Kort om
Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på OsloMet. Jeg har en doktorgrad fra Københavns Universitet i Danmark. Før jeg begynte på OsloMet, jobbet jeg i lærerutdanningene ved Gøteborgs Universitet i Sverige og Københavns Profesjonshøgskole i Danmark.
Min forskning og undervisning fokuserer på emner relatert til lærerens rolle i skole og samfunn, ofte gjennom et komparativt perspektiv. Jeg er entusiastisk når det gjelder å benytte og kombinere ulike forskningsmetoder.
Jeg er interessert i å veilede doktorgradsstipendiater. Det er viktig for meg å støtte stipendiatene i å forfølge sine forskningsinteresser og utvikle sin kompetanse som forskere og akademikere.
Du kan finne mer informasjon om forskningen, prosjektene og publikasjonene mine her: https://orcid.org/0000-0001-5418-8158
Fagfelt
Diskursanalyse Komparative studier Profesjonell identitet Lærerprofesjonalitet Skoleforskning Flerkulturalitet Deltakelse Profesjonelt utviklingsarbeid Flerspråklig literacy Flerspråklighet i skolen Klasseromsinteraksjon Allmennpedagogikk
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Lundqvist, Ulla
; Erduyan, Işıl
                 (2025).
                 Syncretic literacy practices among Arab heritage students in Denmark .
                
                
            
                
                
                                     Language and Education.
            
                    
                 Vol. 39.
                        
    https://doi.org/10.1080/09500782.2024.2308813
        
                
    Lundqvist, Ulla
; Thingstrup, Signe Hvid; Åkerblom, Annika
                 (2025).
                 Multicultural and multilingual educator professionalism.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
            
                    
                 Vol. 9.
                        
    https://doi.org/10.7577/njcie.6001
        
                
    Lundqvist, Ulla
; Rinne, Ilona; Yildirim, Ali
                 (2024).
                 From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish schools.
                
                
            
                
                
                                     Teachers and Teaching: theory and practice.
            
                    
                 Vol. 30.
                        
    https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2312511
        
                
    Lundqvist, Ulla
; Kolstrup, Kirsten
                 (2023).
                 Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?.
                
                
            
                
                
                                     Sprogforum.
            
                    
                 Vol. 77.
                        
    https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142108
        
                Thingstrup, Signe Hvid; Harju, Anne; 
    Lundqvist, Ulla
; Prins, Karen Mathilde; Åkerblom, Annika
                 (2023).
                 Globalisation in and of Nordic Early Childhood Education: Tensions between the local and the global.
                
                
            
                
                
                                     Global Studies of Childhood.
            
                    
                 Vol. 13.
                        
    https://doi.org/10.1177/20436106231186307
        
                Lundberg, Osa; 
    Lundqvist, Ulla
; Åkerblom, Annika; Risenfors, Signild
                 (2023).
                 'Can you teach me a little Urdu?' Educators navigating linguistic diversity in pedagogic practice in Swedish preschools.
                
                
            
                
                
                                     Global Studies of Childhood.
            
                    
                 Vol. 13.
                        
    https://doi.org/10.1177/20436106231176964
        
                Rinne, Ilona; 
    Lundqvist, Ulla
; Johannsen, Bjørn Friis; Yildirim, Ali
                 (2023).
                 “When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education.
                
                
            
                
                
                                     Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
            
                    
                 Vol. 122.
                        
    https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103958
        
                
    Lundqvist, Ulla
                 (2022).
                 At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber.
                
                
            
                
                
                                     Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis.
            
                    
                 Vol. 30.
                        
    https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.469
        
                
    Lundqvist, Ulla
                 (2019).
                 Smart, smarter, smartest: Competition and linked identities in a Danish school.
                
                
            
                
                
                                     Anthropology & Education Quarterly.
            
                    
                 Vol. 50.
                        
    https://doi.org/10.1111/aeq.12289
        
                
    Lundqvist, Ulla
                 (2019).
                 The burden of smartness: Teacher's pet and classmates' teasing in a Danish classroom.
                
                
            
                
                
                                     Linguistics and Education.
            
                    
                 Vol. 52.
                        
    https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.05.005