English version

Forskningsnyheter

Vis filter Skjul filter

Viser: 24 av 43 artikler

paller med dopapir

Stoler vi på myndighetenes koronaråd?

Ny undersøkelse viser hvordan det står til med nordmenns tillit til myndighetene i koronaens tid.

vaskemaskin og skittentøy

Slik vasker du klærne ordentlig rene

Utbrudd av koronaviruset har gitt renslighet økt oppmerksomhet. Her er noen tiltak for å vaske klærne bedre.

tomme butikkhyller

Forbrukerforhold i koronaens tid

15. mars er den internasjonale forbrukerdagen. Vi kan feire med at norske forbrukerforhold er blant de beste i Europa. Men nå om dagen er alt snudd på hodet.

Ung kvinne i klesbutikk.

Slik avslører du miljøverstingene når du handler klær

Klesforsker Ingun Grimstad Klepp gir deg metoder for å vurdere hvor miljøvennlige klesplagg egentlig er.

nærbilde av kredittkort

Stor forbrukslån-skam i Norge

Forbrukslånet er billigere enn kredittkortlån, men har likevel lavest status. Forskerne kaller det for forbrukslån-paradokset.

Bilde fra asylmottak i Italia

Hvordan kan mat bidra til integrering?

Nye forskningsmetoder vil forsøke å gi noen svar.

Ung jente taster på en PC hun har på fanget.

Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer

Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer.

To barn og en mor som er pyntet til jul titter på gavene under juletreet.

Nisseluas historie – fra revolusjon til julekos

Den røde lua har en opprørsk historie helt tilbake til romertiden.

Tre små barn som er pyntet til jul får gaver av julenissen foran juletreet.

Slik feirer vi jul

Hva er viktig for oss, hva spiser vi, og hvordan kler vi oss til jul? En fersk SIFO-rapport avdekker sannheten om den norske julefeiringen.

julekalender som henger på en snor

Julekalendere litt mindre populært enn før

Nesten halvparten av oss kjøpte eller lagte julekalender sist jul, en liten nedgang fra 2012. De fleste ga kalendere til egne barn som bor hjemme, partner eller seg selv.

folkemengde slåss om varer under Black Friday på Vestby. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB scanpix

Black Friday har blitt en etablert handledag i Norge

Særlig de yngste handler denne dagen, og mange av oss starter julehandelen.

kvinne i Oslo bærer to plastposer

Nordmenn er på plastposetoppen i Europa

Handlevanane våre gjer at vi reduserer plastposebruken i saktare tempo enn våre naboar.

Kvinne som ser på klær i en klesbutikk.

Slik blir du mer miljøbevisst når du handler klær

Nordmenn kaster 23 kilo klær i året, og hvert femte plagg i klesskapet vårt blir sjelden eller aldri brukt.

To gresskarlykter i mørket med lys inni, som lyser opp skumle, utskårede fjes.

Stadig flere feirer halloween

Oppslutningen rundt halloween har doblet seg på få år. 31. oktober har blitt en viktig merkedag i Norge.

Symaskin og jeans og trådsneller i bakgrunnen

Klær og hvitevarer må bli bedre og dyrere

Altfor få av oss får tingene våre reparert, viser en ny SIFO-undersøkelse.

klær og håndklær på en snor med hav og fjell i bakgrunnen

Slik blir klesvasken mest mulig miljøvennlig

– Vi ønsker å gi leserne noen råd for å endre hverdagsvanene i mest mulig bærekraftig retning, sier Ingun Grimstad Klepp.

familie lager mat

Mye å lære av formødrenes oppfinnsomhet på kjøkkenet

– Vi må få tilbake ærefrykten for maten, sier matforsker Annechen Bahr Bugge.

To jenter tar selfie

Utsettes for ny type kroppspress

Skjønnhetsfiltre på sosiale medier gir kroppspress blant ungdom, skriver SIFO-forskere.

spesialvarer i dagligvarebutikk

Store forskjeller i dagligvareutvalget i Norge

Norske matbutikker har også dårligere utvalg og høyere priser enn i Sverige, viser ny rapport.

nærbilde mastercard

Økonomisk trygge nordmenn bruker mye penger

Nordmenn har et høyt forbruksnivå, og er lite villige til å bruke mindre penger selv om inntektene går ned. Mange kan komme til å slite i dårligere tider.

Bilde av en vegg med utskrifter av reklame på sosiale medier.

Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

– Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.

Bilde av en lilla matboks med to brødskiver med egg og servelat, to pannekaker og melonbiter.

– Den norske matpakka skaper forskjeller

En norsk forsker har intervjuet minoritetsbarn og barn fra fattige familier. Flere av barna i studien skammer seg over matpakka de har med seg på skolen.

illustrasjon som viser gutt med mobiltelefon og reklame for gambling i bakgrunnen

Nye forskningsmetoder avslører ulovlig reklame til barn

Norske barn bombarderes av reklame for alkohol, pengespill og kosmetiske behandlinger i sosiale medier.

nærbilde av hender som holder mobiltelefoner

– Vi bør passe bedre på persondataene våre

Mange nettsteder gjør det unødig komplisert å sjekke hvilke persondata de samler. Reglene burde bli strengere, mener forsker.