English version
Usma Ahmed

Usma Ahmed

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Baugerud, Tonje ; Ahmed, Usma (2025). Å se skjult rasisme i norsk akademia: den ubehagelige samtalen. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).
https://doi.org/10.7577/rerm.6075

Bustos, Marcela Montserrat Fonseca ; Bang, Anne-Linn; Ahmed, Usma ; Giæver, Katrine (2022). Dobbelt matpakke og termos med kakao: minoritetsforeldres perspektiver på friluftsliv i barnehagen. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Red.). Barnehagens friluftsliv. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Laski, Alona Krieken ; Ahmed, Usma ; Thun, Cecilie (2024). Mor på prøve. Minoritetsmødres opplevelser av samarbeid med barnehagen.

Norheim, Christine Lillethun; Veiteberg, Anders; Kjos, Hannah Løke; Ahmed, Usma ; Salazar, Diego Alexander (2024). Universitetene er stille om Palestina.

Ahmed, Usma (2024). «Norsk nok» for barnehagelærerutdanningen? - En fenomenologisk studie av 15 barnehagelærerstudenter med minoritetsbakgrunn. Fakultetskonferansen LUI-LS: Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), OsloMet og Fakultet för lärande och samhälle (LS), Malmö universitet inviterer med dette til samarbeidskonferanse ved OsloMet.. OsloMet-Storbyuniversitet og Malmö universitet .

Ahmed, Usma (2024). Mangfold i barnehagelærerutdanningen? - En fenomenologisk studie av 15 barnehagelærerstudenter med minoritetsbakgrunn. Fakultetskonferansen LUI-LS: Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), OsloMet og Fakultet för lärande och samhälle (LS), Malmö universitet inviterer med dette til samarbeidskonferanse ved OsloMet.. OsloMet-Storbyuniversitet og Malmö universitet .

Ahmed, Usma (2023). Gaza: Alles barn, alles ansvar - Vi som samfunn må fordømme drapene på de uskyldige barna i Palestina.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/bgPEOg/debatt

Ahmed, Usma ; Rønning, Asle Olav (2023). På vei inn i akademia med minoritetsbakgrunn: − Folk får sjokk når de hører at jeg skal ta doktorgrad.

Ahmed, Usma ; Thun, Cecilie (2022). «Mor på prøve»: En kvalitativ studie basert på seks minoritetsmødres opplevelser av inkludering i det norske barnehagefellesskapet. 104 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Ahmed, Usma (2022). «Jeg sa Cherrox, ikke støvler!». Avisa Oslo.

Ahmed, Usma (2022). De yngste barna får med seg mer enn vi tror. Avisa Oslo.

Ahmed, Usma ; Øverås, Eline Marie; Ekeli, Caroline Saxegaard; Syed, Bushra Fatima (2021). Dette lærte studentene da de besøkte barnehager i Uganda. Første steg.
https://www.utdanningsnytt.no/barnehagepedagogikk-





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.