English version
Erlend Ellefsen Vinje

Erlend Ellefsen Vinje

Vitenskapelige publikasjoner

Fon, Karl Petter; Vinje, Erlend Ellefsen (2024). Sport Education som pedagogisk rammeverk for kroppsøvingsundervisning i en norsk kontekst. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.9927

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Fon, Karl Petter (2024). Kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av retningslinjer for karaktersetting. Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 153-179. Cappelen Damm Akademisk.

Aaring, Vegard Fånes ; Sandell, Martin Blaauw ; Jensen, Rein M. ; Vinje, Erlend Ellefsen (2024). Hvordan forstår lærere og elever et mindre idrettsrettet kroppsøvingsfag?. Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 21-46. Cappelen Damm Akademisk.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Fon, Karl Petter; Berg-Johnsen, Espen (2024). Kroppsøving som anerkjennende læringsfag. Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 101-126. Cappelen Damm Akademisk.

Brattenborg, Steinar ; Vinje, Erlend Ellefsen ; Kvikstad, Ingvild ; Vagle, Markus; Wang, Christoffer (2024). Innhold i kroppsøving - hvilke aktiviteter vil elevene ha?. Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 47-76. Cappelen Damm Akademisk.

Fon, Karl Petter; Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Christensen, Joakim Ekornrød (2024). "Hvis man er god, så er det lettere å gjøre andre gode, og da blir man sett på som en bedre kroppsøvingselev". Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 180-201. Cappelen Damm Akademisk.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw ; Vagle, Markus (2024). Kroppsøving etter fagfornyelsen. ISBN: 9788202822125. 206 s. Cappelen Damm Akademisk.

Aasland, Oda Eline; Aaring, Vegard Fånes ; Kruken, Andrea Hovstein ; Aasland, Markus Johansen; Vinje, Erlend Ellefsen (2024). Kroppsøvingsfagets nedprioriterte områder?. Vinje, Erlend Ellefsen; Fon, Karl Petter; Sandell, Martin Blaauw; Vagle, Markus (Red.). Kroppsøving etter fagfornyelsen. s. 77-98. Cappelen Damm Akademisk.

Brattenborg, Steinar ; Aaring, Vegard Fånes ; Kvikstad, Ingvild ; Vinje, Erlend Ellefsen (2021). Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at undervisningspraksisen vil kunne påvirkes av fagfornyelsen?. Vinje, Erlend Ellefsen (Red.). Didaktiske utfordringer i kroppsøving. s. 61-85. Cappelen Damm Akademisk.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Haugen, Fredrik Lie; Skrede, Joar (2021). Hvilke kroppsøvingslærere vil rektorene ha?. Vinje, Erlend Ellefsen (Red.). Didaktiske utfordringer i kroppsøving. s. 86-103. Cappelen Damm Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Fon, Karl Petter; Aasland, Markus Johansen; Aasland, Oda Eline; Vinje, Erlend Ellefsen (2021). Kroppsøving - øvelsesbank og undervisningsopplegg for hele ungdomstrinnet. ISBN: 9788279972341. 257 s. Læremiddelforlaget AS.

Aasland, Markus Johansen; Aasland, Oda Eline; Vinje, Erlend Ellefsen (2021). Kroppsøving - øvelsesbank og undervisningsopplegg for hele barnetrinnet. ISBN: 9788279972334. 156 s. Læremiddelforlaget AS.

Vinje, Erlend (2008). Vurdering i kroppsøving. ISBN: 9788292873052. 84 s. Ped-Media AS.

Vinje, Erlend (2005). Kroppsøving - elevbok for ungdomstrinnet. ISBN: 9788279970538. 44 s. Læremiddelforlaget AS.

Vinje, Erlend (2005). Kroppsøving - et progressivt og detaljert undervisningsopplegg for ungdomstrinnet. ISBN: 9788279970408. 54 s. Læremiddelforlaget AS.

