English version
Liv Mette Gulbrandsen

Liv Mette Gulbrandsen

Fagfelt

Barn   Utviklingspsykologi   Ungdom   Kulturpsykologi   Kjønn og kvinneperspektiver   Interseksjonalitet   Sosial deltakelse

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Braathen, Kaja; Gulbrandsen, Liv Mette (2023). Students’ meaning-making processes in an IPE programme with students from education-, health-, and social care programmes. A qualitative study. Frontiers in Education. Vol. 8.
https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1249946

Garnier, Pascale; Greve, Anne ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Chantseva, Victoria; Rayna, Sylvie; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil (2020). Body practices: negotiations of ‘risk’ in Norwegian and French preschools. International Journal of Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848530

Greve, Anne ; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette ; Rayna, Sylvie (2019). Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1634236

Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Veier "framover": Forhandlinger og meningsskaping blant jenter og gutter i en skolesammenheng. Jansen, Anne; Andenæs, Agnes (Red.). Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. s. 57-78. Universitetsforlaget.

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Barn og barndom i velferdsstaten. Analysestrategier i forskning og profesjonell praksis. Aamodt, Hilde Anette; Dahl, Espen; Gubrium, Erika; Haldar, Marit; Hermansen, Åsmund (Red.). Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. s. 161-182. Fagbokforlaget.

Fallang, Bjørg; Øien, Ingvil; Østensjø, Sigrid; Gulbrandsen, Liv Mette (2017). Micro-processes in social and learning activities at school generate exclusions for children with disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research. Vol. 19.
https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1276472

Aadnanes, Margrete; Gulbrandsen, Liv Mette (2017). Young people and young adults’ experiences with child abuse and maltreatment: Meaning making, conceptualizations, and dealing with violence. Qualitative Social Work. Vol. 17.
https://doi.org/10.1177/1473325016683245

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2015). Exploring children's everyday life: An examination of professional practices. Nordic Psychology. Vol. 67.
https://doi.org/10.1080/19012276.2015.1062257

Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil; Opsahl, Kari (2014). Utforskende framgangsmåter i forskning og profesjonell praksis. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 75-99. Universitetsforlaget.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Seim, Sissel ; Østensjø, Sigrid (2014). Teoretiske perspektiver og begreper. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 37-55. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Opvækst og psykisk udvikling. Grundbog i udviklingspsykologiske teorier og perspektiver. ISBN: 9788750053521. 432 s. Akademisk Forlag.

Gulbrandsen, Liv Mette (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. 2. utgave. ISBN: 9788215026930. 408 s. Universitetsforlaget.

Gulbrandsen, Liv Mette (2009). Opvækst og psykisk udvikling.Grundbog i udviklingspsykologiske teorier og perspektiver. ISBN: 9788750040897. 382 s. Akademisk Forlag.

Gulbrandsen, Liv Mette (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. ISBN: 9788215009506. 371 s. Universitetsforlaget.

Gulbrandsen, Liv Mette (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. ISBN: 9788215009506. 371 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Ulleberg, Inger ; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil; Lindboe, Inger Marie (2014). Barn og unge på tvers. FoU-prosjekter ved Høgskolen i Oslo og Akershus med, om og av relevans for barn og unge. rev 2014. 128 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Gulbrandsen, Liv Mette (1996). Kulturens barn. En utviklingspsykologisk studie i åtte-ni åringers sosiale landskap. ISBN: 9788256914517. 229 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Gulbrandsen, Liv Mette (2023). Udviklingspsykologi og udviklingsstøttende relationer. Skibsted, Else; Løw, Ole (Red.). s. 82-92. Akademisk Forlag.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Østensjø, Sigrid; Sundnes, Anita ; Seim, Sissel ; Ulleberg, Inger ; Clarke, Alison (2022). Workshop: Everyday life: an epistemological point of entry into children’s worlds and experiences?. The 2nd International CHILDLIFE conference.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Munck, Crisstina (2021). Barn, hverdagsliv og velferdsstatens profesjonelle praksiser - nordisk kunnskapsutvikling. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 8.
https://doi.org/10.5324/barn.v39i2-3.4154

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Tverrgående analyser i kvalitativ forskning. CHAPAR -seminar. Chapar/VID/OsloMet/HVL.

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Bronfenbrenner, Urie. Abebe, Tatek (Red.). The Sage Encyclopedia of Children and Childhood Studies. s. 158-159. Sage Publications.
https://doi.org/10.4135/9781529714388.n71

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Global North Childhoods. Abebe, Tatek (Red.). The Sage Encyclopedia of Children and Childhood Studies. s. 856-860. Sage Publications.
https://doi.org/10.4135/9781529714388.n309

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Fra dagligdagse selvfølgeligheter til undring og fra undring til undersøkelse: En vitenskapsteoretisk analyse av kunnskapsutfordringer i det kontorfaglige feltet. Kontorfaget - utfordringer og muligheter i samarbeid om gode tjenester for barn, ungdom og familier. R-BUP, Helse sør-øst.

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Measured family lives - a discussion of standardized practices in the Norwegian child welfare services. Measured Lives - Theoretical Psychology in an Era of Acceleration. International Society for Theoretical Psychology.

Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Faglig tilbakeblikk: Alle barn og noen barn - på langs og på tvers. Faglig seminar. BAFSA/Institutt for sosialfag.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Løndal, Knut ; Foss, Camilla ; Ødegaard, Nina Bjerketveit; Øien, Ingvil; Ulleberg, Inger (2018). Interprofessional Interaction with Children and Youth. Its 21 4th conference on interdisciplinary teamwork skills for the 21st century. NTNU.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.