Kort om
Jeg har en mastergrad i geografi med lektorutdanning 8-13 fra NTNU. Mitt mastergradsprosjekt omhandlet sammenhenger mellom klimaendringer og migrasjon, og oppgaven ble nominert i kategorien Utmerkelse for nyskapende masteroppgaver i geografi ved Vinterseminaret i samfunnsgeografi ved UiO i 2020.
Jeg har undervisningserfaring fra grunnskole og videregående skole i Oslo og Trondheim, og som universitetslektor ved OsloMet.
I mitt doktorgradsprosjekt undersøker jeg utviklingen av geografifaget i den norske læreplanen for samfunnsfag i grunnskolen.
Min forskningsspesialisering er knyttet til rekontekstualisering av geografisk kunnskap, geografifaget i læreplanen, læreplanutvikling og geografisk tenkning. Andre områder er metodologiske problemstillinger i forskning, inkludert forskningsetikk. Min ekspertise er spesielt knyttet til tilnærming til og analyse av intervjuer og ulike typer dokumenter.
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Løken, Ingrid
(2025).
Geografi, kunnskap og makt i fagfornyelsen.
Børhaug, Kjetil; Helsvig, Kim Gunnar (Red.).
Kampen om samfunnsfaget. s. 106-137.
Pax Forlag.
https://doi.org/https://pax.no/produkt/kampen-om-s
Løken, Ingrid
;
Wetlesen, Annika
(2024).
From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum.
Curriculum Journal.
https://doi.org/10.1002/curj.247