English version
Sylvi Penne

Sylvi Penne

Vitenskapelige publikasjoner

Kleve, Bodil ; Penne, Sylvi (2016). Learning subjects in School- being outsiders or insiders in the disciplinary discourse of mathematics and Language 1. International Journal of Educational Research. Vol. 78.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2016.05.014

Nergård, Mette Elisabeth ; Penne, Sylvi (2016). Fagene oppløses i framtidens skole :. Kirke og kultur. Vol. 121.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-3002-2016-02-02

Penne, Sylvi ; Skarstein, Dag (2015). The L1 subject in a world of increasing individualism. Democratic paradoxes in Norwegian L1 classrooms. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 15.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2015.15.01.04

Penne, Sylvi ; Hertzberg, Frøydis (2015). Muntlige tekster i klasserommet. 2. utgave. ISBN: 9788215025360. 146 s. Universitetsforlaget.

Krogh, Ellen; Penne, Sylvi (2015). LANGUAGES, LITERATURES, AND LITERACIES. RESEARCHING PARADOXES AND NEGOTIATIONS IN SCANDINAVIAN L1 SUBJECTS. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 15.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2015.15.01.12

Kleve, Bodil ; Penne, Sylvi ; Skaar, Håvard (2014). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. ISBN: 9788270997527. 257 s. Novus Forlag.

Penne, Sylvi (2014). Annes lange vei fra taper til vinner i videregående skole. En fortelling om identitet og læring. Hvistendahl, Rita Elisabeth; Roe, Astrid (Red.). s. 371-391. Novus Forlag.

Penne, Sylvi (2014). Teoretisk bakgrunn for tre kvalitative studier med vekt på kultur, på identitet og på betydningen av medierende språk for læring. Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. s. 16-31. Novus Forlag.
https://hdl.handle.net/10642/1973

Penne, Sylvi (2014). Hvorfor er Salima så flink på skolen, of hvorfor har Mats bare lyst til å gi opp? Diskursive ulikheter med utgangspunkt i identitet og medierende språk. Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. s. 32-83. Novus Forlag.
https://hdl.handle.net/10642/1967

Penne, Sylvi (2014). "The didactic challenge of new literacies in school and teacher education" - felles funn, felles utfordringer og noen avsluttende kommentarer,. Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. s. 226-250. Novus Forlag.
https://hdl.handle.net/10642/1958





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Penne, Sylvi ; Hertzberg, Frøydis; Solem, Marit Skarbø (2021). Muntlige tekster i klasserommet, 3. utgave. ISBN: 9788215035048. Universitetsforlaget.

Penne, Sylvi ; Hertzberg, Frøydis (2008). Muntlige tekster i klasserommet. ISBN: 9788215011912. 148 s. Universitetsforlaget.

Penne, Sylvi (2001). Norsk som identitetsfag. Norsklæreren i det moderne. ISBN: 9788215001333. 337 s. Universitetsforlaget.

Penne, Sylvi ; Rishøi, Kristian; Rognsaa, Aage (1998). Norsk for yrkesfaglige studieretninger. VK1. ISBN: 9788203320576. 230 s. Aschehoug & Co.

Penne, Sylvi ; Rishøi, Kristian; Rognsaa, Aage (1996). Norsk for yrkesfaglige studieretninger. Grunnkurs. ISBN: 9788203320545. 215 s. Aschehoug & Co.

Penne, Sylvi ; Bjørkvold, Eva (1991). Skriveteori. ISBN: 9788202128319. 189 s. Cappelen Damm Akademisk.

Penne, Sylvi (1991). Norsk litteraturhistorie for ungdomstrinnet. ISBN: 9788205201101. 165 s. Gyldendalske bokhandel, Nordisk forlag A/S.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bjarnø, Vibeke ; Breidlid, Halldis ; Penne, Sylvi ; Smestad, Bjørn ; Ulleberg, Inger (2008). Rapport fra arbeidsgruppa for studieevaluering. ISBN: 9788257946272. 50 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Penne, Sylvi (2006). Tjueseks 16-åringer om norskfaget på ungdomstrinnet. 159 s. Universitetet i Oslo.

