Research groups
Research projects
-
IMaT – Inclusive Mathematics Teaching: Understanding and developing school and classroom strategies for raising attainment
This project aims to strengthen mathematics teaching in Norwegian primary and lower secondary schools.
Publications and research
Scientific publications
Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger (2020). Hva spør lærere om?. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Ed.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. 9. Gyldendal Akademisk.
Eriksen, Elisabeta; Bjerke, Annette Hessen; Rodal, Camilla; Solem, Ida Heiberg
(2019).
Retrospective reflections on ‘Missions’ as pedagogies of practice.
Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja; Veldhuis, Michiel (Ed.).
Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. hal-02422514.
European Society for Research in Mathematics Education.
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02422514v1
Kleve, Bodil; Solem, Ida Heiberg; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja; Veldhuis, Michiel (Ed.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. TWG19. European Society for Research in Mathematics Education.
Bjerke, Annette Hessen; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla; Solem, Ida Heiberg (2019). "Oppdrag" i matematikk - om å koble teori og praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Ed.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. Kapittel 3. p. 39-58. Universitetsforlaget.
Eriksen, Elisabeta; Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger (2018). På jakt i elevers algebraiske tenkning. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Ed.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. Kapittel. p. 187-212. Universitetsforlaget.
Ulleberg, Inger; Solem, Ida Heiberg (2018). Which questions to ask in classroom talk in mathematics? Presentation and discussion of a questioning model. Acta Didactica Norge .
Hovik, Ellen Konstanse; Solem, Ida Heiberg (2016). Bevis og generalisering i skolen - utfordringer og muligheter. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Ed.). Undervisningskunnskap i matematikk. 3. p. 46-59. Cappelen Damm Akademisk.
Kleve, Bodil; Solem, Ida Heiberg (2015). A CONTINGENT OPPORTUNITY TAKEN INVESTIGATING IN-BETWEEN FRACTIONS. Krainer, Konrad; Vondrova, Nada (Ed.). Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. KAPITTEL. p. 3051-3058. European Society for Research in Mathematics Education.
Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger (2015). Hvordan kan lærere bidra til deltakelse og matematisering i klassesamtalen i matematikk?. Christensen, Hanne; Stokke, Ruth Seierstad (Ed.). Samtalens didaktiske muligheter. Kapittel 6. p. 104-122. Gyldendal Akademisk.
Kleve, Bodil; Solem, Ida Heiberg (2014). Aspects of a teacher's Mathematical knowledge in his orchestration of a discussion about rational numbers. Nordisk matematikkdidaktikk . Vol. 19.
Hovik, Ellen Konstanse; Solem, Ida Heiberg (2013). Argumentasjon, begrunnelse og bevis på barnetrinnet. Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Ed.). Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. Argumentasjon, begrunnelse og bevis på barnetrinnet. p. 120-126. Akademika forlag.
Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger (2013). Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Ed.). Klasseledelse, fag og danning. Kapittel 9. p. 139-155. Gyldendal Akademisk.
Kværnes, Leif Henry; Solem, Ida Heiberg (2012). Hva ser studenter av elevers læring av i matematikk? En drøfting av studenters utvikling av læringsavdekkingskompetanse med hovedvekt på matematikk som aktivitet. Rønning, Frode; Diesen, Rolf; Hoveid, Halvor; Pareliussen, Ingar (Ed.). FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011. Artikkel. p. 249-261. Tapir Akademisk Forlag.
Solem, Ida Heiberg; Hovik, Ellen Konstanse (2012). «36 er et oddetall» – Aspekter ved undervisningskunnskap i matematikk på barnetrinnet. FoU i praksis . Vol. 6.
Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger (2011). Med undervisningen i sentrum. Hoel, Torlaug Løkensgard; Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Wæge, Kjersti (Ed.). FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Del 37. p. 417-428. Tapir Akademisk Forlag.
Solem, Ida Heiberg; Kværnes, Leif (2009). Matematikk som resonnerende og problemløsende aktivitet. Stålsett, Unn; Storhaug, Marit; Sandal, Ruth (Ed.). Veiledning i tilpasset opplæring. Arbeidsmåter - fra oppskrift til refleksjon. Kapitel 8. p. 190-204. Fagbokforlaget.
Solem, Ida Heiberg; Braathe, Hans Jørgen (2005). utfordringer og dilemmaer i matematikkundervisningen for den flerkulturelle klassen. Germeten, Sidsel; Fajersson, Karin Elise (Ed.). Vi vet hvor vi har vært, og vi vet hva vi har lært! Lærere og studenters efaringer med "Flerkulturell Lærerutdanning" 2002-2004. kapittel. p. 35-43.
Solem, Ida Heiberg; Strand, Torill (2005). Gylne øyeblikk og tapte sjanser. Norsk og matematikk i 2.klasse. Skjong, Synnøve (Ed.). GLSM Grunnleggjande lese-, skrive- og matematikkopplæring. kapittel. p. 126-155. Det Norske Samlaget.
Solem, Ida Heiberg; Strand, Torill (2003). Fra aktiv undervisning til passiv veiledning? Tanker om den "nye" elev- og lærerrollen. Ongstad, Sigmund (Ed.). Koordinert lærerutdanningsdidaktikk? Ideer og erfaringer. Kapittel. p. 100-107. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Solem, Ida Heiberg; Penne, Sylvi (2003). Hva lærte du høsten 2001?. Michelet, Simon (Ed.). Ettfaglig, tverrfaglig og flerfaglig organisering - motsetning eller supplement?. Vedlegg. p. 188-196. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Solem, Ida Heiberg (2001). Undring, argumentasjon og lekende tenkning i matematikk. Barn skaper matematikk. kapittel. p. 49-64. Høgskolen i Oslo og Akershus.