English version
Jorunn Vindegg

Jorunn Vindegg

Kort om

Min undervisningserfaring og forskningsinteresser er knyttet til profesjonell læring i utdanning og praksisfelt, kunnskap for praksis, teori og praksis/ teori i praksis, kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsperspektiver i sosialt arbeid og barnevern, praksisbasert forskning og forskningsbasert praksis i sosialt arbeid med særlig vekt på barnevern

Vitenskapelige publikasjoner

Morten, Julie; Jeyasingham, Dharman; Vindegg, Jorunn ; Fjeldheim, Siri (2022). How Does Race Work in Social Work Education? Everyday Racial Logics, Distinctions and Practices on Social Work Qualifying Programmes in England. The British Journal of Social Work. Vol. 53.
https://doi.org/10.1093/bjsw/bcac120

Vindegg, Jorunn (2021). Exploring the theory-practice dimension of social work- perceptions of children in the field of child welfare. Outlines : Critical Social Studies. Vol. 22.
https://doi.org/10.7146/ocps.v22i1.127156

Vindegg, Jorunn ; Smeby, Jens-Christian (2019). Narrative reasoning and coherent alignment in field placement. Social Work Education.
https://doi.org/10.1080/02615479.2019.1641192

Bell, Linda; Nissen, Maria Appel; Vindegg, Jorunn (2017). The construction of professional identity in social work: experience, analytical reflection and time. Blom, Bjørn; Evertsson, Lars; Perlinski, Marek (Red.). Social and caring professions in European welfare states : policies, services and professional practices. s. 37-51. Policy Press.
https://doi.org/10.1332/policypress/9781447327196.

Vindegg, Jorunn ; Stang, Elisabeth Gording (2016). Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvregulering. Tidsskriftet Norges Barnevern. Vol. 93.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1838-2016-03-04

Vindegg, Jorunn (2014). Ubehaget i kunnskapsdebatten. Ohnstad, Anbjørg; Rugkåsa, Marianne; Ylvisaker, Signe (Red.). Ubehaget i sosialt arbeid. Gyldendal Akademisk.

Vindegg, Jorunn (2009). Evidensbasert sosialt arbeid. Grimen, Harald; Terum, Lars Inge (Red.). Evidensbasert profesjonsutøvelse. s. 63-85. Abstrakt forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Ellingsen, Ingunn Tollisen; Kleppe, Lise Cecilie ; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn (2021). Sosionomen i situasjonen. ISBN: 9788215041476. 142 s. Universitetsforlaget.

Vindegg, Jorunn ; Strømfors, Gus (2002). Faglig veiledning i sosialt arbeid. ISBN: 9783030759407. 186 s. Kommuneforlaget AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Stang, Elisabeth Gording ; Oppedal, Mons ; Storø, Jan ; Jevne, Kari Sjøhelle ; Vindegg, Jorunn (2019). Høringsuttalelse til Barne- og familiedepartementets forslag til ny barnevernlov 2019. 12 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Vindegg, Jorunn (2014). Læring I praksis. Evaluering av veiledning/opplæringsprogram for nyutdannede/nyansatte i barneverntjenesten i Bærum kommune. 104 s. HIOA.

Köhler-Olsen, Julia ; Larsen, Elisabeth; Storø, Jan ; Vindegg, Jorunn ; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2012). Høringssvar – Forslag til endringer i Lov om barneverntjenester. 10 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Vindegg, Jorunn (2011). Å forstå en familie. Fortellinger som kunnskapskilde i sosialarbeideres profesjonelle yrkesutøvelse. ISBN: 9788257947613. 274 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Caspersen, Joakim; Nesje, Kjersti; Vindegg, Jorunn (2011). Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutdanninger. 81 s. Høgskolen i Oslo.

Conradi, Hallgerd; Vindegg, Jorunn (2002). Profesjon og fag - sosionomkompetanse i utvikling. 159 s. Seksjonsrådet for sosionomer i Fellesorganisasjonen BSV.
http://pilot.ls.no



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Vindegg, Jorunn (2023). Bokbader med Anna Sabina Soggiu: Vi fattigfolk. Bokbad.

Vindegg, Jorunn ; Fjeldheim, Siri (2023). Conceptualisation of racism in social work education. Nordisk Forsakonferanse 2023. FORSA.

Vindegg, Jorunn (2023). Barnevern i et livsløpsperspektiv. Fontene forskning.

Vindegg, Jorunn (2021). Å arbeide med sosiale problemer. Ellingsen, Ingunn Tollisen; Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn (Red.). Sosionomen i situasjonen. s. 11-30. Universitetsforlaget.

Vindegg, Jorunn ; Aadnanes, Margrete (2021). Kva er forståinga av barnets beste tufta på Perspektiv og refleksjonar frå utdanningsfeltet. Fagdag i Læringsnettverk. Oslo kommune, Sagene, Grünerløkka, St.Hanshaugen,Gamle Oslo.

Vindegg, Jorunn (2021). Å arbeide kunnskapsbasert. Ellingsen, Ingunn Tollisen; Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn (Red.). Sosionomen i situasjonen. s. 31-45. Universitetsforlaget.

Vindegg, Jorunn (2020). Om forholdet mellom politikk, teori og praksis. Måling/kontroll og faglig skjønn. Barneverni ekspertisesamfunnet. Foredrag. For Velferdsstaten.

Vindegg, Jorunn (2020). Statleg styring versus akademisk fridom. Korleis tolke forskriftene sine kan, bør og skal? Erfaringsdeling - frå arbeidsgruppa RETHOS sosionom og implementering av RETHOS på OsloMet. Foredrag digitalt. Høgskulen i Volda.

Vindegg, Jorunn (2019). Social work and the well-being of children. Knowledge, values and competence. Seminar. University of Salford.

Vindegg, Jorunn ; Hovland, Beate Indrebø (2019). Yrkesetikk i praksis. Yrkeskultur, ansvar og profesjonell feilbarlighet. Foredrag. FO Telemark.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.