Norwegian version
Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Ann-Hege Lorvik Waterhouse

About

I am a qualified vocational teacher with a major in art and crafts and hold a PhD in Cultural Studies from the University of South-Eastern Norway. I began as a University College Lecturer at OsloMet (HiO) in 1998, became an Associate Professor in 2013, and was promoted to Docent in 2019. In 2022, I became a Professor in art, crafts, and design at the University of South-Eastern Norway (on leave), and in 2024, I was appointed as a Professor II at the Western Norway University of Applied Sciences. My research interests include creative processes, materials and materiality, art and cultural mediation and encounters, childhood, methodology, and artistic research. As a teacher educator, I am committed to an embodied, sensory, and material approach to knowledge production and learning.

Field of study

Philosophy   Cultural studies   Materiality   Art and crafts   Art   Preschool teacher education   Primary and Secondary Teacher Education   Art education   Children and art education   Research Methodolgy   Post qualitative inquiry

Scientific publications

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Iversen, Trude (2025). Randsonekorrespondanser– en a-r-t-ografisk undersøgelse av barns materielle spor i utforsking av tre tekstile invitasjoner i randsonen mellom hav og skog. BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur. Vol. 41.
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152313

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Klungland, Monica; Carlsen, Kari; Kusk, Hanne; Reienes, Anne-Brit Soma (2025). Fornemmelser for materialitet– Fragmentfortellinger fra forskning om materie, materialer, materialitet og skapende prosesser. BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur. Vol. 41.
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152317

Søyland, Lovise; Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2024). Ikke helt A4! Betydningen av utforskende, kroppslige og materielle tegneprosesser. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 17.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5672

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Carlsen, Kari; Iversen, Trude (2024). Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografens agenser i undervisning. Nordic Journal of Art & Research (A & R). Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.5487

Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger i en mindre forskning. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Ed.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. p. 13-28. Fagbokforlaget.

Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. ISBN: 9788245035445. 244 p. Fagbokforlaget.

, (2023). Haptiske foto-graferinger som data-bliven og affektive hendelser i tid, rom og materialitet. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Ed.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.

, (2023). Fra observasjon mot observa(k)sjon. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Ed.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Boucher, Kelly (2022). “Jeg skal sjekke”: Urban buggy-wayfaring and adventurous lines with data-ing and reconfigurations of children<sup>1</sup>. Contemporary Issues in Early Childhood. Vol. 23.
https://doi.org/10.1177/14639491221117551

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2022). Skapende friluftsliv - å forme og formes med tre som jorda materiale i barnehagen. Hov, Asbjørn Magnar (Ed.). Friluftsliv som utgangspunkt for naturfaglige oppdagelser og samtaler.. p. 96-110. Cappelen Damm Akademisk.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Textbooks

(Dosent), Jadwiga Blaszczyk-Podowska; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Thorsnes, Tollef; Arneberg, Ann-Mari; Hus, Astrid; Magierecka, Joanna; Carlsen, Kari; Gulliksen, Marte Sørebø; Randers-Pehrson, Anniken; Juusola, Per Ola; Mosdøl, Liv Andrea; Søyland, Lovise; Vestøl, Laurie; Rokstad, Grete; Færøy, Yngvild; Sanne, Line (2024). I spire. Jeg skaper, derfor er jeg. 89 p. USN, Institutt for estetiske fag.

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2017). Med kunst i barnehagen. ISBN: 9788245015331. 248 p. Fagbokforlaget.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2021). Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen. ISBN: 9788272066078. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.

Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2017). FORUNDRINGSFORSK Forundringspakken under (ut)forskerlupa. 50 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2008). DIALOG - kunst og kulturformidling i barnehagen. ISBN: 9788257946241. 49 p. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2001). SPILLEROM - kunstpedagogisk arbeid med barn en evalueringsrapport. 63 p. OsloMet - storbyuniversitetet.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Living as an a/r/tographer–A Nordic perspective. An introduction to part 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Å leve som a/r/tograf –Et nordisk perspektiv Introduksjon til del 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Kusk, Hanne; Blomgren, Henriette; Hovik, Lise ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Klungland, Monica; Liene, Anne-Mette; Sørensen, Pernille Welent; Jakobsen, Dagmar Anita; Bergvik, Eilen Sunniva ; Thestrup, Klaus; Odegard, Nina Elisabeth Houge (2025). Tableausamtaler om kunstpædagogik og materialitet med forskere fra BLÆK. “The Poetics and Politics of Child Culture(s)”. BIN Norden.

Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2025). Det er ikke skjermbruk som er problemet i barnehagen, men mangel på digitalfaglig kompetanse!. Palmgren, Elisabeth; Waterhouse, Torgeir (Ed.). Logg på! Debatten vi skylder våre barn og unge å ta på alvor. Bonnier.

Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2025). Barns lekende materialutforsking til inspirasjon - og skapende korrespondanser. Praksisnær forskning i leg og det legende. Nettværk for Praksisnær forskning i leg og det legende.

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Klungland, Monica; Carlsen, Kari; Gulpinar, Tona ; Kusk, Hanne; Liene, Anne-Mette; Lillelund, Felicia; Magnusson, Lena O; Moe, Jørgen (2025). Nomadiske sting. En kunstnerisk undersøkelse av linjer som fenomen og uttrykk gjennom broderi som materiell-kollektiv praksis. “The Poetics and Politics of Child Culture(s)”. BIN Norden.

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Å leve som a/r/tograf - et nordisk perspektiv: Introduksjon. VIS – Nordic Journal for Artistic Research. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Torstensen, Mette; henriksen, guri guri (2024). Hvorfor finnes det så få kunstutstillinger til barn og unge?.

Roksvåg, Karete; Carlsen, Kari; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Iversen, Trude (2024). Utforsking som mål og metode. FORM.

Askerøi, Eirik; Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2024). Overordnede perspektiver på kunstfaglige forskningsformer. Fagdag for Kunst, kreativitet og kulturelle praksiser . Høgskolen i Vestlandet .





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.