Kort om
Ingrid har en mastergrad i geografi med lektorutdanning 8-13 fra NTNU. Hennes mastergradsprosjekt omhandlet sammenhenger mellom klimaendringer og migrasjon, og oppgaven ble nominert i kategorien Utmerkelse for nyskapende masteroppgaver i geografi ved Vinterseminaret i samfunnsgeografi ved UiO i 2020.
Hun har undervisningserfaring fra grunnskole og videregående skole i Oslo og Trondheim, og som universitetslektor ved OsloMet.
Doktorgradsprosjektet undersøker konstruksjon av geografisk kunnskap i den norske læreplanen i samfunnsfag som del av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. I studien analyseres intervjumateriale, læreplandokumenter og saksdokumenter knyttet til den norske læreplanprosessen.
Ingrids forskningsspesialisering er knyttet til læreplanutvikling, konstruksjon av geografisk kunnskap, og geografisk tenkning i utdanning. Andre områder er metodologiske problemstillinger i forskning, inkludert forskningsetikk. Hennes ekspertise er spesielt knyttet til analyse av intervjuer og ulike typer dokumenter.
Ingrid er for tiden i den siste fasen av doktorgradsarbeidet.
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Løken, Ingrid (2025). Geografi, kunnskap og makt i fagfornyelsen. Børhaug, Kjetil; Helsvig, Kim Gunnar (Red.). Kampen om samfunnsfaget. s. 106-137. Pax Forlag.
Løken, Ingrid
;
Wetlesen, Annika
(2024).
From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum.
Curriculum Journal.
https://doi.org/10.1002/curj.247