English version
Veerle Garrels

Veerle Garrels

Kort om

Veerle Garrels er professor i spesialpedagogikk. Hun har doktorgrad i spesialpedagogikk fra UiO; i hennes doktorgradsprosjekt forsket hun på elevmedvirkning og selvbestemmelse for elever med utviklingshemming. Hennes forskningsinteresser inkluderer livskvalitet, levekår og rettssikkerhet for personer med nevroutviklingsforstyrrelser, overgangen fra skole til arbeid for unge voksne med utviklingshemming, og kvalitative forskningsmetoder.

Fagfelt

Tilpasset opplæring   Spesialundervisning   Unges etablering   Alternativ og supplerende kommunikasjon   Rettssikkerhet   Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse for barn med autisme   Sårbarhet   Nevroutviklingsforstyrrelser   Autismespekterforstyrrelser   Overgang til voksenliv   Selvbestemmelsesteori   Utviklingshemming og arbeid   Utviklingshemming   Mangfold og inkludering   Politiavhør

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Acharya, Yadav; Garrels, Veerle ; Kafle, Basu Dev (2025). Invisible on the field: Experiences of students with visual impairment in physical education in Nepal. European Physical Education Review.
https://doi.org/10.1177/1356336x251378404

Næss, Kari-Anne Bottegård; Engevik, Liv Inger; Garrels, Veerle ; Moljord, Gøril ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2025). Barn og unge med utviklingshemming - deltakelse, utvikling og læring. Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne B. (Red.). Spesialpedagogikk. s. 444-480. Cappelen Damm Akademisk.

Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle ; Dean, Evan Edward; Wendelborg, Christian (2025). Characteristics of Workplaces and Employers That Embrace Cognitive Diversity on the Work Floor. Intellectual and Developmental Disabilities. Vol. 63.
https://doi.org/10.1352/1934-9556-63.2.105

Schmid, Evi ; Garrels, Veerle ; Skåland, Børge (2024). The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants. Qualitative Research. Vol. 24.
https://doi.org/10.1177/14687941231224600

Schmid, Evi ; Garrels, Veerle (2024). Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed?. Young - Nordic Journal of Youth Research. Vol. 33.
https://doi.org/10.1177/11033088241254230

Ellingsen, Karl Elling; Garrels, Veerle ; Strøm-Rasmussen, Helene Thoner (2024). Kurs om selvbestemmelse. Samfunn for alle : tidsskrift for Norsk forbund for utviklingshemmede. Vol. 2024.

Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Å lære fra dem som har fått jobb. Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (Red.). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. s. 49-64. Universitetsforlaget.

Garrels, Veerle ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2024). Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes. ISBN: 9788215071817. 165 s. Universitetsforlaget.

Solberg, Stine ; Laundal, Øyvind ; Garrels, Veerle (2023). Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training. International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.2.6

Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle (2023). Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet. Spesialpedagogikk.
https://hdl.handle.net/10852/107975





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Garrels, Veerle (2019). Promoting self-determination for adolescents with mild intellectual disability. Validation of a self-determination measure and evaluation of an educational intervention. 155 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Garrels, Veerle (2025). The use of alternative and augmentative communication in facilitated police interviewing. EAMHID 2025. European Association on Mental Health in Intellectual Disabilities.

Garrels, Veerle (2025). Utfordringer i rettssikkerhet for personer med utviklingshemming – Viktige fokusområder for spesialisthelsetjenesten. Fagdag . Habiliteringsavdeling for voksne, Haukeland sykehus, Helse Bergen.

Bask, Sini; Garrels, Veerle ; Ribu, Ingeborg Sophie ; Honkanen, Eija (2025). Special needs and special needs teacher education in Norway and Finland. eSignals.

Garrels, Veerle (2025). Stor auke i antall autistiske barn: 4 av 10 lærarar seier dei ikkje kan nok for å følgje dei opp.

Garrels, Veerle (2025). Effective school-work transitions for young people with intellectual disability. International Symposium on Special Education. Collaborative Pathways: Bridging Research and Practice in Special Education. Umeå University.

Garrels, Veerle (2025). Om å utfordre grensene for hvem som kan avhøres. Politiforum.

Garrels, Veerle (2025). Jobbklar med utviklingshemming - tips til praktiske forberedelser. Seminar: Jobbklar med utviklingshemming. Down Syndrom Oslo.

Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle ; Tvedt, Tom (2025). Jobbklar med utviklingshemming. Seminar om overgangen fra skole til jobb: suksesskriterier, planlegging og praktiske tips. Kveldsseminar. Down syndrom Oslo, Down syndrom Norge og NFU Norge.

Garrels, Veerle (2025). Frå skulkar til lærar.

Garrels, Veerle ; Sætre, Rolf Arne; Jensen, Hanne Pauline (2025). Bruk av ASK i avhør av personer med kommunikasjonsvansker. ISAAC konferansen 2025. International Society for Augmentative and Alternative Communication - Norway.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.