Penne, Sylvi (2006). Profesjonsfaget norsk i en endringstidNorsk på ungdomstrinnet. Å konstruere mening, selvforståelse og identitet gjennom språk og tekster. Fagets rolle i et identitetsperpsektiv, i et likhet- og et ulikhetsperspektiv. 400 s. Universitetet i Oslo.

Penne, Sylvi (2003). Noen lesere på mellomtrinnet akkurat nå. En undersøkelse av 10-13-åringers lesing av skjønnlitteratur. ISBN: 9788257942878. 82 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Penne, Sylvi ; Skarstein, Dag (2017). Bevægelser i de nordiske modersmålsfag. En historisk og sammenlignende undersøgelse af ph.d.-forskning i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Nnmf 2017. Syddansk universitet.

Penne, Sylvi (2016). Sosiale forskjeller i den norske skolen. Hvorfor blir Salima så flink på skolen og hvorfor har Mats bare lyst til å gi opp?. Kurs i nabolandskunnskap, gr 3. Læreruddannelsen i Århus og Fondet for dansk-norsk samarbeid.

Penne, Sylvi (2016). Diskutant på Ph.d. arbeidet:"Svenskämnets estetiska dimensioner –
i klassrum, kursplaner och lärares uppfattningar" av Katharina Dahlbäck. Slutseminar for Ph.d.-student Katharina Dahlbäck. Göteborg univers., Inst. för didaktik och pedag. profession.

Penne, Sylvi (2016). ”Gudenes gave” eller metaspråklig bevissthet. Retorikk og muntlighet i skolen. Kurs i nabolandskunnskap Læreruddannelsen Zahle, gr 1. Læreruddannelsen Zahle, Københ./Fondet for da-no samarbeid.

Penne, Sylvi (2016). Hvem lykkes i norskfaget og hvem lykkes ikke? Analyser av elevintervju med vekt på identitet og medierende språk. Kurs i norsk språk, kultur og samfunnsliv for UCN, Læreruddannelsen i Hjørring. Fondet for dansk-norsk samarbeid/Læreruddannelsen i Hjørring.

Penne, Sylvi (2016). Hvem lykkes i norskfaget, og hvem blir taperne? Diskursive ulikheter med utgangspunkt i medierende språk (literacy-begrepet). Kurs i norsk språk, kultur og samfunnsliv, Læreruddannelsen i Århus, gr1. Læreruddannelsen i Århus og Fondet for dansk-norsk samarbeid.

Penne, Sylvi (2016). For gr.2: ”Gudenes gave” eller metaspråklig bevissthet. Retorikk og muntlighet i skolen. Kurs i nabolands- kunnskap Læreruddannelsen Zahle, gr 2. Fondet for dansk-norsk samarbeid/læreruddannelsen i Zahle.

Penne, Sylvi (2016). ”Gudenes gave” eller metaspråklig bevissthet. Retorikk og muntlighet i skolen. Kurs i norsk språk, kultur og samfunnsliv, gr.4 . Fondet for da-no samarb. og UCN, Læreruddannelsen i Ålborg.

Penne, Sylvi (2016). Svake og sterke elever i norskfaget. Diskusjon med utgangspunkt i literacy-begrepet. Kurs i nordiske språk, gr.2. Fondet for dansknorsk samarbeid og Læreruddannelsen i Ålborg.

Penne, Sylvi (2016). Norskdidaktikk i ny lærerutdanning – disiplinfag eller profesjonsfag?. LTS-seminariet (Lärande, text och språk, vid forskarskolan CUL). Forskerskolen CUL, Humanistisk fakultet, Gøteborg Universite.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.