English version
Maybritt Jensen

Maybritt Jensen

Fagfelt

Teaterhistorie   Babyteater   Scenisk kommunikasjon   Performance teater   Fysisk teater   Sirkus   Klovning

Vitenskapelige publikasjoner

Jensen, Maybritt (2023). Det dansende rommet - en performativ studie av dramaturgiske strategier. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. s. 155-173. Fagbokforlaget.

Jensen, Maybritt (2021). Poetiske rom for tilblivelser. Elle, Øystein; Nyhus, Mette Røe (Red.). Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0-3 år). Fagbokforlaget.

Jensen, Maybritt (2020). Poetic becomings in scenic art for young children. Harris, Anne; Jones, Stacy Holman (Red.). Affective Movements, Methods and Pedagogies. Routledge.

Osnes, Heid ; Jensen, Maybritt (2019). Sirkus som pedagogisk tilnærming i begynneropplæringen – muligheter for kroppslige, kreative og sosiale læringsformer. Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs (Red.). Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO. s. 157-172. Universitetsforlaget.

Nordström, Susan Naomi; Andersen, Camilla Eline ; Osgood, Jayne; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Jensen, Maybritt (2018). Alice's adventures: Reconfiguring solidarity in early childhood education and care through data events. Cole, David R.; Bradley, Joff P. N. (Red.). Principles of transversality in globalization and education. s. 175-193. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-981-13-0583-2_11

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Jensen, Maybritt (2015). . . . anything but synchronized swimming/ methodologies . . . artistic movements in/ with unknown inventions. Qualitative Inquiry. Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/1077800415605063

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2014). Sirkus - vilt og farlig i en magisk ramme. Sandseter, Ellen Beate Hansen; Jensen, Jens-Ole (Red.). Vilt og farlig - om barns og unges bevegelseslek. s. 135-153. Gyldendal Akademisk.

Jensen, Maybritt (2012). Kroppslighet i spill. Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Red.). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. s. 167-188. Universitetsforlaget.

Jensen, Maybritt (2009). Estetisk kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. Fajersson, Karin Elise; Karlsson, Eivind; Becher, Aslaug Andreassen; Otterstad, Ann Merete (Red.). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. s. 171-182. Cappelen Damm Akademisk.

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2009). Kroppen i lek og læring : sirkus i barnehage og skole. ISBN: 9788245005202. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2010). Kroppen i leg og læring. Cirkus i børnehave og skole. ISBN: 9788778658098. 158 s. Forlaget DRAMA.

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2009). Kroppen i lek og læring - Sirkus i barnehage og skole. ISBN: 9788245005202. 220 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jensen, Maybritt (2011). The Aesthetics of Daily Life. 318 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jensen, Maybritt (2010). Kunst, kultur og kreativitet. Kompendium for Abf - fordypning. 188 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2008). DIALOG - kunst og kulturformidling i barnehagen. ISBN: 9788257946241. 49 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Living as an a/r/tographer–A Nordic perspective. An introduction to part 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Å leve som a/r/tograf –Et nordisk perspektiv Introduksjon til del 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Å leve som a/r/tograf - et nordisk perspektiv: Introduksjon. VIS – Nordic Journal for Artistic Research. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Living as an a/r/tographer —A Nordic perspective: Introdution. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Jensen, Maybritt ; Iden, Beata Kretovicova; Solli, Karsten (2022). Ting og Tang.

Jensen, Maybritt (2020). Communication in scenic art for children age 0-3. Does “Birth to Three Matters” still matter? Revitalising the links between research, policy and practice . Manchester Metropolitan University.

Jensen, Maybritt (2019). dramaturgisk fagkonsulent på forestillingen StemmeStammen.

Andersen, Camilla Eline ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Osgood, Jayne; Nordstrom, Susan Naomi; Jensen, Maybritt (2018). Multiple becomings with Alice(s): Nomadic Movements in the Anthropocene. ICQI 2018, 2nd, Nomadic Inquiry. European Congress of Qualitative Inquiry.

Solli, Karstein; Jensen, Maybritt (2016). Babytriller.

Jensen, Maybritt (2016). Sirkuslek i barnehagen. Forskerfrøkonferansen. Naturfagsenteret, UiO.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.