Forskningsnyheter

Vis filter Skjul filter

Viser: 23 av 23 artikler

Bilde av en vegg med utskrifter av reklame på sosiale medier.
Forbruk, klima og miljø

Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

– Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.

Bilde av en lilla matboks med to brødskiver med egg og servelat, to pannekaker og melonbiter.
Forbruk, klima og miljø

– Den norske matpakka skaper forskjeller

En norsk forsker har intervjuet minoritetsbarn og barn fra fattige familier. Flere av barna i studien skammer seg over matpakka de har med seg på skolen.

illustrasjon som viser gutt med mobiltelefon og reklame for gambling i bakgrunnen
Forbruk, klima og miljø

Nye forskningsmetoder avslører ulovlig reklame til barn

Norske barn bombarderes av reklame for alkohol, pengespill og kosmetiske behandlinger i sosiale medier.

nærbilde av hender som holder mobiltelefoner
Forbruk, klima og miljø

– Vi bør passe bedre på persondataene våre

Mange nettsteder gjør det unødig komplisert å sjekke hvilke persondata de samler. Reglene burde bli strengere, mener forsker.

nærbilde av parmesanost i butikken
Forbruk, klima og miljø

Ingen legger merke til matmerker for kvalitetsmat

Matkvalitet og lokalmat er viktig for mange, men få av oss legger merke til matmerkene som skal informere oss om kvaliteten.

dame som holder seg for nesa foran kjøleskapet
Forbruk, klima og miljø

Lar maten bli til søppel før den kastes

Vi spiser det vi har lyst på og utsetter det ubehagelige med å måtte kaste restene.

Flere ungdommer får servert hamburgere ved et bord.
Forbruk, klima og miljø

Unge drømmer om grønnsaker, men digger kjøtt

Selv om det er de unge som er mest interessert i kjøttkutt, er det faktisk denne gruppen som spiser mest kjøtt. Det viser en ny rapport fra SIFO på OsloMet.

Jente som sykler på veien.
Forbruk, klima og miljø

Slik kan Norge halvere klimautslippene innen 2030

SIFO-forsker Torvald Tangeland har flere forslag til hva forbrukerne og politikerne kan gjøre for å endre Norge i en mer klimavennlig retning.

Ung kvinne smiler mens hun ser på klær.
Forbruk, klima og miljø

Unge mest skeptisk til gjenbruk

En ny undersøkelse viser at flere unge folk ikke liker å bruke andres gamle ting.

Illustrasjonsbilde
Forbruk, klima og miljø

Så mye koster barna deg

Det koster fort over 20 000 kroner i måneden å drifte en familie på to voksne og to barn.

Folk på fortau i by
Forbruk, klima og miljø

Slik påvirker ferien jobblivet

Ferie styrker arbeidsgleden, men det varer ikke lenge.

barn som aker
Forbruk, klima og miljø

Slik kler du deg i kulda

En lett og varm påkledning er å foretrekke.

Detaljer strikkegrenser
Forbruk, klima og miljø

Overraskende hvor sent strikking kom til Norge

Du trodde kanskje at strikking i Norge er en eldgammel tradisjon som selv vikingene lærte av sine formødre?

Stekt laks på en tallerken med nudler og salat
Forbruk, klima og miljø

Nesten bare godt voksne spiser fisk

Dagens produkter passer ikke inn i de unges spisevaner, viser studie.

Hvite klær hengt opp til tørk som flagrer i vinden
Forbruk, klima og miljø

Klærne dine påvirker miljøet mer enn du tror

Til tross for store miljøbelastninger i produksjonen er likevel bruken av klær viktig for den totale miljøbelastningen fra klesforbruket.

Forbruk, klima og miljø

Kjøleskap og fryseres levetid ned til 1,5 år

Men vi bytter ikke ut kjøleskapet kun fordi det har sluttet å virke.

Blått hav
Forbruk, klima og miljø

Billigere og tryggere miljøovervåkning

Undervannsroboter kan overvåke miljøet i havet mye billigere og med mindre risiko ved hjelp av droner og ubemannede fartøyer.

Sju menn og to kvinner i et panel med IPCC-logo i bakgrunnen
Forbruk, klima og miljø

Ekspertens verdier – bør de få plass?

Hvor går skillet mellom naturvitenskapsfolks rolle som forskere og deres rolle som eksperter i politikkutforming?

Forbruk, klima og miljø

Vi spiser ikke mindre kjøtt for miljøets skyld

Svært få av oss er villige til å legge om livsstilen for miljøets skyld.

Dataskjerm med data
Forbruk, klima og miljø

Ansvaret for personvern hviler på de svakeste

Det er vi forbrukere som må ta det største ansvaret for å passe på at persondata ikke blir misbrukt.

Folk som sitter ved flere langbord og spiser salat
Forbruk, klima og miljø

Svenskene er ute til lunsj, mens nordmenn sverger til matpakka

Matvanene i Norge har endret seg overraskende lite de siste 15 årene.

Ungdom som tar selfie
Forbruk, klima og miljø

Jo flere selfies, desto mer kjøper du

Gjennom selfies påvirker ungdom hverandre til å kjøpe enda mer.

To batterier i emballasje som noen holder på å løfte ut av en eske
Forbruk, klima og miljø

Nordmenn er dårlig forberedt på strømbrudd

Vi mangler rutiner for hva vi skal gjøre hvis strømmen går.