Teaching Science Concepts by using multiple Representations in Primary Science Education​. ATEE, Annual Conference 2018. ATEE, Association for Teacher Education in Europe.

Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Bruk av erfaringer og tverrfaglighet i naturfagundervisningen på småskoletrinnet. Pálsdóttir, Auður (Red.). Science competencies for the future: Proceedings of the 12th Nordic Research Symposium on Science Education. June 7th-9th 2017 Trondheim, Norway. s. 90-97. NFSUN.

Jensen, Inger Kristine (2018). Realkompetanse i naturfag. Grunnkurs i realkompetansevurdering. Kompetansesenter for yrkesfag, OsloMet.

Jensen, Inger Kristine (2018). Digitale verktøy på KfK (Kompetanse for kvalitet). Erfaringsseminar, videreutdanning i naturfag. Universitetet i Bergen/Utdanningsdirektoratet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.