English version
Fred Carlo Andersen

Fred Carlo Andersen

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen

    Fra og med 2009 har et utvalg universiteter og høgskoler tilbudt nasjonale skolelederutdanninger på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet – rektorutdanningen fra 2009 og modulbaserte utdanninger fra 2018.

Vitenskapelige publikasjoner

Andersen, Fred Carlo ; Seland, Idunn (2024). Skoleleder som tilrettelegger for undervisning i læreplanens tverrfaglige tema. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 93-106. Fagbokforlaget.

Andersen, Fred Carlo ; Helstad, Kristin (2024). Utvikling av læringsmiljø og relasjonskompetanse - betydning av ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 107-120. Fagbokforlaget.

Andersen, Fred Carlo (2024). Skolledarskap för inkludering och likvärdighet i en kontext av språklig och kulturell mångfald. Rönnström, Niclas; Johansson, Olof (Red.). s. 133-156. Natur och kultur.

Andersen, Fred Carlo ; Vedøy, Gunn; Dehlin, Erlend (2024). Leadership in uncertainty: Improvisation and positioning in municipal adult education. Journal of Adult and Continuing Education.
https://doi.org/10.1177/14779714241247006

Andersen, Fred Carlo (2023). Transformative Leadership for Inclusion and Special Needs Education for Immigrant Students. Hanssen, Natallia Bahdanovich; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sundqvist, Christel (Red.). Inclusion and special needs education for immigrant students in the Nordic countries. s. 87-102. Routledge.

Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Dehlin, Erlend (2022). Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Aas, Marit; Paulsen, Jan Merok (Red.). Ledelse i fremtidens skole 2. utgave. s. 73-91. Fagbokforlaget.

Andersen, Fred Carlo (2021). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i to ulike skolekontekster - Bosnia-Hercegovina og Norge. Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. s. 95-118. Fagbokforlaget.

Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Vennebo, Kirsten Foshaug (2020). How school leaders can gain role clarity and grow their leadership identity. Research in Educational Administration and Leadership. Vol. 5.
https://doi.org/10.30828/real/2020.2.7

Andersen, Fred Carlo (2018). School Leadership in a European multicultural context. A dream from Disneyland?. Palaiologou, Nektaria; Zembylas, Michalinos (Red.). Human Rights and Citizenship Education. An Intercultural Perspective. s. 258-279. Cambridge Scholars Publishing.

Andersen, Fred Carlo (2016). Rektorutdanningens potensial i en flerkulturell kontekst :. Acta Didactica Norge. Vol. 10.
https://doi.org/10.5617/adno.3934





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Andersen, Fred Carlo (2022). Ledelse for språklig og kulturelt mangfold i skolen. ISBN: 9788245039832. 120 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Andersen, Fred Carlo (2024). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. En utdanning som gir avtrykk i praksis. Sluttrapport. 78 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://hdl.handle.net/10037/36906

Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Myhr, Lars Arild; Slettbakk, Åse; Rotvold, Lars Aage; Lekang, Trond (2023). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 2. Kapittel 9 Gruppecoaching i profesjonsutvikling for skoleledere (s.82-105). 137 s. OsloMet Storbyuniversitetet .

Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Ballangrud, Brit Bolken ; Andersen, Fred Carlo (2023). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Delrapport 2. 137 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Andersen, Fred Carlo (2023). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Delrapport 3. 90 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Dehlin, Erlend (2021). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://hdl.handle.net/11250/3184826

Andersen, Fred Carlo (2019). Mapping prior learning of newly arrived migrant pupils. Migration Policy Group AISBL (MPG).

Andersen, Fred Carlo (2017). School leadership and cultural diversity. Leadership for inclusion in multicultural upper secondary schools. 128 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Andersen, Fred Carlo (2024). Ledelse for språklig og kulturelt mangfold. NAFOS jubileumskonferanse. Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring.

Andersen, Fred Carlo (2024). Skolledarskap för inkludering och likvärdighet i en kontekst av språklig och kulturelt mångfald. Skolförbättring och vägar till likvärdighet: nya grepp för att utveckla styrning, ledning och undervisning?. Stockholms universitet.

Andersen, Fred Carlo ; Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2023). A systematic review of empirical research on school leadership training programs. European Conference on Educational Research, ECER.

Lødding, Berit; Andersen, Fred Carlo (2021). Resultater fra evalueringen av Kompetanse for mangfold og annen forskning knyttet til feltet minoritetsspråklige elever.

Andersen, Fred Carlo (2021). Qualitative Research - Focus Group. Cooperative Housing Slovenia. Inštitut za študije stanovanj in prostora, Ljubljana.

Andersen, Fred Carlo (2021). Antirasistisk arbeid i barnehage og skole. Flerkulturell pedagogikk. Høyskolen Kristiania.

Andersen, Fred Carlo (2021). Kompetanse for mangfold og nyankomne elever. Flerkulturell pedagogikk. Høyskolen Kristiania.

Andersen, Fred Carlo (2021). Kvalitativ forskning - fokusgruppe. Kvalitative metoder og vitenskapsteori. Høyskolen Kristiania.

Andersen, Fred Carlo (2021). Innvandrere og etterkommere i utdanning og arbeid. Flerkulturell pedagogikk. Høyskolen Kristiania.

Andersen, Fred Carlo (2021). Linguistic and cultural diversity in Norwegian education. Peer Learning Activitiy. Hellenic Open University.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.