English version
Siw Helen Martinsen Watz

Siw Helen Martinsen Watz

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Sylte, Ann Lisa ; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde ; Aakernes, Nina ; Andersen, Tove ; Granborg, Øyvind ; Gulbrandsen, Petter ; Haaland, Grete ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Kristiansen, Aina ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Myhrvold, Christian Linna; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Schaug, Rosaline Mary; Stiklestad, Sigrun Saur ; Syverstad, Marie ; Vedøy, Gunn; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. ISBN: 9788202895150. 446 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267

Gulbrandsen, Petter ; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Skolebasert praksislærerutdanning: Praksislæreres erfaringer med utvikling av veilederkompetanse belyst gjennom praksisarkitekturteorien. Sylte, Ann Lisa; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde; Aakernes, Nina; Andersen, Tove; Granborg, Øyvind (Red.). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. s. 349-377. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267.ch14

Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Helsefagarbeiderens rolle i dagens og morgendagens helse- og omsorgstjeneste. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.

Watz, Siw Helen Martinsen ; Ingstad, Kari (2023). Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5110

Watz, Siw Helen Martinsen (2022). Selvstendige helsefagarbeidere i morgendagens helsetjeneste. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 12.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212395

Watz, Siw Helen Martinsen ; Ingstad, Kari (2022). Keeping calm on a busy day—an interpersonal skill home care patients desire in health workers: hermeneutical phenomenological method. BMC Nursing. Vol. 21.
https://doi.org/10.1186/s12912-022-00825-1



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Berntsen, Svanhild Kristine ; Bødtker-Lund, Daniel ; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Bruk av sanser og taus kunnskap i fag- og yrkesopplæringen. Nordyrk 2025. VIA University College.

Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Fra skisse til kappe - hvordan jobbe med kappa?. PhD-forum. OsloMet, Institutt for yrkesfaglærerutdanning.

Bødtker-Lund, Daniel ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Poster: Use of senses and tacit knowledge in vocational education and training. ECER 2024 . European Educational Research Association.

Bødtker-Lund, Daniel ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Use of Senses and Tacit Knowledge in Vocational Education and Training. ECER. EERA (European Educational Research Association).

Watz, Siw Helen Martinsen ; Vabø, Mia (2024). Opplæring av helsefagarbeidere - stafett eller veksling? Refleksjoner fra et nyoppstartet forskningsprosjekt. Nordisk seminar om yrkesfag. OsloMet, Institutt for yrkesfaglærerutdanning.

Vabø, Mia ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Opplæring av helsefagarbeidere - stafett eller veksling?. Nordisk seminar om forskning på yrkesfaglig opplæring. YLU, Oslomet.

Gulbrandsen, Petter ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Fra lærer til kvalifisert praksislærer - en utviklingsprosess. Undervisning i veiledning, kollegaveiledning og utviklingsarbeid for lærerkollegier på en videregående yrkesfagskole. Et bidrag til utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt i LUSY prosjektet. Veiledningskonferansen 2024. Høgskolen i Østfold.

Gulbrandsen, Petter ; Vabø, Mia ; Watz, Siw Helen Martinsen (2023). Språkkompetanse, kommunikasjon og læring - Minoritetsspråklige som har arbeidspraksis i helse- og omsorgssektoren. Dagsseminar med forskningsgruppa Yrkesfaglige kunnskapsformer i et mangfoldsperspektiv.. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Oslomet.

Gulbrandsen, Petter ; Vabø, Mia ; Watz, Siw Helen Martinsen (2023). Navigating Vocational Education: Experiences of Short-Term Minority Language-Speaking Students in a Norwegian Alternative Vg3 Pathway. Learning environments for future Nordic eldercare. Explorative workshop . YLU, Oslomet.

Vabø, Mia ; Gulbrandsen, Petter ; Watz, Siw Helen Martinsen (2023). Norwegian vocational education and training (VET) for health care workers. Learning environments for future Nordic eldercare. Explorative workshop. YLU, Oslomet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.