English version

Forskningsnyheter

Vis filter Skjul filter

Viser: 24 av 37 artikler

Ung jente taster på en PC hun har på fanget.
Forbruk, klima og miljø

Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer

Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer.

To barn og en mor som er pyntet til jul titter på gavene under juletreet.
Forbruk, klima og miljø

Nisseluas historie – fra revolusjon til julekos

Den røde lua har en opprørsk historie helt tilbake til romertiden.

Tre små barn som er pyntet til jul får gaver av julenissen foran juletreet.
Forbruk, klima og miljø

Slik feirer vi jul

Hva er viktig for oss, hva spiser vi, og hvordan kler vi oss til jul? En fersk SIFO-rapport avdekker sannheten om den norske julefeiringen.

julekalender som henger på en snor
Forbruk, klima og miljø

Julekalendere litt mindre populært enn før

Nesten halvparten av oss kjøpte eller lagte julekalender sist jul, en liten nedgang fra 2012. De fleste ga kalendere til egne barn som bor hjemme, partner eller seg selv.

folkemengde slåss om varer under Black Friday på Vestby. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix
Forbruk, klima og miljø

Black Friday har blitt en etablert handledag i Norge

Særlig de yngste handler denne dagen, og mange av oss starter julehandelen.

kvinne i Oslo bærer to plastposer
Forbruk, klima og miljø

Nordmenn er på plastposetoppen i Europa

Handlevanane våre gjer at vi reduserer plastposebruken i saktare tempo enn våre naboar.

Kvinne som ser på klær i en klesbutikk.
Forbruk, klima og miljø

Slik blir du mer miljøbevisst når du handler klær

Nordmenn kaster 23 kilo klær i året, og hvert femte plagg i klesskapet vårt blir sjelden eller aldri brukt.

To gresskarlykter i mørket med lys inni, som lyser opp skumle, utskårede fjes.
Forbruk, klima og miljø

Stadig flere feirer halloween

Oppslutningen rundt halloween har doblet seg på få år. 31. oktober har blitt en viktig merkedag i Norge.

Symaskin og jeans og trådsneller i bakgrunnen
Forbruk, klima og miljø

Klær og hvitevarer må bli bedre og dyrere

Altfor få av oss får tingene våre reparert, viser en ny SIFO-undersøkelse.

klær og håndklær på en snor med hav og fjell i bakgrunnen
Forbruk, klima og miljø

Slik blir klesvasken mest mulig miljøvennlig

– Vi ønsker å gi leserne noen råd for å endre hverdagsvanene i mest mulig bærekraftig retning, sier Ingun Grimstad Klepp.

familie lager mat
Forbruk, klima og miljø

Mye å lære av formødrenes oppfinnsomhet på kjøkkenet

– Vi må få tilbake ærefrykten for maten, sier matforsker Annechen Bahr Bugge.

To jenter tar selfie
Forbruk, klima og miljø

Utsettes for ny type kroppspress

Skjønnhetsfiltre på sosiale medier gir kroppspress blant ungdom, skriver SIFO-forskere.

spesialvarer i dagligvarebutikk
Forbruk, klima og miljø

Store forskjeller i dagligvareutvalget i Norge

Norske matbutikker har også dårligere utvalg og høyere priser enn i Sverige, viser ny rapport.

nærbilde mastercard
Forbruk, klima og miljø

Økonomisk trygge nordmenn bruker mye penger

Nordmenn har et høyt forbruksnivå, og er lite villige til å bruke mindre penger selv om inntektene går ned. Mange kan komme til å slite i dårligere tider.

Bilde av en vegg med utskrifter av reklame på sosiale medier.
Forbruk, klima og miljø

Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

– Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.

Bilde av en lilla matboks med to brødskiver med egg og servelat, to pannekaker og melonbiter.
Forbruk, klima og miljø

– Den norske matpakka skaper forskjeller

En norsk forsker har intervjuet minoritetsbarn og barn fra fattige familier. Flere av barna i studien skammer seg over matpakka de har med seg på skolen.

illustrasjon som viser gutt med mobiltelefon og reklame for gambling i bakgrunnen
Forbruk, klima og miljø

Nye forskningsmetoder avslører ulovlig reklame til barn

Norske barn bombarderes av reklame for alkohol, pengespill og kosmetiske behandlinger i sosiale medier.

nærbilde av hender som holder mobiltelefoner
Forbruk, klima og miljø

– Vi bør passe bedre på persondataene våre

Mange nettsteder gjør det unødig komplisert å sjekke hvilke persondata de samler. Reglene burde bli strengere, mener forsker.

nærbilde av parmesanost i butikken
Forbruk, klima og miljø

Ingen legger merke til matmerker for kvalitetsmat

Matkvalitet og lokalmat er viktig for mange, men få av oss legger merke til matmerkene som skal informere oss om kvaliteten.

dame som holder seg for nesa foran kjøleskapet
Forbruk, klima og miljø

Lar maten bli til søppel før den kastes

Vi spiser det vi har lyst på og utsetter det ubehagelige med å måtte kaste restene.

Flere ungdommer får servert hamburgere ved et bord.
Forbruk, klima og miljø

Unge drømmer om grønnsaker, men digger kjøtt

Selv om det er de unge som er mest interessert i kjøttkutt, er det faktisk denne gruppen som spiser mest kjøtt. Det viser en ny rapport fra SIFO på OsloMet.

Jente som sykler på veien.
Forbruk, klima og miljø

Slik kan Norge halvere klimautslippene innen 2030

SIFO-forsker Torvald Tangeland har flere forslag til hva forbrukerne og politikerne kan gjøre for å endre Norge i en mer klimavennlig retning.

Ung kvinne smiler mens hun ser på klær.
Forbruk, klima og miljø

Unge mest skeptisk til gjenbruk

En ny undersøkelse viser at flere unge folk ikke liker å bruke andres gamle ting.

Illustrasjonsbilde
Forbruk, klima og miljø

Så mye koster barna deg

Det koster fort over 20 000 kroner i måneden å drifte en familie på to voksne og to barn.