English version
Ulla Lundqvist

Ulla Lundqvist

Kort om

Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på OsloMet. Jeg har en doktorgrad fra Københavns Universitet i Danmark. Før jeg begynte på OsloMet, jobbet jeg i lærerutdanningene ved Gøteborgs Universitet i Sverige og Københavns Profesjonshøgskole i Danmark.

Min forskning og undervisning fokuserer på emner relatert til lærerens rolle i skole og samfunn, ofte gjennom et komparativt perspektiv. Jeg er entusiastisk når det gjelder å benytte og kombinere ulike forskningsmetoder.

Jeg er interessert i å veilede doktorgradsstipendiater. Det er viktig for meg å støtte stipendiatene i å forfølge sine forskningsinteresser og utvikle sin kompetanse som forskere og akademikere.

Du kan finne mer informasjon om forskningen, prosjektene og publikasjonene mine her: https://orcid.org/0000-0001-5418-8158

Fagfelt

Diskursanalyse   Komparative studier   Profesjonell identitet   Lærerprofesjonalitet   Skoleforskning   Flerkulturalitet   Deltakelse   Profesjonelt utviklingsarbeid   Flerspråklig literacy   Flerspråklighet i skolen   Klasseromsinteraksjon   Allmennpedagogikk

Vitenskapelige publikasjoner

Lundqvist, Ulla ; Erduyan, Işıl (2025). Syncretic literacy practices among Arab heritage students in Denmark . Language and Education. Vol. 39.
https://doi.org/10.1080/09500782.2024.2308813

Lundqvist, Ulla ; Thingstrup, Signe Hvid; Åkerblom, Annika (2025). Multicultural and multilingual educator professionalism. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6001

Lundqvist, Ulla ; Rinne, Ilona; Yildirim, Ali (2024). From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish schools. Teachers and Teaching: theory and practice. Vol. 30.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2312511

Lundqvist, Ulla ; Kolstrup, Kirsten (2023). Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?. Sprogforum. Vol. 77.
https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142108

Thingstrup, Signe Hvid; Harju, Anne; Lundqvist, Ulla ; Prins, Karen Mathilde; Åkerblom, Annika (2023). Globalisation in and of Nordic Early Childhood Education: Tensions between the local and the global. Global Studies of Childhood. Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231186307

Lundberg, Osa; Lundqvist, Ulla ; Åkerblom, Annika; Risenfors, Signild (2023). 'Can you teach me a little Urdu?' Educators navigating linguistic diversity in pedagogic practice in Swedish preschools. Global Studies of Childhood. Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231176964

Rinne, Ilona; Lundqvist, Ulla ; Johannsen, Bjørn Friis; Yildirim, Ali (2023). “When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 122.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103958

Lundqvist, Ulla (2022). At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. Vol. 30.
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.469

Lundqvist, Ulla (2019). Smart, smarter, smartest: Competition and linked identities in a Danish school. Anthropology & Education Quarterly. Vol. 50.
https://doi.org/10.1111/aeq.12289

Lundqvist, Ulla (2019). The burden of smartness: Teacher's pet and classmates' teasing in a Danish classroom. Linguistics and Education. Vol. 52.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.05.005





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Larsen, Marianne Eskebæk; Matthiesen, Jakob; Lundqvist, Ulla ; Kloppenborg, Helle Merete Tonsgaard (2023). Skriv opgaver på den pædagogiske diplomuddannelse. Håndbog i akademisk skrivning og studieteknik. ISBN: 9788759340547. 286 s. Samfundslitteratur.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lundqvist, Ulla ; Velling, Christine Als (2017). 'Vi har verdens vigtigste job, og sprog er en afgørende del af det'. Undersøgelse af sprogarbejde i Københavnske dagtilbud. 46 s. Professionshøjskolen Metropol.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Reimers, Eva; Martinsson, Lena; Sundhall, Jeanette; Lundqvist, Ulla ; Wewer, Cecilia; Lifmark, David (2025). Following as a method: How to study ongoing emergences of political activities among principals, teachers, and students. Oxford Ethnography and Education Conference. Oxford University.

Lundqvist, Ulla ; Thingstrup, Signe Hvid; Åkerblom, Annika (2025). Multicultural and multilingual educator professionalism. The Nordic Educational Research Association (NERA) . Helsinki University.

Lundqvist, Ulla ; Erduyan, Işıl (2024). Syncretic Literacy Practices Among Arab Heritage Students in Denmark. The main association for educational researchers in the Nordic countries (NERA). Malmö Universitet.

Lundqvist, Ulla ; Rinne, Ilona; Yildirim, Ali (2024). From Parent-Teacher Relations to Professional Identity in Danish and Swedish Schools. The main association for educational researchers in the Nordic countries (NERA). Malmö Universitet.

Lundqvist, Ulla (2024). Sådan kan lærerteamet samarbejde om inkluderende sprogpædagogik. EMU Danmarks læringsportal. Børne- og undervisningsministeriet, Danmark.
https://emu.dk/grundskole/dansk-som-andetsprog/tem

Lundqvist, Ulla (2023). Inkluderende sprogpædagogik i skolen. Børne- og Undervisningsministeriets informationsmøde om tosprogede elever 2023. Børne- og undervisningsministeriet.

Eriksson, Åsa Charlotte; Lundqvist, Ulla ; Reimers, Eva (2023). Teachers as tweeters – teachers as political subjects in social media. School and Subjectification – Students, Principals, and Teachers taking political Action. Symposium. Nordic Educational Research Association Congress. Oslo Metropolitan University.

Kolstrup, Kirsten; Lundqvist, Ulla (2022). 'All that Danish as a second language stuff is not really for me'. Towards a translanguaging stance in Danish L1 education. The 13th ARLE Conference. University of Cyprus.

Rinne, Ilona; Lundqvist, Ulla ; Johannsen, Bjørn Friis; Yildirim, Ali (2021). Becoming a teacher: A comparative case study of preservice teachers' identity trajectories in Sweden and Denmark. The European Conference on Educational Research. Geneva University .

Lundqvist, Ulla (2021). Aktionslæring som bæredygtig videreuddannelse. Digital DAN konference. Roskilde Universitet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.