Vinje, Erlend (2004). Kroppsøving - et progressivt og detaljert undervisningsopplegg for barnetrinnet. ISBN: 9788279970392. 90 s. Læremiddelforlaget AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Vinje, Erlend Ellefsen ; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes ; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar ; Sandell, Martin Blaauw ; Kvikstad, Ingvild ; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein Magnus ; Kruken, Andrea Hovstein ; Lund, Johan Ludvik; Aasland, Oda Eline; Aasland, Markus Johansen (2024). Et forståelig kroppsøvingsfag? Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn. Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022. ISBN: 9788272068249. 67 s. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge.
https://www.usn.no/getfile.php/13757556-1676988014

Røynesdal, Øystein; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes ; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar ; Sandell, Martin Blaauw ; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein M. ; Kruken, Andrea Hovstein ; Kvikstad, Ingvild ; Vinje, Erlend Ellefsen (2024). Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven? Elevers og læreres oppfatninger av viktige ferdigheter, kunnskapsområder og egenskaper ved vurdering i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole etter innføringen av LK20: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2023. ISBN: 9788272068881. 70 s. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge.

Vinje, Erlend (2014). De norske baseskolene - En kritisk analyse av diskurser og argumenter tilknyttet debatten rundt, og utbyggingen av, de norske baseskolene. 200 s. Aalborg Universitetsforlag.

Vinje, Erlend (2008). Osloundersøkelsen om vurdering i kroppsøving. ISBN: 9788292873045. 59 s. Ped-Media AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Vinje, Erlend Ellefsen (2025). Flere får 6 i kroppsøving: – Lærerne er usikre på hvordan de skal vurdere og gir etter for press.

Vinje, Erlend Ellefsen (2025). Vil fjerne karakterer i gym: - viktig for helsa.
https://www.rb.no/vil-fjerne-karakterer-i-gym-vikt

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar ; Røynesdal, Øystein; Algrøy, Erling Andre; Sandell, Martin Blaauw ; Fon, Karl Petter Nygaard (2025). Nødvendig og verdsatt dialog om vurdering i kroppsøving.
https://www.utdanningsnytt.no/erlend-ellefsen-vinj

Røynesdal, Øystein; Brattenborg, Steinar ; Vinje, Erlend Ellefsen ; Fon, Karl Petter; Algrøy, Erling Andre; Sandell, Martin Blaauw (2025). Vanskelig med rettferdig vurdering i kroppsøving.
https://www.utdanningsnytt.no/karakterer-kroppsovi

Vinje, Erlend Ellefsen ; Røynesdal, Øystein (2025). Utfordringer med målbeskrivelser i læreplan for kroppsøving og funn fra fokusgruppesamtaler med kroppsøvingslærere. Dialogmøte om kroppsøvingsfaget. Utdanningsdirektoratet.

Vinje, Erlend Ellefsen (2025). Underveisvurdering gjennom boksing. Seminar for kroppsøvingslærere på vgs i Vestfold. Vestfold Fylkeskommune.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Brattenborg, Steinar (2025). Vurdering i kroppsøving etter fagfornyelsen. Seminar for kroppsøvingslærere på vgs i Vestfold. Vestfold Fylkeskommune.

Vinje, Erlend Ellefsen (2025). Vurdering i kroppsøving etter fagfornyelsen - TTG. Seminar for Telemark Toppidrettsgymnas. TTG.

Vinje, Erlend Ellefsen ; Fon, Karl Petter Nygaard; Brattenborg, Steinar ; Sandell, Martin Blaauw ; Røynesdal, Øystein; Algrøy, Erling Andre (2025). Skal innsats kun vurderes i kroppsøving?.
https://www.utdanningsnytt.no/erlend-ellefsen-vinj

Vinje, Erlend Ellefsen ; Røynesdal, Øystein (2025). FUSK - presentasjon av forskningsprosjekt. Faglunsj på NIH. Norges Idrettshøgskole.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.