English version
Ingrid Løken

Ingrid Løken

Kort om

Jeg har en mastergrad i geografi med lektorutdanning 8-13 fra NTNU. Mitt mastergradsprosjekt omhandlet sammenhenger mellom klimaendringer og migrasjon, og oppgaven ble nominert i kategorien Utmerkelse for nyskapende masteroppgaver i geografi ved Vinterseminaret i samfunnsgeografi ved UiO i 2020.

Jeg har undervisningserfaring fra grunnskole og videregående skole i Oslo og Trondheim, og som universitetslektor ved OsloMet.

I mitt doktorgradsprosjekt undersøker jeg utviklingen av geografifaget i den norske læreplanen for samfunnsfag i grunnskolen.

Min forskningsspesialisering er knyttet til rekontekstualisering av geografisk kunnskap, geografifaget i læreplanen, læreplanutvikling og geografisk tenkning. Andre områder er metodologiske problemstillinger i forskning, inkludert forskningsetikk. Min ekspertise er spesielt knyttet til tilnærming til og analyse av intervjuer og ulike typer dokumenter.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Løken, Ingrid (2025). Geografi, kunnskap og makt i fagfornyelsen. Børhaug, Kjetil; Helsvig, Kim Gunnar (Red.). Kampen om samfunnsfaget. s. 106-137. Pax Forlag.
https://doi.org/https://pax.no/produkt/kampen-om-s

Løken, Ingrid ; Wetlesen, Annika (2024). From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum. Curriculum Journal.
https://doi.org/10.1002/curj.247



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Løken, Ingrid (2024). Geografi, kunnskap og makt i fagfornyelsen: Innarbeidingen av geografi i læreplanprosessen for LK20. Nordic Conference in Social Science Education (NOKSA). UCL University College.

Løken, Ingrid ; Wetlesen, Annika (2023). From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum. NERA2023. Nordic educational research association.

Løken, Ingrid (2023). Innarbeidelsen av geografi i samfunnsfag gjennom læreplanprosessen LK20. Hva skjer med geografien i skolen?. Norsk Geografisk Selskap.

Løken, Ingrid (2023). Marginaliseringen av geografi i LK20. Samfunnsfagkonferansen 2023: Samfunnsfaget i urolege tider. Samfunnsfagkonferansen.

Eidsvik, Erlend; Buseth, Jill Tove; Pettersen, Anne Rakstad; Sæther, Elin; Løken, Ingrid ; Sætre, Per Jarle (2023). Panelsamtale: Urolige tider i geografien? Statusrapport tre år inn i LK20. Samfunnsfagkonferansen 2023 "Samfunnsfaget i urolege tider". Høgskulen på Vestlandet.

Løken, Ingrid (2021). Dette er de usynlige klimaflyktningene.
https://www.vl.no/meninger/verdidebatt/2021/09/13/

Løken, Ingrid (2021). Climate-Induced Migration in the Ancash Region in Peru. Vinterseminar i samfunnsgeografi. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.