About
I am a qualified vocational teacher with a major in art and crafts and hold a PhD in Cultural Studies from the University of South-Eastern Norway. I began as a University College Lecturer at OsloMet (HiO) in 1998, became an Associate Professor in 2013, and was promoted to Docent in 2019. In 2022, I became a Professor in art, crafts, and design at the University of South-Eastern Norway (on leave), and in 2024, I was appointed as a Professor II at the Western Norway University of Applied Sciences. My research interests include creative processes, materials and materiality, art and cultural mediation and encounters, childhood, methodology, and artistic research. As a teacher educator, I am committed to an embodied, sensory, and material approach to knowledge production and learning.
Field of study
Philosophy Cultural studies Materiality Art and crafts Art Preschool teacher education Primary and Secondary Teacher Education Art education Children and art education Research Methodolgy Post qualitative inquiry
Publications and research
Scientific publications
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
; Iversen, Trude
(2025).
Randsonekorrespondanser– en a-r-t-ografisk undersøgelse av barns materielle spor i utforsking av tre tekstile invitasjoner i randsonen mellom hav og skog.
BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur.
Vol. 41.
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152313
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
; Klungland, Monica; Carlsen, Kari; Kusk, Hanne; Reienes, Anne-Brit Soma
(2025).
Fornemmelser for materialitet– Fragmentfortellinger fra forskning om materie, materialer, materialitet og skapende prosesser.
BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur.
Vol. 41.
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152317
Søyland, Lovise;
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
(2024).
Ikke helt A4! Betydningen av utforskende, kroppslige og materielle tegneprosesser.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
Vol. 17.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5672
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
; Carlsen, Kari; Iversen, Trude
(2024).
Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografens agenser i undervisning.
Nordic Journal of Art & Research (A & R).
Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.5487
Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger i en mindre forskning. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Ed.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. p. 13-28. Fagbokforlaget.
Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. ISBN: 9788245035445. 244 p. Fagbokforlaget.
, (2023). Haptiske foto-graferinger som data-bliven og affektive hendelser i tid, rom og materialitet. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Ed.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.
, (2023). Fra observasjon mot observa(k)sjon. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Ed.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.
Waterhouse, Ann-Hege Lorvik
;
Otterstad, Ann Merete
; Boucher, Kelly
(2022).
“Jeg skal sjekke”: Urban buggy-wayfaring and adventurous lines with data-ing and reconfigurations of children<sup>1</sup>.
Contemporary Issues in Early Childhood.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1177/14639491221117551
Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2022). Skapende friluftsliv - å forme og formes med tre som jorda materiale i barnehagen. Hov, Asbjørn Magnar (Ed.). Friluftsliv som utgangspunkt for naturfaglige oppdagelser og samtaler.. p. 96-110. Cappelen Damm Akademisk.